Digitalizacija cjelokupnog gospodarstva – najvažnija reforma koju još nismo proveli

Autor: Sergej Novosel Vučković , 21. siječanj 2020. u 08:00
Foto: Promo

Tvrtke koje su do sada provele digitalnu transformaciju ostvarile su značajan rast vrijednosti i multiplicirale svoju efikasnost.

Digitalizacija ne mijenja samo određene segmente poslovanja i pojedine industrije – ona u potpunosti utječe na sve sfere društva i gospodarstva, kako u tehnološkom, tako i u organizacijskom pogledu. Efikasnost i profitabilnost nemoguće su bez digitalne transformacije u čemu privatni sektor može i mora biti predvodnik.

Kroz razgovor s Jasminkom Martinović, direktoricom HUP-ICT Udruge, dobili smo uvid u važnost digitalizacije i prednosti koje procesi digitalne transformacije donose gospodarstvu.

  1. Što je potrebno za uspješno provođenje procesa digitalne transformacije?

Kao i uvijek kada su promjene u pitanju za početak je potrebno osvijestiti potrebu za mijenjanjem, a kada vlasnik poduzeća odnosno menadžment prepozna kako korištenjem digitalnih tehnologija i novim modelima rada može značajno unaprijediti razvoj i konkurentnost poduzeća, onda tu ideju, tu odluku, mora prenijeti i na sve zaposlenike. Naročito je važno shvatiti da je potrebno mijenjati internu kulturu tvrtke. Potrebno je razbiti strah od novoga, strah od tehnologija. Danas su mnoge industrije i tvrtke suočene s izazovima kao što su pojava potpuno novih modela rada i konkurencije koja posluje na nekim novim i drugačijim osnovama. Svjesni smo svi kako se ove promjene ne mogu zaustaviti, one su stvarnost te ih treba prihvatiti i prilagoditi im se. Isto tako moramo biti svjesni kako upravo te promjene koje nam omogućava tehnologija, ako se iskoriste na pravilan način, donose velike prilike za napredak.

Upravo je zbog toga potreban strateški i sveobuhvatan pristup transformaciji. Da bi se digitalna transformacija u potpunosti uspješno provela potrebno je promijeniti dosadašnje (tradicionalne) pristupe, organizacijske modele i načine rada te ih učiniti digitalnim. Zbog toga je važno da poduzetnici shvate važnost digitalnih tehnologija u poslovanju te da tvrtke postanu sposobne uvoditi nove organizacijske modele koje omogućava tehnologija.

  1. U odnosu na dosadašnje modele poslovanja, koje prednosti i prilike poduzetnicima može donijeti digitalizacija?

Prilike koje poduzetnicima može donijeti transformacija poslovanja su doista značajne. Pametnim korištenjem tehnologija moguće je stvoriti potpuno nove poslovne modele i nove vrijednosti. Tvrtke koje su do sada prihvatile i provele digitalizaciju ostvarile su znatan rast vrijednosti od povećanja profita i prodaje do povećanja interne efikasnosti i smanjena operativnih troškova. Jedan od zanimljivih pokazatelja je korištenje Big Data tehnologije u bankarstvu koje je pozitivno utjecalo na povećanje prodaje i profita za 25% ili integracija kanala u maloprodaji koja je rezultirala 33% većom prodajom.

  1. Koji su prvi koraci za pokretanje procesa digitalne transformacije?

Sam poduzetnik odnosno svako poduzeće mora pronaći i odabrati model uz pomoć kojega će ući u procese promjena, kako će mijenjati strategiju razvoja poduzeća, poslovne planove, proces proizvodnje, s kojim kadrovima i kako će se transformirati. No, sve ovo poduzetnici rade gotovo stalno tijekom svoje karijere i razvoja poduzeća. Ono što je sada novo jest da u cijelu tu sliku trebaju uključiti i mogućnosti, ali i rizike koje donosi digitalna tehnologija te njena pravovremena i učinkovita primjena. Poduzetnik odnosno menadžment je taj koji zna što su mu prioriteti, tko su mu ciljani kupci ili klijenti i upravo će on svojim agilnim pristupom i dobro postavljenim premisama znati kako ući i kako voditi proces transformiranja poduzeća.

