“Vladine mjere za gospodarski rast utjecale su na nas, no porezni tretman dobitaka igrače tjera izvan reguliranih tržišta”

Autor: Sergej Novosel Vučković , 05. siječanj 2020. u 10:22
Mario Musa, predsjednik Uprave Hrvatske Lutrije

Tržište i dalje raste. Digitalizacija i agresivno oglašavanje utječu na rast potražnje, a pojavljuje se i problem ovisnosti, posebice u mlađih osoba.

Rast prometa koji je ponovno znatno iznad milijardu kuna, što je opet rekord i rast prihoda, razlozi su zbog kojih vodstvo Hrvatske Lutrije može biti zadovoljno proteklom godinom. 

Shodno tome, zadovoljni trebaju biti i korisnici državnog proračuna, u koji po zakonu ova državna kompanija uplaćuje i svoju dobit. Rekordni iznos, više od 100 milijuna kuna, osiguran je za kulturne, sportske, humanitarne i slične društveno značajne projekte.

O tome, poslovanju u 2019. u kojoj je Hrvatska Lutrija rebrendirala nekoliko svojih segmenata, uključujući i Kladionicu HL, ali i o društvenoj odgovornosti i takvom igranju, te planovima za 2020. govori predsjednik Uprave Mario Musa. 

Godina iza nas jedna je od najuspješnijih u povijesti Hrvatske Lutrije, ostvarili ste impresivan promet. O kojim je iznosima riječ?
Nakon što smo u 2018. obilježili 45 godina poslovanja i ostvarili najbolje poslovne rezultate, u 2019. smo, bez obzira na tržišne izazove, nastavili kontinuitet uspješnog poslovanja.  Temeljem poslovanja za prvih 11 mjeseci, možemo zaključiti da ćemo još jednom ostvariti rekordne poslovne rezultate. U prvih 11 mjeseci ostvaren je ukupan promet od 1,2 milijarde kuna što predstavlja rast od 7,1% u odnosu na isto razdoblje prošle godine, a do kraja godine procjenjujemo ukupan promet od 1,3 milijarde kuna što je rast od 6,8% u odnosu na 2018. godinu.  Rast prometa bilježe segmenti lutrijskih igara (+8,1%) te igara klađenja (+5%).

Kolika je neto dobit i kolika je to razlika u odnosu na godinu ranije?
Sukladno već spomenutom rastu prometa očekujemo da će ukupni prihodi od prodaje biti veći u odnosu na godinu prije od 4,8%.  Povećanje u segmentu igara na sreću na automatima (+31,8%) odnosno 10,4 milijuna kuna, u najvećoj je mjeri vezano za otvaranje dva nova automat kluba u drugoj polovici 2018. godine, dok je u segmentu igara u kazinima, za rast od 5,9% ili 5,9 milijuna kuna, najveći doprinos dao iCasino.  U konačnici sve će to rezultirati povećanjem neto dobiti u iznosu od 53,7 milijuna kuna što predstavlja rast od 3% u odnosu na prošlu godinu.

 

100 milijuna

kuna prihoda HL-a u 2019. uplaćuje se u državni proračun, što je 20% ukupnih sredstava od igara na sreću svih na tržištu

Koji su vam segmenti najunosniji?
Najznačajniji udio u ukupnim prihodima imaju lutrijske igre koje u ukupno ostvarenim prihodima Hrvatske Lutrije sudjeluju s 58% te su u usporedbi s ostalim segmentima zabilježile najveće povećanje prihoda u apsolutnom iznosu u odnosu na prošlu godinu (+11,8 milijuna kuna za period od 11 mjeseci).

Kraj 2019. obilježio je i rebranding jednoga dijela vašeg poslovanja. Zašto ste odlučili promijeniti ime Kladionice HL u Cro Bet?
S obzirom na to da je situacija na tržištu klađenja godinama kompetitivna, upravo taj tržišni segment je najzahtjevniji i najosjetljiviji, a kako bismo bili ukorak s trendovima i kako bismo se diferencirali od konkurencije, u skladu s novom krovnom vizijom, predstavili smo i novi vizualni identitet Kladionice koja je postala Cro Bet. Dio je to cjelokupne strategije u kojoj se mijenja vizualni identitet naše kompletne arhitekture, a koji uvodimo postupno.  Sredinom 2019. godine predstavili smo novi identitet kazina – Cro Casino, potom automat klubova pod imenom Cro Club, a sredinom prosinca uslijedilo je predstavljanje novog imena i vizualnog identiteta Kladionice te znakova rizika i logotipa društveno odgovornog priređivanja.  Tim promjenama želimo osnažiti percepciju o pravoj vrijednosti i kvaliteti Hrvatske Lutrije i prateći trendove biti pristupačni svim generacijama.

U pogledu klađenja kao poslovnog segmenta, posebno online, kako se nosite sa stranim konkurentima? Iako je Ministarstvo financija preko Porezne uprave zabranilo njihov rad blokirajući im pristup, neke i dalje funkcioniraju i tako ubiru profit ne plaćajući poreze i druge obveze državi.
Prema procjenama The European Gaming and Betting Association (EGBA) udio sivog tržišta u Hrvatskoj iznosi 38% što je gotovo 2 milijarde kuna, koje odlaze nelicenciranim priređivačima igara na sreću (samo u segmentu klađenja!), odnosno globalnim online kladionicama koje nemaju licencu za rad u RH, ali zaprimaju uplate hrvatskih igrača.  Problem reguliranja ilegalnog tržišta protekle je godine aktualiziran i evidentan je pozitivan pomak mjera koje je poduzela Porezna uprava, blokiranjem ilegalnih priređivača. No, istovremeno s blokadom potrebno je primijeniti i niz ostalih mjera poput blokiranja financijskih transakcija (u provođenje tih mjera moraju se uključiti banke i ostali sudionici u platnom prometu), kontrola i kriminalizacija odnosno aktivno i dosljedno provođenje kaznenih mjera za sve protuzakonite aktivnosti (oglašavanje, bonusiranje, zaprimanje uplata i dr.) te svakako – promjena postojećeg poreznog tretmana vezanog uz dobitke, koji igrače motivira na izbjegavanje reguliranih tržišta i pokazuje se kao kontraproduktivan.

Koliki je inače udio Kladionice u ukupnim prihodima Lutrije?
Udio kladionice u ukupnim prihodima Hrvatske Lutrije iznosi 17%. Rast prometa klađenja od 5,7% rezultat je učestalih prodajno-marketinških aktivnosti, ali i rasta tržišta te bogatstva sportskih događanja.  Mjesečni promet klađenja u studenom 2019. godine bilježi povećanje u odnosu na studeni 2018. godine od čak 19,3%, čemu je najviše doprinijela ponuda događaja, u konkretnom slučaju nogometna natjecanja.

 

54 milijuna

kuna očekivana neto dobit Hrvatske Lutrije u 2019., što je rast od 3 posto u odnosu na prethodnu godinu

Posao Hrvatske Lutrije nije, recimo, klasičan poduzetnički, jer vi ste dio prihoda dužni davati državi. Za što sve izdvaja HL i u kojoj mjeri?
Naša misija je prije svega, generiranje financijskih sredstava za potrebe financiranja humanitarnih, sportskih, kulturnih i sličnih organizacija.  Za ove namjene, sukladno članku 8. Zakona o igrama na sreću, u prvih jedanaest mjeseci 2019. godine ostvareno je čak 100 milijuna kuna, što je za 1,2% više u odnosu na 2018. godinu te rekordni iznos i čini čak 20% ukupnih sredstava od igara na sreću svih priređivača na tržištu Hrvatske. 

Osim uplatama u državni proračun, kako još podupirete domaće društvo i gospodarstvo? Imate i humanitarne akcije?
Osim kroz državni proračun, kontinuirano podržavamo projekte od širega društvenog značaja kroz sponzorstva najznačajnijih kulturnih, umjetničkih, sportskih i humanitarnih događanja, kao što su Sinjska alka, Vinkovačke jeseni, Festival kajkavske popevke, Maraton lađa i mnoga druga.  No, to nije sve. Povremenim priređivanjem posebnih igara dio prihoda direktno izdvajamo za konkretnu humanitarnu svrhu. Primjer jedne takve je upravo završena igra brojčane lutrije 'Moj prvi milijun' kojom je osigurano više od 200.000 kuna za onkološke bolesnike Kliničkog bolničkog centra Zagreb. Također, u listopadu 2019. smo, povodom proslave 15 godina Kladionice, Kliničkom bolničkom centru Split uručili donaciju od 45.000 kuna.

Kako komentirate stanje u 'industriji' igara na sreću, u Hrvatskoj i svijetu?
Tržište igara na sreću u Hrvatskoj i dalje raste. Iako digitalizacija i agresivno oglašavanje utječu na rast potražnje igara na sreću, pojavljuje se i problem ovisnosti, posebice u mlađih osoba. Gotovo svaki drugi stanovnik stariji od 15 godina uključen je u neki oblik igre na sreću, a svaki treći sudjeluje u nagradnim igrama. Hrvatska lutrija upravo je u tom segmentu društveno odgovornoga priređivanja daleko iznad konkurenata. Članica smo Udruženja europskih lutrija i Udruženja lutrija svijeta koje određuju standarde odgovornog priređivanja igara na sreću i nositelji Certifikata odgovornog priređivanja četvrtog i najvišeg ranga.  Očekuje se daljnji rast i razvoj tržišta igara na sreću, posebice zbog razvoja internetskih igara, ali i zbog poboljšanja regulacije na razini Europske unije.

Utječe li (bolja) gospodarska situacija, na veći hazard, kao, ljudi imaju više u novčaniku pa radije troše na igranje?
Za vrijeme ekonomskih kriza igre na sreću su u padu i tek kad igrači imaju koju kunu više u novčaniku, dio novca izdvojit će i na igru. Djelatnost priređivanja igara na sreću je specifična i ne smijemo zaboraviti da je primarna svrha igara na sreću zabava. Kad nemaju, ljudi najmanje izdvajaju na zabavu, bilo da je riječ o odlasku u kino, kazalište i sličnom pa manje igraju igre na sreću. Sukladno tome, s boljom gospodarskom situacijom raste i potrošnja na zabavu, u našem slučaju na igre na sreću. No, činjenica je da gospodarska situacija ima izuzetno velik utjecaj na potrošnju općenito pa tako i na našu djelatnost. Stoga, sve mjere ove Vlade, koje su rezultirale gospodarskim rastom i poboljšanjem standarda, izravno su utjecale i na naše poslovanje, a samim time i na doprinos od igara na sreću u državni proračun.

HL se ističe i društvenom odgovornošću, kroz promoviranje društveno odgovornog igranja. U čemu se to očituje?
Društveno odgovorno priređivanje igara na sreću predstavlja poslovnu politiku i praksu oblikovanu kako bi se spriječila i reducirala šteta povezana s igranjem igara na sreću u društvu, a prije svega, od konkurencije nas izdvaja upravo odgovorno priređivanje igara i društvena odgovornost u širem smislu. Želimo posebno istaknuti važnost formiranja Nacionalnoga programa samoisključenja koji bi osigurao jednaka pravila i uvjete svih priređivača, odnosno povezao sve priređivače na način da se igrač u problemu podnošenjem zahtjeva za samoisključenje automatski isključi kod svih priređivača.

Koliko Lutrija ima djelatnika, planirate li još zapošljavanja? Kako ih privlačite i čime?
Hrvatska Lutrija, na dan 31. prosinca 2019., ima 1452 zaposlenika koji dijele zajedničku viziju i koji, uz profesionalan i odgovoran pristup poslu te uvažavanje etičkih normi, ostvaruju poslovne ciljeve. S obzirom na velike promjene na tržištu, prisutan je trend sve većeg igranja online, kroz internetske komunikacijske kanale, a za takav način poslovanja potrebni su stručnjaci sa specifičnim znanjima i vještinama – informatičari, razvojni inženjeri, matematičari, stručnjaci u digitalnom marketingu i prodaji. Osim poticaja razvoja zaposlenika kroz ciljane programe edukacija, u 2019. smo uveli i niz novih pogodnosti za zaposlenike: povećali smo potporu za rođenje djeteta na 10.000 kuna, omogućili plaćeni dopust za roditelje djece koja kreću u prvi razred osnovne škole, izvršili uplatu štednje u treći mirovinski stup, uveli korporativno volontiranje, sufinanciranje sportsko-rekreativnih aktivnosti, program godišnjih stimulacija i bonusa sukladno poslovnim rezultatima i ostvarenim kompanijskim i pojedinačnim ciljevima. Zbog navedenoga, poželjan smo poslodavac koji zaposlenicima nudi odlične radne uvjete i ugodno radno okruženje.

Kakvi su planovi za 2020.? Kod vas možda više nego kod ostalih vrijedi čestitka 'Sretna nova godina!'
Pred nama su raznovrsni izazovi, no optimistični smo i očekujemo daljnji kontinuitet uspješnog poslovanja. U skladu s usvojenom strategijom razvoja pokrenuti su značajni strateški projekti pa u skladu s time nastavljamo s njihovom implementacijom. Izdvajamo najveći – uvođenje nove platforme koja će omogućiti bolju dostupnost proizvoda, napredniju, sigurniju i bržu uslugu na prodajnim mjestima i internetu, individualan pristup igračima, praćenje trendova na tržištu igara klađenja, jednostavniji, brži razvoj i automatizaciju odnosno upravljanje portfeljem igara te marketinškim i prodajnim aktivnostima. No, za realizaciju velikih strateških projekata od izuzetne je važnosti kontinuitet poslovanja. Da bi se on uspješno ostvario i u budućnosti, nužno je osigurati prije svega kontinuitet upravljanja onih koji su ostvarili značajne poslovne rezultate, zacrtane ciljeve te doprinijeli povećanju zadovoljstva, standarda i većih primanja zaposlenih.

Komentirajte prvi

New Report

Close