Niz tvrtki koje se u Njemačkoj bave iznajmljivanjem električnih romobila krajem tjedna mogle bi se suočiti s ozbiljnom preprekom u svom poslovanju. Naime, na tom najvećem europskom tržištu za tu vrstu vozila prometovanje bi od ljeta moglo biti – zabranjeno.
Kako navodi Financial Times, zastupnici Bundesrata, gornjeg doma njemačkog parlamenta, sutra će glasovati o izmjenama zakona o cestovnom prometu koji će na lokalnu samoupravu i gradove prenijeti ovlast reguliranja prometa romobila na struju.
Preplavili gradove
Gradske vlasti tako će moći odrediti područja gdje električni romobili za iznajmljivanje mogu biti parkirani, a dio gradova mogao bi i zabraniti njihovo prometovanje na javnim prometnicama. Podsjetimo, Njemačka je jedna od rijetkih europskih država koja je donekle regulirala promet električnih romobila. Primjerice, zakonom su propisane tehničke specifikacije koje romobil mora imati da bi mogao biti registriran.
Zakonska regulativa uvedena je u Njemačkoj lanjskog lipnja, a to je omogućilo brojnim tehnološkim tvrtkama iza kojih stoji kapital fondova rizičnog kapitala da središta njemačkh gradova preplave s desecima tisuća električnih romobila.
Međutim, obijesna vožnja u pješačkim zonama i s time povezan rast broja ozlijeđenih u nezgodama te raširen vandalizam na romobilima za najam jednostavno ostavljenima na pločnicima potaknuli su lokalne vlasti da od zakonodavaca zatraže strožu regulativu.
U tome su najglasnije gradske vlasti Berlina gdje se romobili mogu iznajmiti preko čak šest platformi. Uz američke tvrtke Bird, Lime i Uber Jump, tu su i europski konkurenti Circ, Tier i Voi. “Korištenje pješačkih zona od strane komercijalnih pružatelja usluga najma električnih romobila uzrokuje povećanje prometnih problema za ostale sudionike, posebice za pješake i osobe smanjene mobilnosti”, tvrde berlinske gradske vlasti.
Ako izmjene zakona o cestovnom prometu prođu u Bundesratu, njime će romobili biti zakonski definirani kao komercijalni subjekti. To konkretno znači da će tvrtke za njihov najam morati tražiti dozvole za korištenje javnih površina, uključujući i pločnike. Ako gradske vlasti odbiju dati takve dozvole, de facto bi zabranile promet romobilima.
Izmjene zakona stupile bi na snagu 1. lipnja. “To bi moglo značiti da će neki gradovi u Njemačkoj izgubiti električne romobile”, ističe za FT Claus Unterkircher, direktor europskog poslovanja švedskog Voija.
Regulacija, ali pametna
Ta kompanija broji 4 milijuna europskih korisnika, a samo u Berlinu nudi 1000 romobila za najam. “Mi smo za regulaciju, ali za pametnu regulaciju”, dodao je Unterkircher.
Za američki Lime njemačko tržište drugo je po važnosti. Stoga je ta kompanija apelirala na korisnike da upute peticiju svojim lokalnim vlastima kako bi se izmjene zakona odbacile. U dokumentu u kojem je “svoju stranu priče” iznijelo šest vodećih tvrtki za iznajmljivanje stoji da će izmjene zakona spriječiti da mlada, rastuća industrija dobije priliku dokazati se kao temelj mobilnosti u budućnosti.
Dokument se poziva na istraživanja koja su pokazala da petina korisnika električnih romobila koristi to prijevozno sredstvo umjesto automobila. K tome, u nekoliko gradova romobili premošćuju jaz u nedovoljno razvijenom javnom prijevozu.
Nakon razdoblja svojevrsnog bezvlašća u korištenju romobila, dio europskih gradova, poput Pariza i Marseillea, ograničio je broj dozvola za rad tvrtkama za najam. To je dovelo do njihove konsolidacije. Primjerice, prošloga je mjeseca Bird objavio da će preuzeti Circ.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu