Đuro Đaković ima reference, kapacitete i znanje za dogradnju američkih Bradleya

Autor: Darko Bičak , 27. studeni 2019. u 22:00
Foto: Ivica Galović/PIXSELL

Kompaniji iz Slavonskog Broda hitno bi trebale narudžbe oružja, bilo da je riječ o obnovi postojećeg ili proizvodnji novog. Đaković ima iskustva s proizvodnjom oklopnih vozila Patria 8×8, a još se čeka i potencijalni ugovor za Kuvajt, koji već godinama potražuje 140 novih BOV-ova.

Vojne nabavke oružja i opreme uvijek su i svugdje kontroverzne – s jedne strane tu se u pravilu radi o ugovorima jako velike vrijednosti koja se mjeri, u najmanju ruku, u desecima milijuna, a puno češće u stotinama milijuna ili čak u milijardama dolara. S druge strane, svr-hihodnost takvih ubojitih uređaja i sustava u mirnodopskim uvjetima razumije samo uski krug sigurnosnih, političkih i gospodarskih stručnjaka te se javnost uglavnom teško miri s činjeni-com da je Vlada spremna izdvojiti, na primjer, pet ili 10 milijardi kuna za nekoliko vojnih bor-benih zrakoplova, a da istovremeno nema 450 milijuna kuna za podizanje standarda hrvatskih učitelja i profesora.

No upućenima je ipak jasno da se tu ne radi o "spojenim posudama" i da izdvajanja za obranu nisu nužno u korelaciji s visinom plaća ili standardom javnih službenika, ili pak kvalitetom zdravstvenog sustava. 

Štoviše, čak je često slučaj, posebice u razvijenim zemljama gdje se i mi kao članica EU i NATO-a uglavnom svrstavamo, da su vojne nabavke motor gospodarskog razvoja i glavna potpora domaćoj industriji i rastu BDP-a. Da je tome tako svjedoče i primjeri zemalja poput SAD-a, Francuske i Velike Britanije, ali i onih manje "ratobornih" poput Norveške, Švicarske, Njemačke ili Švedske čija su izdvajanja za obranu na zavidnoj razini. 

Velika ulaganja u vojsku
Procjene su da su lani zemlje svijeta na svoje vojske putem vojnih proračuna ukupno potro-šile oko 1300 milijardi dolara. Prednjače SAD, Kina i Indija.  U Europi najveći vojni proračun imaju Francuska i Velika Britanija koje na obranu troše po 50-ak milijardi eura godišnje, no jasno je da se gotovo čitav taj iznos vraća u njihovo gospodarstvo – od vojnih plaća i mirovi-na, preko vojne infrastrukture i zaposlenika u njoj, narudžbi odjeće, obuće, hrane, opreme, naoružanja do složenih borbenih sustava. Gotovo da nema teretnog ili pak oklopnog vozila britanske vojske koje nije proizvedeno u Britaniji, a isto tako niti bojnog broda ili letjelice gdje britanski udio nije potpun, ili barem prevladavajući.

Na taj način tamošnja Vlada zapravo do-maćim tvrtkama daje, inače zabranjene, potpore jer je obrana uvijek izuzeta iz trgovačkih sporazuma, bilo da je riječ o EU ili pak Svjetskoj trgovinskoj organizaciji.  Identična situacija je s Njemačkom koja troši 33-50 milijarde eura (ovisno o metodologiji izračuna) te Italijom koja je malo skromnija, sa svega 22 milijarde.

SAD pak ima službeni vojni proračun od 717 milijardi dolara (četiri puta više od prvog pratitelja Kine), a procjenjuje se da na američku obranu odlazi još barem toliko, npr. svi vojni brodovi na nuklearni pogon su na proračunu tamošnjeg Ministarstva energetike, a ne Pentagona. U SAD-u je oružje toliki biznis da se ne-prestano govori i o vojno-industrijskom kompleksu kao stožernom, više ili manje formalnom, kartelu koji zapravo posljednjih 70-ak godina vlada Amerikom i svijetom prema svojim interesima.  

Rijetki proizvode samo oružje
I ne, tu se ne radi o nekoliko sjedih staraca koji u nekoj mračnoj sobi na vrhu nebodera kro-je sudbinu svijeta nego je riječ o legitimnim interesima desetina senatora i guvernera, stotina kongresnika i velikih korporacija koje vežu tisuće manjih tvrtki s godišnjim prometom vrijed-nim stotine milijardi dolara, a u kojima rade milijuni Amerikanaca. 

Gdje je tu Hrvatska sa svojim vojnim proračunom od 650 milijuna dolara? Iako se u proteklih godinu ili dvije kod nas najviše govorilo o nabavci borbene eskadrile po cijeni koja varira od 500 milijuna pa sve do dvije milijarde dolara, činjenica je da se i u Hrvatskoj dosta radi u vojno-industrijskom kom-pleksu, ili kako se češće na ovim prostorima kaže – u namjenskoj industriji. Hrvatska vojna industrija zapošljava oko 3000 ljudi, a godišnje ostvari izvoz vrijedan od 150-200 milijuna dolara.

Činjenica je da u našoj zemlji postoji svega nekoliko tvrtki koje se bave isključivo oružjem i vojnom opremom, npr. HS Produkt, no puno je više onih koje imaju kombinirani asortiman, npr. Đuro Đaković Specijalna vozila koji rade tenkove i oklopna vozila, ali isto tako i željezničke vagone te bagere.

Slična situacija je i s brodogradilištima, koja trenutno ne rade, ali bi mogla vrlo učinkovito kombinirati civilni asortiman tržišno isplativnih brodova s državnim narudžbama većih ili manjih ophodnih brodova, ili čak korveta i fregata.

Neizvjesna budućnost
U proteklom razdoblju svjedočili smo velikom posrtaju hrvatske industrije, brodogradilište Uljanik je otišlo u stečaj, a niti 3. maj nije daleko od toga. Prije nekoliko dana došlo je do blokade računa Đuro Đaković grupe te nije baš sasvim izvjesno što će biti s tom stožernom metalurškom tvrtkom istoka Hrvatske.  Iako posao s vagonima ide dobro, kompaniji iz Slavonskog Broda bi hitno trebale i narudžbe oružja – bilo da je riječ o obnovi postojećeg ili proizvodnji novog.

Stidljivo se nedavno moglo čuti, u kontekstu nabavke borbene eskadrile, da je Amerikanci uvjetuju i hrvatskom nabavkom njihovih "tenkića" Bradley. Radi se o borbenim vozilima koja su hibridi standardnih borbenih vozila pješaštva, a kakva je i Patria 8×8 koju HV posjeduje, te glavnog borbenog tenka.

Đuro Đaković ima iskustva i reference s proizvodnjom oklopnjaka Patria 8×8 za potrebe HV-a, a još se čeka potencijalni ugovor i za Kuvajt, koji već godinama potražuje 140 novih BOV-ova, ali nikako da se odluči za dobavljača. Iz Đure Đako-vića neslužbeno doznajemo, a što su oni zasigurno spremni i službeno potvrditi, da itekako imaju reference, znanje i kapacitete da krenu u dogradnju i modernizaciju postojećih američkih Bradleya M2, ili da ih sami sklapaju po licenci proizvođača BAE Systemsa iz Virdžinije. 

Komentari (1)
Pogledajte sve

Novi Đuro Đaković neće više proizvoditi, nego remontirati. Mozda će i pristojno raditi, trebati i upošljavati metalce i inžinjere svih profila, ali;
NIKAD više to neće biti ista firma. Mozda sam dosadan sa usporedbom Uljanika, ali u konačnici su jako slične situacije.

New Report

Close