Poticaj Europske središnje banke (ECB) zamišljen da pomogne europskim kompanijama s manjim kapitalom na kraju je najviše pomogao tvrtkama prepunima novca. Prema istraživanju banke Bank of America Merrill Lynch, veliki izdavatelji korporativnih obveznica denominiranih u euru trenutno imaju najveći udjel ikada.
Značajno povećanje
Konkretno, najvećih 20 izdavatelja korporativnih euroobveznica s investicijskim rejtingom ove godine imaju udjel od gotovo 40 posto. To je značajno povećanje s obzirom da su tijekom cijele 2016. i 2015. godine imali četvrtinu udjela, navodi Financial Times. "Uočili smo da je izdavanje obveznica koncentirano u rukama nekoliko kompanija, umjesto mnoštva", stoji u bilješci analitičara američke banke. Prema njihovu mišljenju, glavni pokretač takvog kretanja na financijskom tržištu je program otkupa korporativnih obveznica koji je u lipnju prošle godine pokrenuo ECB.
8 mlrd.
€ nedavno su prikupili Volkswagen i američki General Electric
Temeljem tog programa u bilanci monetarne vlasti eurozone nalazi se 100 milijardi eura vrijednih korporativnih obveznica. Međutim, samo je 14 posto tih obveznica kupljena na primarnom tržištu, odnosno novih izdanja. Tijekom ove godine plasirano je ukupno 202 milijarde eura obveznica poduzeća, pokazuju podaci Dealogica, što je najviše od 2009. godine kada je do 25. srpnja plasirana 221 milijarda dužničkih vrijednosnica. Kako pojašnjavaju u Bank of America Merrill Lynchu, olabavljeni uvjeti zaduživanja na tržištu rezultirali su time da su velike kompanije postale dominantne na tržištu duga. Naime, među izdavateljima obveznica denominiranih u euru nalaze se kompanije poput Volkswagena ili Pfizera, General Electrica i AT&T-a te banaka poput Crédit Agricolea i ING-a.
Koriste okružje
Dio navedenih kompanija ne ispunjava uvjete za ECB-ov priogram jer nisu iz eurozone, no koriste okružje niskih prinosa što je posljedica tog poticaja. Tri izdanja korporativnih obveznica koja su se dogodila ove godine ulaze u 10 najvećih izdanja ikada. Radi se o osam milijardi eura teškom izdanju Volkswagenovih i General Electricovih obveznica te sedam milijardi eura vrijednom izdanju američkog telekomunikacijskog diva AT&T. Tempo zaduživanja i dalje se nastavlja. Tako je u ponedjeljak kompanija iz sektora široke potrošnje Unilever plasirala 1,9 milijardi eura vrijedno obvezničko izdanje što je najveće njegovo izdanje od svibnja 2001. godine kada je plasirano dvije milijarde eura obveznica.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu