Lufthansa je preplatila svoj kerozin 500 milijuna eura

Autor: Poslovni dnevnik , 26. lipanj 2017. u 22:00
Inače, bi cijena doslovce podivljala već i zbog manje krize nego što je između Saudijske Arabije i Katara/FOTOLIA

Čak 70% svog kerozina Lufthansa kupuje na terminskom tržištu i ispada da će ovaj zračni prijevoznik ove godine potrošiti 5,4 milijarde eura za gorivo, piše Deutsche welle.

Početkom ovog mjeseca u nekim njemačkim pokrajinama počeli su ljetni školski praznici i tradicija je da i naftni koncerni svakako žele zaraditi koji milijun eura više tako da baš u tom tjednu obično poskupi gorivo, piše Deutsche welle.

 U prosjeku, naravno ne računajući skupe benzinske crpke uz autoceste, u njemačkim gradovima litra dizela stoji oko 1,08 eura, što je čitavih deset centi manje nego sredinom travnja. Jeftiniji, dakle ekološki super pomiješan s bioetanolom E-10 stoji euro i 28 centi umjesto 1,37 koliko je stjo prije par mjeseci, navodi Deutsche welle. Ipak, u ovom slučaju bila je greška unaprijed kupovati gorivo za ovo ljeto, makar na primjer zračni prijevoznik Lufthansa to uvijek čini i mora činiti. Čak 70% svog kerozina Lufthansa kupuje na terminskom tržištu i tako ispada da će ovaj zračni prijevoznik ove godine potrošiti 5,4 milijarde eura za gorivo, oko 500 milijuna više nego u godini 2016.  No čak ni to neće ugroziti lijepu dobit i rast vrijednosti dionica Lufthanse, prije svega zbog veće potražnje, bolje iskorištenosti kapaciteta i manje problema s osobljem i štrajkovima. 

Redukcije proizvodnje
Zašto je nafta sve jeftinija? Unatoč tome što se, nema tome dugo, nekoć svemoćna Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEC) na poticaj same Saudijske Arabije složila smanjiti svoju dnevnu proizvodnju. Ta redukcija je isprva bila vremenski ograničena, ali i nedavno su se složili da tu mjeru provode sve do ožujka sljedeće godine. Ono što ovoj odluci daje dodatnu težinu jest što joj se iznimno priključila čak i Rusija čiji je ministar energetike Aleksander Novak to objavio velikim riječima kako počinje "novo razdoblje suradnje" Rusije s OPEC-om.  Unatoč svemu, cijena nafte pada. Najkvalitetnija nafta marke Brent iz Sjevernog mora je još u travnju bila oko 55 dolara po barelu, u ovim danima oscilira, ali se uvijek iznova spušta na oko 45,5 dolara po barelu.

Ne samo da su zalihe dobro popunjene, nego se i sve više tankera punih nafte pretvara u svojevrsno plutajuće skladište. U "normalnim" okolnostima, nafta u tim tankerima mijenja vlasnika gotovo svakih nekoliko milja puta od zemlje gdje je izvađena pa do odredišne luke, danas niti na cilju još nema novog vlasnika. Drugi razlog je SAD i njegova nafta dobivena iz škriljevca. Gdje god su zemlje OPEC-a pokušale smanjiti ponudu kako bi povećale cijenu, odmah je kupcima ponuđena takva američka nafta. Naftni stručnjaci upozoravaju da to ne može potrajati kod ovih cijena: takav način eksploatacije (tzv. fracking) je skup i zapravo se isplati tek kad cijena naraste na preko 70 dolara po barelu. Ali prednost te metode jest i da se može obustaviti i pokrenuti, već prema stanju na tržištu. Ali na tržištu nafte vlada doista čudna "bonaca". 

Mogući vojni sukob
Inače, bi cijena doslovce podivljala već i zbog manje krize nego što je ova između Saudijske Arabije i Katara. Treba imati pred očima, što bi ona mogla značiti: zapravo je i tu riječ o starom rivalstvu između Saudijske Arabije i Irana (uz tradicionalno izdašno kumovanje Washingtona), a već i teoretska mogućnost vojnog sukoba u regiji u kojoj su najveće zalihe nafte i plina našeg planeta u normalnim bi okolnostima izazvala pravu histeriju na burzama čitavoga svijeta. A ovako, cijena tek malo oscilira i uglavnom – pada, zaključuje Deutsche welle. 

Komentirajte prvi

New Report

Close