Sastanak na Pantovčaku izaslanstva jedne od najvećih kineskih kompanija China Railway Group Limited na čelu s predsjednikom Zhangom Zongyanom i hrvatske predsjednice Grabar Kitarović, o čemu je njezin Ured izvijestio, privlači pozornost i u svjetlu najave da će RH dogodine biti domaćin summita inicijative 16 plus 1, zemalja istočne i srednje Europe i Kine. Potvrdio je to u Sofiji hrvatski premijer nakon susreta s kineskim kolegom Li Keqiangom, dodajući da je od posljednjeg sastanka te platforme prije 7 mjeseci otvorena nova stranica u odnosima Hrvatske i Kine.
A razgovori na Pantovčaku u ponedjeljak se i tumače kao priprema terena za potencijalnu ‘win-win’situaciju u jačanju gospodarske suradnje, uz što se vezuje i mogućnost potpisivanja međudržavnog sporazuma kojim bi se u infrastrukturne projekte koji nemaju zatvoreno financiranje mogla uključiti npr. kineska izvozna banka kao zajmodavac, s uvjetima na rok od 30 godina i do 1,5% kamata. Od navedene kineske tvrtke koja je među 10 Top kompanija u Kini i 57. u svijetu, s oko 100 milijardi eura godišnjeg prihoda i više od 300 tisuća ljudi, izlistane na burzi u Hong Kongu, stigao je jasan interes za suradnju s RH u velikim infrastrukturnim projektima, uz poziv Hrvata kineskim ulagačima da se uključe u natječaje. Najavu sudjelovanja ove velike tvrtke na budućim projektima – cestovnim, željezničkim, lučkim ili energetskim iznio je sam Zhang, i to znakovito apostrofirajući interes za modernizaciju pruge Rijeka-Zagreb-Budimpešta.
Čini se da je za to podloga financijski neriješen status za dio nizinske pruge – dionica Rijeka-Zagreb (cca 800 mil. eura), dok se tenderi za krak prema Mađarskoj očekuju uskoro. No, time je u fokusu i zagrebačka Ingra, čiji predsjednik Uprave Igor Oppenheim nije bio dostupan za komentar na temu razgovora s Kinezima kod predsjednice, u kojima je njegovo sudjelovanje zabilježeno na fotografijama. Nagađa se da je Ingra s poslovima na gradnji kineskih cesta stari partner Kine koji se aktivirao i na planu tzv. tihog lokalnog partnera u lanjskom tenderu za rekonstrukciju pruge Zaprešić-Zabok, u vrijednosti 614 mil. kuna na kojem je i China Railway Group Limited sudjelovala. Projekt je 85% financiran novcem EU, a kao najpovoljnija odabrana je ponuda austrijske tvrtke Swietelsky.
Trenutačno izvode radove na projektu željezničke pruge Budimpešta-Beograd, za čiju realizaciju su osnovali joint venture kompnaiju sa Srbijom i Mađarskom, a kako navode upućeni, to bi mogao biti jedan od modela i za RH.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Poslovni partner ne mora biti osoba koja zajedno s poduzetnikom obavlja poslovanje, to može biti i tzv. „tihi partner“, koji svoja sredstva investira u poslovanje, a nije zainteresiran da i aktivno sudjeluje u radu tvrtke.
Uključite se u raspravu