Iako izvoz mliječnih proizvoda čini tek pet posto ukupne vrijednosti europskog izvoza poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u SAD, europske udruge proizvođača sira žale se kako su postale najveće žrtve transatlantskog trgovinskog spora koji s njima nema nikakve veze.
Nakon što je Amerika temeljem odobrenja Svjetske trgovinske organizacije najavila carine od 25 posto na europske mliječne proizvode u znak odmazde zbog subvencija Airbusu, proizvođači sira ostali su u najmanju ruku zatečeni.
Enormno tržište
Kako je izračunala talijanska udruga proizvođača parmezana, američki potrošači ubuduće će morati plaćati pet dolara više za kilogram tog čuvenog tvrdog sira. Kako piše Reuters, sir je roba koja je upravo idealna za američki pritisak na Europljane u trgovinskim pregovorima. Europska unija godišnje u SAD izveze 133.000 tona sira, od čega su većina sirevi za zaštićenim zemljopisnim porijeklom, pa njihova tradicionalna proizvodnja ima poseban utjecaj na regije iz kojih dolaze.
133 tisuće
tona sira Europska unija godišnje izveze u SAD
"To je enormno tržište za nas, najveće izvan Europe", pojašnjava Benoit Rouyer, ekonomist francuske udruge mliječne industrije CNIEL. Dok Europa ima veliki interes u prodaji sira u SAD, pa je i osjetljiva na carine na tu robu, uvoz mliječnih proizvoda čini tek pet posto ukupnog američkog uvoza hrane iz EU. Stoga s američke točke gledišta uvođenje carina ne može značajnije naštetiti potrošačima u SAD-u.
Neke vrste izuzete
Zanimljivo je da su američke vlasti neke vrste dobro poznatih europskih sireva odlučile izuzeti. Tako na listi nema francuskog Roqueforta i nizozemskih Gouda Holland i Edam Holland sireva. "Poljoprivredni i prehrambeni proizvodi, a time i poljoprivredna zajednica postala je taoc trgovinskih sporova, a to je neprihvatljivo", kazao je za Reuters Alexander Anton, glavni tajnik Europske udruge mliječne industrije (EDA).
Prema najavama američkih vlasti, carine na europsku robu počinju se primjenjivati 18. listopada. Izvoznici koji su već poslali pošiljke prema Americi sada se suočavaju s izborom: povećati cijenu za 25 posto ili je za toliko sniziti. Međutim, 25 posto nije malo i sniženje će biti teško postići, kaže David Swales, analitičar u britanskom Odboru za poljoprivredu i hortikulturu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu