Hrvatska ne zaostaje za primjenom blockchain rješenja u industriji tvrdi Vedran Brničević, direktor domaćeg startupa Suprabit koji savjetuje i uvodi rješenja temeljena na blockchainu te osnivač prvog hrvatskog blockchain meetupa. Navodi da vani postoji više blockchain rješenja usmjerenih na krajnje potrošače, ali da je industrija vani također u vrlo ranoj fazi primjene te tehnologije.
“Blockchain nije univerzalno rješenje već ima svoje niše u kojima je vrlo primjenjiv i najdalje su u tome otišle, među inima, avio i autoindustrija”, kaže Brničević.
Prijevoznici predvode
Navodi da je avioindustrija sasvim sigurno najsložnija oko toga da prijeđe na blockchain, i to što prije. S jedne strane, interes za to imaju same aviokompanije koje traže nove izvore prihoda. Tako Emirates Airlines, potaknut i blockchain strategijom svoje države, na blockchainu temelji svoj program lojalnosti i preko njega uvezuje multimodalni promet. Primjerice, omogućuje da se uz avio kartu odmah kupuje i vožnja taksijem ili drugim prijevozom. “Ali najveći interes dolazi od činjenice da aviokompanije imaju velike rizike zbog ogromnog tržišta krivotvorenih rezervnih dijelova”, kaže Brničević.
Dodaje da čak tri četvrtine aviokompanija želi prijeći na rješenja koja se temelje na blockchainu upravo kako bi suzbile trgovinu krivotvorinama s obzirom na to da im je trošak menadžiranja rezervnih dijelova vrlo visok.
“Američki Honeywell prepoznao je problem i okupio aviokompanije oko vlastite blockchain inicijative kojoj je cilj pratiti sljedivost rezervnih dijelova u avioindustriji i njihov je sustav već u upotrebi”, kaže Brničević.
U autoindustriji navodi primjer Mercedesa, koji na svoju blockchain platformu, koja se temelji na Ethereumu, postavio ID vozila, veže na to M2M plaćanja, poput tehnologije koja će omogućiti da vozilo samo plati cestarinu bez korištenja posebnog uređaja kao što je danas ENC i slično.
75 posto
avio-kompanija želi što prije na blockchain zbog lažnih aviodijelova
Mercedes je ove godine već izbacio prvi prototip svog blockchain vozila, a matični Daimler AG je s BMW grupom ugovorio partnerstvo vrijedno milijardu eura kojem je cilj uskladiti njihove blockchaine kako bi na njima mogli temeljiti druge koncepte od urbane mobilnosti pa sve do autonomnih vozila. “Nisu oni jedini, jer Jaguar vozačima svojih vozila nudi da im se podaci upisuju na IOTA-u, tehnologiju sličnu blockchainu, a da zauzvrat budu plaćeni za tu razmjenu podataka u IOTA kriptovaluti”, kaže Brničević.
Hrvatski projekti
Dodaje da se slični projekti rade i u trgovini nekretninama te energetici, i to na razne načine, uključujući trgovinu zelenim certifikatima. U Hrvatskoj je u energetici s upotrebom blockchaina najdalje otišao startup AMPnet koji je razvio platformu za energetske zadruge.
U razvoj na blockchainu sad ulazi i Greyp Mate Rimca. Nedavno je tu tehnologiju, i to od domaćeg startupa Tolara, uveo i Hrvatski telekom u svoj podatkovni centar. Najviše blockchain projekata kod nas dosad je u financijskoj industriji od PayCeka i Fima Paya pa sve do kripto-brokera DA Power Playja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu