Na ovogodišnjoj međunarodnoj konferenciji Podim za najbolji slovenski startup izabrana je tvrtka Viar koja se bavi virtualnom stvarnosti. Viar je u ožujka proslavio drugu godinu postojanja i od samog početka uspio im je proboj na međunarodnom tržištu, dok je prihod tvrtke udesetorostručen. Za kratko vrijeme postojanja uvjerili su svjetski poznate kompanije kao što su Disney, Microsoft, Samsung i Bosch u kvalitetu svojih proizvoda. Na primjer, za Disney su proizveli VR naočale za film Kralj lavova, piše portal Siol.net.
"Prvi koraci, kada tražiš ljude koji će potvrditi da je tvoj proizvod zanimljiv za tržište najteži su i najvažniji. Prije nego što se dođe u kontakt s globalnim korporacijama potrebni su veliki pripremni radovi. Nakon toga su nam njihova vrata otvorile reference. Kada dođete do određenog kruga tvrtki i ako su zadovoljne tvojim radom, puno je lakše doći u kontakt s velikim kompanijama," kaže o počecima suradnje s velikim svjetskim korporacijama tehnički direktor Viara Marko Munda. "Velike se može uvjeriti prije svega kvalitetom. Strankama se i dalje posvećujemo 110 posto. Slušamo naše klijente, što su njihovi pravi problemi, a zatim dizajniramo naše proizvode na takav način da se riješe ti problemi", kaže Munda.
13 zaposlenika
trenutno ima slovenska VR tvrtka Viar
Podijeljena odgovornost
Na tržištu virtualne stvarnosti Viar nudi dva proizvoda – kartonske naočale ViarBox za virtualnu stvarnosti i online platforma Viar360 koja donosi jednostavan način za stvaranje priče u virtualnoj stvarnosti. Viar trenutno zapošljava 13 osoba, tvrtku su otvorili u Sloveniji i SAD-u, gdje su suvlasnici Jernej Mirt i Blaž Zafošnik, zbog boljeg kontakta s lokalnim tvrtkama. "Smatramo se slovenskom tvrtkom, svi zaposlenici su Slovenci. U SAD-u smo tvrtku otvorila kako bi olakšali dogovore s investitorima. Sve naše naočale su sastavljene i proizvedene isključivo u Sloveniji. Dnevno imamo dva sastanka, ulazni i izlazni. Naš u Sloveniji je jutarnji, a u Americi je večernji i obratno. Njihov večernji sastanak je u 23 sata. Imamo jako dobro definirano tko je za što odgovoran, tako da nema nikakvih problema, geografska udaljenost nije problem", objašnjava Munda.
Njihova ideja Viar360, kojim se stvaraju priče u virtualnoj stvarnosti, počela je kao pomoć arhitektima, što je vrlo ograničeno u smislu potencijalnih kupaca. "U gotovo svim arhitektonskim projektima prisutni su 3D crteži. Prostore njihove stranke na monitoru teško mogu zamisliti. Mi smo takve objekte nadogradili i napravili 3D šetnje kroz sobe. Početno tržište je bilo vrlo ograničena, pogotovo u Sloveniji. Kasnije smo napravili 360-stupanjski pogled s nadogradnjom interaktivnost i otišli u SAD", kaže Munda. To je bio početak celjskog startupa. Najbolnije im je bilo čekanje na nekog tko je spreman platiti za njihov proizvod.
Provjera na tržištu
"Čekanje potvrde naših proizvoda na tržištu je vrlo neugodno. Da ti netko kaže: Ono što radite je dobro, a ja sam spreman platiti. Prvi koraci, kada ste u potrazi za ljudima koji će potvrditi da je vaš proizvod zanimljiv na tržištu su najteži i najvažniji", navodi Monda, koji u Sloveniji vodi odjel za razvoj.
Mala konkurencija
"Nikad ne završimo projekt do kraja prije nego što smo ga provjerili na tržištu, je li kome zanimljiv, može li nekog uvjeriti. Napravimo minimalistički verziju i provjerimo je s korisnicima", kaže Monda, što je savjet za sve one koji su krenuli na poduzetnički put, da je bolje proizvod prvo provjeriti na tržištu, navodi Siol.net. Viar360 je online platforma za stvaranje interaktivnog sadržaja za virtualnu stvarnost na temelju sferne slike ili videa. To omogućava tvrtkama da bez posebnog tehničkog znanja naprave proizvod koji se može koristiti za obuku zaposlenika, prodajne prezentacije, promocije i slično. Svatko tko zna koristiti PowerPoint, može i Viar360. Viarove naočale za virualnu stvarnost napravljene su od kartona, na temelju Googleovog nacrta, ali s nekim poboljšanjima. Do sada je Viar prodao oko sto tisuća komada. "Broj proizvođača u ovom sektoru u Europi i SAD-u nije velik. Kada je riječ o naočalama, konkurencija postoji, ali u slučaju platforme praktički nema sličnog proizvoda, pa je ponekad potrebno riješiti probleme na kreativan način, jer nismo mogli otići nigdje da bi pogledali kako su drugi riješili sličan problem. Takva je situacija u području virtualne stvarnosti", tvrdi Munda.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu