Policija sumnja da su osumnjičenici time počinili šest kaznenih djela zlouporabe povjerenja u gospodarskom poslovanju i jednu subvencijsku prijevaru, na štetu brodogradilišta u Puli i Rijeci te državnog proračuna, u iznosu većem od 1,2 milijarde kuna, objavio je MUP u srijedu nakon dovršetka kriminalističkog istraživanja u aferi Uljanik.
Brodovi ispod cijene djelomično plaćeni i dionicama
"Kriminalističkim istraživanjem je utvrđena sumnja da su navedena kaznena djela počinjena prilikom poslovnih događaja, odnosno dogovaranja prethodnih uvjeta za gradnju četiri broda, ugovaranje njihove gradnje, zaključenje raznih ugovora i sporazuma o načinu financiranja gradnje, određivanju i naplati prodajne cijene brodova i njihovu predaju u vlasništvo kupcima. Gradnje tih brodova su ugovorene 2010., brodovi su izgrađeni i isporučeni 2011., 2012., 2013. i 2016. godine. Njihovom izgradnjom je oštećeno brodogradilište iz Pule s obzirom da se prodajna cijena naplaćena kupcima nije bazirala na kalkulaciji troškova gradnje već na (znatno nižoj) procjeni prosječne cijene takvih brodova donesenoj bez uvida u stanje broda", priopćio je MUP.
Prodajna cijena pritom nije u cijelosti naplaćena, već su za dio procjene vrijednosti brodova brodogradilištu iz Pule ustupljene dionice kupaca brodova.
"Stjecanjem tih dionica se brodogradilištu ne osigurava puno pravo glasa niti stalni prinos, ali zato njihovim stjecanjem kao dioničar pristupa obvezama za kredite iz kojih su kompanije platile dio dogovorene prodajne cijene. Tako je brodogradilište iz Pule do kraja lipnja 2015. godine na svoju štetu posredno neosnovano sudjelovalo i u podmirenju tih obveza", kažu u policiji.
Ističu i da su predmet kriminalističkog istraživanja bili i događaji u brodogradilištu u Rijeci, koje je zbog teškoća bilo u postupku restrukturiranja, a od kraja lipnja 2013. do kraja prosinca 2017. godine i korisnik potpora za restrukturiranje.
U restrukturiranju trebali izbjegavati ulaganja i stjecanje dionica
Kao takvo, naveli su u MUP-u, trebalo se suzdržati od ulaganja koja nisu nužna za postizanje rentabilnosti i od stjecanja dionica u trgovačkim društvima, "osim kada je to neophodno kako bi se osigurala dugoročna održivost korisnika".
No, tijekom rekonstruiranja, brodogradilište u Rijeci je za brodogradilište u Puli izvodilo radove na dovršetku tri broda, "uključujući jedan od četiri prethodno navedena te je po toj osnovi imalo potraživanja od brodogradilišta u Puli".
"Umjesto naplate potraživanja, četvero osumnjičenika su u svojstvu direktora i članova nadzornih odbora zaključili ugovore kojima brodogradilište u Rijeci stječe 40 posto ranije navedenih dionica od brodogradilišta u Puli. Dionice plaća prebijanjem ugovorne cijene dionica sa cijenom potraživanja od brodogradilišta u Puli. Navedenim prebijanjem potraživanja, brodogradilište u Rijeci nije steklo nikakvu ekonomsku korist već je njime oštećeno", tvrdi policija.
Osim toga navode i da je brodogradilište u Rijeci, temeljem sporazuma o suradnji na zajedničkoj provedbi izgradnje četiri broda za domaće naručitelje, gradilo dva broda za pulsku tvrtku.
"Za njihovu izgradnju je ugovoreno trebala primiti sredstva državne potpore putem dioničkog društva iz Pule koji ih je i primio u dva navrata, u rujnu i prosincu 2013. godine. Potom direktor brodogradilišta iz Rijeke i direktor dioničkog društva iz Pule potpisuju ugovor o pozajmici na osnovu kojeg brodogradilište uplaćuje dioničkom društvu isti iznos koji je brodogradilište trebalo primiti kao potporu.
Nikada vraćena pozajmica
Dioničko društvo iz Pule primljena sredstva uplaćuje natrag brodogradilištu u Rijeci, ali kao uplatu državne potpore koju je ionako trebalo uplatiti, dok pozajmica brodogradilištu nikada nije vraćena. Ovime je dioničkom društvu iz Pule pribavljena protupravna imovinska korist na štetu brodogradilišta u Rijeci", ističu u policiji.
Nakon primitka drugog dijela potpore, umjesto uplate brodogradilištu iz Rijeke, direktor dioničkog društva iz Pule ih odlučuje iskoristiti za podmirenje kreditnih obveza svoje tvrtke.
"Korištenjem sredstava državne potpore suprotno njihovoj namjeni oštećeno je brodogradilište iz Rijeke kao korisnik namjenske potpore te državni proračun kao davatelj namjenske potpore", tvrde u MUP-u.
Kako bi se završio postupak restrukturiranja prikazivanjem investicija, direktor brodogradilišta iz Rijeke je s dva člana uprave dioničkog društva iz Pule (koji su ujedno bili i članovi Nadzornog odbora brodogradilišta iz Rijeke), zaključio ugovor o kupoprodaji postrojenja.
"Kupoprodajnim ugovorom brodogradilište iz Rijeke kupuje navedenu liniju, a terećeno je i za njenu ugradnju. Navedeno se prikazalo kao dio izvršenja obveze investiranja u postupku restrukturiranja, a zapravo se radi o panel liniji nabavljenoj 2016. za potrebe drugog društva. Ovime su se dioničkom društvu iz Pule pribavila i sredstva za zatvaranje obveza po zadužnici i za zatvaranje obveza prema HBOR", kažu u policiji.
U četvrtak pred istražnim sucem
Uhićena 12-orica iz pulskog i riječkog brodogradilišta u srijedu su bili na ispitivanju u tužiteljstvu, a sutra bi sudac istrage riječkog Županijskog suda trebao odlučiti o mogućem zahtjevu tužiteljstva za određivanjem istražnog zatvora.
U akciji Uljanik, zbog navodne štete od preko 1,2 milijarde kuna, privedeni su bivši predsjednik Uprave Uljanik grupe Gianni Rossanda, njegov prethodnik Anton Brajković, bivši članovi Uprave Marinko Brgić i Veljko Grbac, predsjednik Uprave 3. maja Maksimilijan Percan, direktor Uljanik plovidbe Dragutin Pavletić, direktor Uljanik Shipmanagmenta Darko Šorc, bivši direktor Uljanik Brodogradilišta Silvan Kranjc, direktor Uljanik Pomorstva za usluge Elvis Pahljina, bivši direktor Uljanik Brodogradilišta Eduard Milovan, te bivši direktori 3. maja Zdravko Pliško i Domagoj Klarić.
Zbog opsežnosti i složenosti kriminalističkog istraživanja u kojem je sudjelovalo više od 100 policajaca za ovaj slučaj osnovan je poseban stožer u prostorijama Službe za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta Rijeka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Btw. Zasto se samo pise bez brojki, sta nije normalno da se napise, taj i taj bulker ili tanker je placen toliko milijuna $. ….. u koreji, kini ili nekom drugom EU brodogradilistu, takav slicni bi platili cca toliko… drzava je ili nije sufinacirala gradnju sa toliko miliona.
Zasto nema konkretnih brojki, da se vidi koliko je cijena izgradnje, materijala, rada… ??
A šta znači tržišna cijena? ovoj izmisljenoj u Hr ili svjetskoj? Znaci ugovorili ispod svjetske trzisne cijene, jeftinije od kineza??
Jesu li Uljanik i 3. Maj jos nekoj svjetskoj kompaniji napravili tanker ili bulk po toj istoj cijeni… ako su bili povoljniji od trzisne cijene ???
Uključite se u raspravu