Drugim riječima, kako bi povećali mogućnosti digitalne transformacije i osigurali održivi rast, tvrtke se moraju fokusirati na ključne dimenzije digitalizacije te naučiti koje su mogućnosti novog poslovnog modela, kako provesti transformaciju te kako će se na kraju promijeniti i unaprijediti svakodnevni način poslovanja.

  1. Kada je riječ o kadrovima, što je poduzetnicima ključno u ovom vremenu obilježenom digitalizacijom kada zapošljavaju ljude?

Posebno značajan segment za svako poduzeće, neovisno o veličini, su kadrovi i njihove kompetencije, a u digitalno doba to postaje još važnije.

Kreativnost i inovativnost danas su najtraženije vještine na tržištu rada. Znanje stranih jezika, digitalne vještine, komunikacijske vještine, timski rad i osobni razvoj su zapravo ono što poduzetnici i poslodavci najčešće ističu kao prioritete kod zapošljavanja, a to su možemo reći i bezvremenske vještine koje ni u budućnosti neće izgubiti na važnosti.

U prošlosti su ljudi stjecali znanje i vještine u ranoj životnoj dobi i one su im služile cijeli život, jer su gotovo cijeli život radili isti posao koji se nije puno mijenjao. Danas, kako nam je poznato, ljudi tijekom karijere češće mijenjaju posao i vrlo često rade poslove za koje se nisu formalno školovali, te se od pojedinca traži da tijekom karijere bude aktivniji, poduzetniji i da kontinuirano uči.

Jedna od bitnih kategorija, odnosno vještina je i poduzetnost – aktiviranje osobnih potencijala na kreativan, konstruktivan, odgovoran i inovativan način u svrhu prilagodbe u raznim područjima života i društvenim ulogama. Procesi digitalne transformacije poduzeća i poduzetništva te pravilna komunikacija tih promjena od strane uprava daju priliku svima nama, svim zaposlenicima, da svoj posao radimo bolje i jednostavnije što nam otvara prostor za dodatno vrijeme za kvalitetnije i kreativnije aktivnosti.

  1. Udruga HUP ICT se intenzivno bavi ovom temom. Koje su glavne aktivnosti udruge kada je u pitanju tema digitalizacije?

HUP-ICT Udruga kontinuirano naglašava kako su digitalizacija poslovanja i transformacija poslovnog okruženja ključni za daljnji razvoj gospodarstva i društva, a upravo se naša najposjećenija konferencija, Digitalna (R)evolucija, bavi ovom temom. Treće izdanje konferencije održat će se 5. veljače 2020. godine u zagrebačkoj Laubi. Na jednom mjestu ponovo ćemo okupiti poduzetnike, vodeće stratege i kreatore digitalne ekonomije te, što je najvažnije, kroz niz praktičnih i konkretnih primjera pokazati kako razmišljaju naši poduzetnici i menadžeri te pokazati kako su neke hrvatske tvrtke zaista prepoznale važnost digitalizacije i intenzivno rade na projektima transformacije. I ovaj put želimo poručiti hrvatskim poduzetnicima i poslodavcima kako digitalna transformacija nije bauk.

  1. Koji je cilj Digitalne (R)evolucije?

Cilj nam je ovim događanjem motivirati poduzetnike, tvrtke i sve sudionike gospodarskog života da se pokrenu, prepoznaju i iskoriste mogućnosti koje hrvatskom gospodarstvu donose digitalne tehnologije. Cilj nam je kroz konkretne primjere poduzetnika pokazati kako pametnim korištenjem dostupnih tehnologija mogu značajno unaprijediti svoje poslovanje, kako mogu postati efikasniji, profitabilniji, kvalitetnije upravljati resursima, proizvodnjom kao i prodajom i marketingom.

Komentirajte prvi

New Report

Close