Proizvodna hala, koji je slovenski proizvođač ultralakih letjelica Pipistrel izgradio na rubu zračne luke u talijanskoj Gorici, konačno počinje s radom.
Ovog tjedna u njoj počinje proizvodnja zrakoplova, najavio je na konferenciji za novinare direktor i suvlasnik Pipistrela Ivo Boscarol. Kako javlja slovenska novinska agencija STA, pogon u Gorici trenutno zapošljava 12 radnika, koji će početi s proizvodnjom zrakoplova za SAD. Još ranije su ih sastavljali u iznajmljenim prostorima u Italiji, budući da izvoz zrakoplova iz Slovenije u SAD još uvijek nije moguće, pišu Finance. U zračnoj luci u Gorici Pipistrel će izvoditi i pokusne letove jer je u tom talijanskom gradu moguće letjeti 80 dana više nego u Ajdovščini gdje je smještena Pipistrelova tvornica.
Problemi sa strujom
U Gorici će slovenski proizvođač biti u stanju proizvesti još veće zrakoplove. Započet će proizvodnju četverosjednog zrakoplova Panthera, za kojeg je Boscarolovih rekao da su ih prodali već 140. "Odlučili smo da ćemo ovdje provoditi program za električne zrakoplove jer u dijelu Ajdovščina gdje imamo proizvodnju postoji problem s vrlo jakim električnim priključcima. Ovdje imamo 110-kV dalekovod praktično u tvornici i stoga ovdje mogu biti testirani električni zrakoplovi", rekao je Boscarol.
12 instruktora
učit će nove radnike u Gorici
U Gorici će se navodno djelomično provoditi i program za Uber, koji se još uvijek razvija. Globalna transportna kompanija Uber i Pipistrel objavili su krajem prošlog mjeseca na konferenciji Uber Elevate Summit, koja se održala u Dallasu, da dvije kompanije ulaze u dugoročno partnerstvo s ciljem proizvodnje električnih letjelica s okomitim polijetanjem i slijetanjem. Kako je priopćeno iz Pipistrela, suradnja podrazumijeva masovnu proizvodnju električnih letjelica s okomitim poletanjem i slijetanjem (VTOL) kako bi se ispunili zahtjevi za "siguran i pouzdan transport za svakog, svuda". Cilj partnerstva je da korisnici budućeg Uberovog servisa Elevate Network mogu naručiti električni Pipistrel VTOL gdje god da se nalaze. Od Pipistrela se očekuje da razvije letjelicu koja će ispuniti zahtjeve za okomitim urbanim transportom na kraćim destinacijama, dok je Uber preuzeo razvoj softvera i hardvera za kontrolu zračnog prostora takvih letjelica čiji će ključni zahtevi biti projektiranje interfacea povezivosti s konvencionalnom kontrolom letenja i regularorima zračnog prometa.
"Pipistrel je danas jedina kompanija na svijetu koja proizvodi i prodaje električne letjelice. S njihovom novom tvornicom uz pomoć koje će pojačati kapacitet proizvodnje oni su ključni partner koji će omogućiti postojanje naše buduće VTOL mreže", izjavio je tom prigodom Mark Moore, direktor zrakoplovnog inženjeringa kompanije Uber.
Talijansko odlikovanje
U Gorici će se osim za Uber proizvoditi pojedini električni pogoni za Kinu i NASA-u. Tvornica u Italiji počet će raditi sa 12 instruktora, koji će učiti nove radnike. Do kraja godine trebalo bi biti već 50-ak zaposlenih, a kasnije će dogradnjom jedne zgrade veličine 4000 četvornih metara zaposliti još više radnika. "Za dvije do tri godine bit ćemo potpuno operativni i očekujem da ćemo biti u mogućnosti proizvesti jedan zrakoplov tipa Panthera dnevno ili čak i više, a bit će zaposleno oko 200 osoba", objasnio je Boscarol. Gradonačelnica Sovodnje ob Soči Alenka Florenin za STA je rekla da Pipistrel u talijansku Goricu donosi svježinu i nadu. Međutim, neki vjeruju da je slovenska tvrtka u Italiji smetnja, o čemu svjedoče ispadi vandalizma još uvijek vidljive na prozorskim staklima, navode Finance.
S druge strane, Boscarolov doprinos razvoju Italije uočen je i na državnoj razini. Tako će Boscarol ovih dana iz ruku talijanskog veleposlanika u Sloveniji biti je nagrađen Redom talijanske zvijezde, odlikovanjem koje se dodjeljuje pojedinim zaslužnim stranim državljanima. Slovenski Pipistrel trenutno je prisutan u 95 zemalja, a u Europi najvažnija su mu tržišta njemačko i francusko, dok je s druge strane Atlantika riječ o SAD-u i Argentini. Svakako, najveća su tržišta ona u Indiji i Kini. S kineskim partnerima zaključen je dugoročni ugovor vrijedan 350 milijuna eura. Na teritoriju Kine slovenska kompanija gradi i dvije tvornice za dva modela zrakoplova, a ugovor uključuje i godišnju isporuku 100 zrakoplova proizvedenih u Europi, kao i razvoj hibridnog putničkog zrakoplova sa 19 sjedala.
Sve stroži propisi
Europske birokratske prepreke
Pipistrel ima problema sa zakonima EU. Europske odredbe za očuvanje atmosfere nalažu korištenje složenih pogonskih sustava što znači dodatnu težinu, a dopuštena maksimalna masa uzlijetanja u klasi ultralakih zrakoplova nije se povećala. "Prijedlog blokira europsku industriju ultralakih zrakoplova, koja je vladala tržištem, a sada zbog birokratskih prepreka gubi poziciju", kaže Boscarol.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu