Javnost postaje sve više svjesna važnosti poduzetništva za cijelo gospodarstvo

Autor: Berislav Horvat , 15. ožujak 2017. u 22:00

Neovisno o tome hoće li pojedinci pokrenuti vlastiti posao ili će se zaposliti u nekoj tvrtki, od najranije dobi treba se poticati razvijanje svijesti o vrijednosti novca i izvršavanju obveza, te raditi na uočavanju prilika i procjeni rizika, kao i upoznavanju s financijskim proizvodima na tržištu.

U Hrvatskoj smo svjedoci iseljavanja mladih i visokoobrazovanih ljudi koji u potrazi za boljim uvjetima života odlaze u inozemstvo. Kada tome pridodamo i pad nataliteta, dovodimo u pitanje održivost cjelokupnog gospodarstva. Statistika nam ne ide u prilog, ali pozitivno je da imamo vlastite resurse kojima možemo utjecati na negativna kretanja.  Glavnu ulogu tu ima ljudski kapital na koji se nastavlja poduzetništvo kao osnovni pokretač razvoja svakog modernog gospodarstva.

To se naravno odnosi na društveno odgovorne poduzetnike koji svojim uspješnim rezultatima izravno utječu na povećanje konkurentnosti cjelokupnog društva, ekonomski rast i otvaranje novih radnih mjesta. Kako bi se poduzetnicima olakšalo poslovanje i time povećao njihov pozitivan utjecaj, potrebno je osigurati stabilno okruženje, kao i sustavnu podršku od strane cjelokupne zajednice. 

Financijska nepismenost
Uz već duže vrijeme prisutne prepreke poput spore državne administracije i tromog sustava, poduzetnici među ključne probleme ubrajaju i pronalaženje stručnog kadra. Na ovom primjeru vidi se koliko je važna bolja suradnja obrazovnih institucija i gospodarstva kako bi pojedinci stekli ona znanja koja su tražena na tržištu rada.  Također, primjetan je opći nedostatak poduzetničkih kompetencija i financijske pismenosti u društvu. Područja su to koje bi trebalo implementirati u obrazovni sustav budući da se radi o vještinama korisnim u svakodnevnom životu. Neovisno o tome hoće li pojedinci kasnije pokrenuti vlastiti posao ili će se zaposliti u nekoj tvrtki, od najranije dobi treba se poticati razvijanje svijesti o vrijednosti novca, obvezama i važnosti izvršavanja istih, te raditi na uočavanju prilika i procjeni rizika, upoznavanju s financijskim proizvodima na tržištu i slično.

U posljednje se vrijeme primjećuju pozitivne promjene u percepciji poduzetništva uz koje su do nedavno vezane pretežito negativne konotacije. Javnost je postala svjesnija važnosti poduzetništva i činjenice da u Hrvatskoj ima mnogo poduzetnika koji su izgradili tvrtke iz temelja i koji već godinama uspješno posluju i zapošljavaju.  Pozitivne poduzetničke priče i startup projekti, iza kojih stoje pojedinci s ogromnim znanjem i jedinstvenom vizijom, od sve su većeg interesa šire javnosti. Upravo je stvaranje tog pozitivnog sentimenta svih sudionika na tržištu ono što doista pokreće društvo i stvara optimizam. Zato se o uspješnim poslovnim pričama treba još više pričati i pisati te ih isticati kao primjere dobre prakse i poticaj drugima, a pritom je neophodna još jača podrška medija.

U Hrvatskoj smo prije tri godine pokrenuli program EY Poduzetnik godine kroz koji smo htjeli ukazati na pozitivne primjere i važnost poduzetništva za cjelokupno gospodarstvo.  Program je nedvojbeno doprinio pozitivnoj promociji domaćeg poduzetničkog postignuća u zemlji i svijetu budući da se radi i o globalnoj inicijativi. Naime, svi nacionalni pobjednici sudjeluju na završnom izboru koji svake godine okuplja brojne poslovne lidere i poduzetnike iz više od 60 zemalja svijeta. