Srbija ima velike koristi od gospodarske i političke suradnje s Kinom, iako je kineski interes za prodor na tržište EU preko Srbije očit. To je zaključak srpskih ekonomskih analitičara i stručnjaka za kinesko gospodarstvo, navodi Blic. Prema njihovim riječima, korist Srbije je u izgradnji kvalitetne infrastrukture, mostova, cesta i željeznice uz pomoć Kineza, koji se na taj način približavaju europskom tržištu.
Spasili Željezaru Smederevo
Blagoje Babić, ekonomist i stručnjak za kinesko gospodarstvo, objašnjava da treba poći od činjenice da je Kina jedina zemlja koja ima velike devizne rezerve koje želi investirati u inozemstvo. "Ekonomska kriza ograničila je mogućnosti izvoza Kine. Shvatili su da ne mogu više oslanjati na izvoz i investicije kao lokomotive razvoja, već da se moraju osloniti na unutrašnju potražnju koja je mala za proizvode visoke industrije u koju su najviše ulagali i koju su izvozili u razvijene zemlje", kaže Babić. Prema njegovim riječima, Kina investiranjem velikih deviznih rezervi u infrastrukturu želi osigurati potražnju za njenim proizvodima i pristup tržištima koje još nije u dovoljnoj mjeri osvojila.
Taj Novi put svile ima sjeverni pravac, preko Kazahstana, Rusije, Poljske do Njemačke i Španjolske, dok južni pravac ide preko Indijskog oceana, roga Afrike, Sueskog kanala, luke Solun, Beograda, Budimpešte, itd. "Za Srbiju bi bila od velikog značaja brza željeznica od Beograda do Budimpešte. Tako bi Beograd postao jedan od trgovačkih čvorova Kine, koja bi tada imala interes da tu osniva industrijske zone i proizvodi", kaže Babić, dodajući da će ako Kina uspješno izgradi ceste, mostove i željeznicu stvoriti okružje za unosno poslovanje srpskih tvrtki, te će ako se izgradi brza pruga Srbija će imati veliku zaradu od tranzita. Ekonomist Mlađen Kovačević ističe da je dolazak kineskih investitora značajan. "Da nisu preuzeli Željezaru ona bi propala. Kinezi su odlični u gradnji mostova, to smo vidjeli prilikom gradnje mosta Zemun – Borča. Ipak, mogućnosti suradnje s Kinom su mnogo veće, prije svega kada govorimo o izvozu", kaže Kovačević. Tako su najveće dosadašnje kineske investicije u Srbiju bile izgradnja mosta Zemun-Borča, preuzimanje Željezare Smederevo i otvaranje Kineske banke, dok je najavljena gradnja brze pruge Beograd-Budimpešta, preuzimanje RTB-a Bor, kupovina PKB-a i uspostavljanje izravne zračne linije Peking-Beograd.
Ulaganja u inozemstvu
Kineske kompanije sve više kupuju dionice i postaju vlasnici uspješnih kompanija u inozemstvu, najviše u Europi i SAD-u. Kineska ulaganja u inozemstvo prošle godine dosegnula su 207 milijardi dolara, što je 28 milijardi više od američkih ulaganja. Kinezi su donedavno najviše ulagali u rudnike, sirovine i energiju, ali sada investiraju u visoku tehnologiju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu