Istraživanja Hrabrog telefona i Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba iz 2017. godine te Pew Research Centra iz 2011. godine pokazuju da se 75 posto djece predškolske dobi koristi tabletom bez nadzora odraslih, uz što se 88 posto djece i mladih izjasnilo da su svjedočili zlobnim komentarima i neprimjerenom ponašanju drugih na društvenim mrežama. Doda li se tome i podatak i o 62 posto roditelja zabrinutih zbog dostupnosti neprimjerenog online sadržaja djeci, jasno je koja je motivacija bila Wiener osiguranju da prošle godine pokrene i realizira veliki projekt posvećen upravo sigurnosti djece na internetu. Stoga smo s članom uprave Wiener osiguranja Božom Šaravanjom porazgovarali o njihovom projektu (O)siguran online, ali i općenito o kulturi provođenja društveno odgovornih projekata (DOP). Uspjeh takvih aktivnosti, kazao je Šaravanja, osim o dobrom planu i provedbi počiva i na entuzijazmu onih koji su uključeni u samu organizaciju.
Zašto ste izabrali upravo temu sigurnosti na internetu?
U Wiener osiguranju kao dio naše odgovornosti prema društvu već sedmu godinu zaredom organiziramo Social active day, projekt u koji su uključena sva društva Grupe. Prethodnih godina bavili smo se različitim aktivnostima od pomaganja starijim i nemoćnim osobama pa do pomaganja oboljeloj djeci kroz suradnju s Crvenim nosovima, a 2017. smo odlučili ići korak dalje. Te smo godine za projekt društveno odgovornog poslovanja odabrali temu kojom želimo skrenuti pozornost na opasnosti u online svijetu, na što su nas potaknule zabrinjavajuće statistike poput podatka da je 88 posto djece na društvenim mrežama svjedočilo neprimjerenim radnjama drugih. Cilj nam je skrenuti pozornost roditelja i nastavnika na opasnosti u online svijetu kojima su izložena djeca osnovnoškolske dobi. Stoga smo kreirali alat u obliku brošure (O)siguran online koja na jednostavan i zanimljiv način roditeljima pruža sve bitne informacije koje im mogu pomoći u komunikaciji s djetetom i u konačnici prevenciji online nasilja.
Koje aktivnosti u sklopu DOP-a inače provodite te jesu li DOP i korporacijski svijet pojmovi koji su u neskladu?
Kao dio društveno odgovornog poslovanja klijentima prije svega nudimo kvalitetnu uslugu i obećanje da će preuzete obveze iz ugovora o osiguranju zaista i biti ispunjene. Također, vodimo brigu o važnosti dobrih odnosa između zaposlenika i menadžmenta te o edukaciji zaposlenika. Uz navedeno, svake godine provodimo posebne projekte kojima želimo dati svoj doprinos zajednici u kojoj djelujemo. Primjerice, u prošlogodišnju akciju za pomoć starijim i nemoćnim osobama su se od prosinca 2016. pa sve do svibnja 2017. uključila 203 zaposlenika odnosno čak četvrtina zaposlenika. Volonterskim radom zaposlenika obnovljena su 3 stana socijalno ugroženih starijih i nemoćnih osoba, donirano je 845 kg hrane i odjeće, dostavljena su 53 paketa socijalne pomoći na kućne adrese, organizirane su 4 računalne radionice za starije osobe u Senior centru u Zagrebu, a ukupno su zaposlenici Wiener osiguranja proveli 380 sati dobrotvornog rada. S obzirom na navedeno, društveno odgovorno poslovanje i korporativni svijet su povezani pojmovi, nužno je da DOP bude neizostavan dio poslovanja pa i u većoj mjeri nego do sada.
Od čega se sve sastojao projekt (O)siguran online i tko je od partnerskih institucija bio sve uključen?
Priprema za (O)siguran online projekt je trajala od svibnja 2017. godine. do listopada 2017. Projekt se sastoji od brošure za roditelje i nastavnike koja je dostupna u tiskanom obliku i putem web stranice svima koji žele doznati nešto više o sigurnosti djece na internetu http://beckaskola.com/osiguran-online/. Na temelju nominacije zaposlenika odabrali smo 12 osnovnih škola diljem države u kojima će tijekom veljače i ožujka partner projekta, Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu – Djeca medija, održati edukativne radionice za roditelje i nastavnike. Djeca medija projekt je koji promiče medijsku pismenost i odobren je od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja, a nastao je na inicijativu sveučilišnih profesora, članova Upravnog odbora Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu. U okviru projekta (O)siguran online organiziran je okrugli stol na temu sigurnosti djece na internetu gdje su znanja i iskustva razmijenili domaći stručnjaci i direktorica švedske vladine organizacije Swedish Media Council Ewa Thorslund. Uz nju su govorili pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić, psihologinja Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba Tea Brezinšćak, potpredsjednica Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu Lana Ciboci, policijski savjetnik Službe prevencije Ravnateljstva policije MUP-a Ivo Jakić te predsjednik uprave Wiener osiguranja VIG Walter Leonhartsberger Schrott, a sve pod pokroviteljstvom Ministarstva za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku.
Koji su vaši pogledi kada govorimo o DOP-u, koliko je on u Hrvatskoj zastupljen ?
Društveno odgovorno poslovanje neizostavan je dio poslovanja. Ovakav stav dio je procesa promjene svijesti i načina razmišljanja o tome da se DOP ne odnosi samo na donacije i volontiranje zaposlenika. Predvodnik društveno odgovornog poslovanja treba biti Uprava koja će postaviti standarde i modele rada te provesti u djelo vrijednosti za koje se tvrtka zalaže, a koje će zaposlenici slijediti, te potom prepoznati poslovni partneri, osiguranici, dioničari pa i šira javnost. Konkretne projekte poput projekta (O)siguran online provode sektori i službe koji svojim djelovanjem mogu utjecati na razvoj projekta i uključivanje što većeg broja zaposlenika, u našem slučaju to su bile Korporativne komunikacije. Brojne tvrtke u Hrvatskoj provode posebne projekte kojima žele dati svoj doprinos rješavanju određenog društvenog problema što smatramo pozitivnom praksom i pomakom ka tome da DOP postane neizostavan dio poslovanja.
Koje su neke od inozemnih praksi s kojima ste se imali prilike upoznati zahvaljujući projektu (O)siguran online?
Zahvaljujući projektu (O)siguran online upoznali smo se sa švedskim praksama. Kako je prethodno spomenuto, gošća okruglog stola bila je direktorica švedske vladine organizacije Swedish Media Council Ewa Thorslund, a pozvali smo je s ciljem razmjene znanja i prenošenja dobrih praksi. Agencija se bavi zaštitom djece i mladih od štetnih utjecaja medija te edukacijom djece kako bi bolje razumjela medije te ih kritički promatrala. Uz to agencija kreira edukativne materijale za roditelje i pedagoško osoblje te objavljuje izvještaje o razvoju medija i medijskim utjecajima na djecu i mlade. Na okruglom stolu smo saznali da od ove godine Swedish Media Council profesorima i nastavnicima pruža interaktivne online alate koji im služe kao baza materijala za edukaciju učenika u školama. Sadržaj koji kreiraju temelji se na detaljnim istraživanjima. Ono što je posebno pohvalno jest da su u okviru medijske edukacije razvili posebne alate za edukaciju djece s teškoćama u razvoju kako bi im olakšali snalaženje u online svijetu.
Kako biste komentirali onu u javnosti nerijetko uvriježenu misao da tvrtke koje provode DOP zapravo to rade zbog samopromocije?
Kao što sam već naglasio, stava smo da društveno odgovorno poslovanje treba biti neizostavan dio svakodnevnog poslovanja. Što se tiče pojedinih DOP projekata, svaku poslovnu odluku moguće je donijeti s različitim motivima u pozadini, međutim ako u prvi plan stavimo ciljeve i rezultate projekta otkrit ćemo da je svaki pojedini DOP projekt na neki način doprinio razvoju zajednice, pomogao donekle razriješiti ili umanjiti neki aktualni društveni problem, što djelima, što donacijama, što akcijama zaposlenika. Primjer odličnog društveno odgovornog poslovanja s međusektorskom suradnjom je projekt financijske pismenosti, društvima u financijskom sektoru benefit je provoditi takav projekt, ali isto tako svi znamo da je pismenost općenito, pa tako i financijska pismenost, izrazito važna za razvoj i napredak društva. U Wiener osiguranju volimo reći da su naši zaposlenici ambasadori naših Social active day projekata. Naši zaposlenici, osim što se uključuju u DOP aktivnosti Društva, volontiraju i u slobodno vrijeme doprinoseći na svoj način zajednici. Naša matična kuća Vienna Insurance Group svake godine dodjeljuje nagradu za privatni volonterski angažman zaposlenika iz svih zemalja članica. Zaposlenici nominiraju jedni druge na temelju volonterskih aktivnosti i pozitivnog djelovanja na svoju okolinu. Na taj način u Društvu se stvara pozitivna percepcija volontiranja, što rezultira sve većim brojem uključenih zaposlenika u DOP aktivnosti Društva.
Što je s međusektorskom suradnjom na promicanju DOP-a, postoje li takve inicijative u Hrvatskoj, tko ih predvodi?
Međusektorske suradnje, poput ove naše na projektu (O)siguran online, postoje. Ostvarena je suradnja profitnog sektora, Wiener osiguranja, i neprofitnog sektora, Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu. Uzmimo za primjer sigurnost djece na internetu, riječ je o temi od društvenog značaja koja je dio naše svakodnevice i čijih potencijalnih opasnosti šire društvo nije dovoljno svjesno. Zahvaljujući spomenutoj međusektorskoj suradnji educirat će se roditelji i nastavnici u 12 osnovnih škola kako zaštiti djecu na internetu. Također, organiziran je okrugli stol i izdana brošura, a ova tema postala je vidljiva u medijskom prostoru te je i na taj način podignuta razina svijesti društva o važnosti edukacije roditelja i djece o prevenciji kako bi djeca bila sigurna na internetu. Projekt financijske pismenosti također je odličan primjer međusektorske suradnje. Projekt se sastojao od nekoliko različitih segmenata u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, a uključila su se brojna Društva iz financijskog sektora kako bi zajedno doprinijeli širenju financijske pismenosti u zajednici.
Provodite li interne edukacije o DOP-u, ako da, kakve su reakcije i rezultati?
Interne edukacije o DOP-u provodimo i one su uvijek, što zbog vremena, što zbog veličine Društva i broja zaposlenika, izrazito izazovne. No to nas nije spriječilo da ih zaista provedemo, prošle godine smo to učinili u svakom našem regionalnom centru u Hrvatskoj, što je značilo edukacije u 5 gradova u periodu od mjesec dana. Reakcije i rezultati su zaista pozitivni a kao rezultat toga zaprimili smo najviše volonterskih prijava naših zaposlenika do sada.
Na čemu bi poslovni svijet, u kontekstu ciljeva održivog razvoja u sklopu DOP inicijativa, mogao dodatno poraditi?
Društveno odgovorno poslovanje trebao bi biti način poslovanja svake tvrtke i odražavati se na sve segmente poslovanja, od upravljanja i donošenja odluka, odnosa sa zaposlenicima i dobavljačima do korporativnih donacija i volontiranja zaposlenika. Važno je da se ne ponašamo kao „Pale sam na svijetu“, već da shvaćamo, da smo dio šire zajednice u kojoj svi moraju dati određen doprinos, ovisno o svojim vještinama i snagama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu