Martin Odlazek postaje vladar slovenskih radijskih valova

Autor: Poslovni dnevnik , 02. svibanj 2019. u 22:00
Novac kojeg radio postaje dobivaju od oglasa postaje sve manji/Duško Jaramaz/PIXSELL

Spajanjem Oblakove i Odlazekove mreže nastao bi se preveliki div, zato će vlasništvo preuzeti službeno nepovezani pojedinci.

Na slovenskom radijskom tržištu događaju se tektonski poremećaji, piše portal Siol.net, koji je došao do informacija da je Leo Oblak, dosadašnji vladar slovenskih radio valova, postigao dogovor o prodaji svoje komercijalne mreže Infonet, čiji su dio Radio 1, Radio Antena i nekoliko manjih lokalnih radio postaja.

Novi vlasnik Infoneta bit će Martin Odlazek, dolenjski poduzetnik, koji već posjeduje brojne časopise i radio stanice. Novom kupnjom, Odlazak će učvrstiti svoju poziciju kao jedan od najutjecajnijih igrača na slovenskom medijskom tržištu.

Traži nove poslove u Italiji?
Odlazek naime već ima Radio Aktual, Radio Veseljak, Radio Salomon, Radio Krka i Radio Tednik Ptuj. Siol.net je nedavno pisao da pod okrilje grupe Media24, kojom upravlja Odlazek, dolazi i regionalna medijska kuća NT&RC, koja izdaje časopis Novi tednik i Radio Celje. Međutim, kako navodi portal, posao desetljeća koji će redefinirati tržišne odnose i oblikovati sudbinu mnogih radijskih postaja ne bi trebao biti vidljiv iz službenih baza podataka. Razlog tome je zaštitnik konkurentnosti, koji zbog mogućnosti zloporabe nikada ne bi dopustio spajanje dvaju glavnih igrača na tržištu.

Odlazek i Oblak imaju u rukama radijske mreže kojima pokrivaju ključna područja Slovenije i dobivaju najveći dio prihoda od oglašavanja. Njihovim povezivanjem stvorio bi se div koji bi imao gotovo neograničenu moć na tržištu, dok će se manji igrači "utopiti u crvenim brojevima". Umjesto toga, Oblakove radio postaje trebale bi otići u ruke nekoliko pojedinaca koji službeno nisu međusobno povezani, objašnjavaju izvori Siol.neta.

 

20 posto

vlasništva granica je nakon koje je potrebna suglasnost Ministarstva kulture

Svaki od njih bi imao manje od 20 posto vlasništva, čime bi se izbjegla zakonska obveza pribavljanja suglasnosti Ministarstva kulture. Među njima je i Ivan Kralj, jedan od najbogatijih Slovenaca.  Na isti način je, tvrdi portal, Odlazek već preuzeo Radio Tednik Ptuj i Radio Krku, dva važna regionalna medija koje slušaju deseci tisuća ljudi. U Radio Krki Odlazek službeno ima samo 19% udjela, dok ostatak drže tvrtke koje su ranije s njim surađivale. Zašto je Leo Oblak odlučio prodati radio mrežu Infonet, koju je gradio više od desetljeća i uz pomoć koje je došao do značajnog utjecaja u političkim krugovima, nije poznato.

Ipak, o pozadini prodaje kruži nekoliko neslužbenih objašnjenja. Najčešće se može čuti da se Oblak suočava s financijskim poteškoćama i stoga je prisiljen prodati Infonet.

Drugi izvori kažu da Oblak već dugo vremena pokušava pronaći kupca za svoje radio postaje, jer traži nove poslovne mogućnosti u Italiji. Leo Oblak, za kojeg se očekuje da će nakon prodaje ostati u Infonetu kao savjetnik, uvijek je bio jedan od najutjecajnijih lobista i vlasnika medija. U vrijeme prve vlade Janeza Janše sudjelovao je u pisanju dijela Zakona o medijima, a uspio je izgraditi radio mrežu na temelju zakonodavstva iz 2001. godine, koje je nastalo za vrijeme vladavine Antona Ropa. Kasnije je Gregoru Virantu osigurao infrastrukturu za uspostavu Državljanske liste koja je sudjelovala u drugoj Janšinoj vladi.

Posluju s pozitivnom nulom
Slovensko radijsko tržište doživljava pad prihoda od oglašavanja, fragmentaciju, loše gospodarske uvjete i nekontrolirano umrežavanje, što mnogi opisuju kao stvaranje oligopola. Novac kojeg radio postaje dobivaju od oglasa postaje sve manji. Prema nekim informacijama, riječ je o svoti od 12 do 16 milijuna eura godišnje. Radio postaje službeno rade s pozitivnom nulom, ali najveći igrači na tržištu ostvaruju stotine tisuća eura godišnje dobiti.

Glavni razlog je to što je marketing prebačen na druge tvrtke, čime se zamagljuje stvarna slika. U želji za povećanjem utjecaja, između Oblaka i Odlazeka odvijalo se natjecanje za radio frekvencije, a obojica su dodavali nove "trofeje" svojim razgranatim mrežama, manje i prethodno neovisne lokalne radio postaje koje su imale financijskih poteškoća. Događaji na tržištu zbivaju se na štetu slušatelja. Analize pokazuju da najveće komercijalne radio postaje u prosjeku imaju tri puta duže oglasne blokove, a lokalni radio sadržaj je vrlo popularan među slušateljima, ali mreže vrte iste sadržaje tijekom dana. Zbog toga se lokalni sadržaji uguraju u kasne noćne sate. 

Komentirajte prvi

New Report

Close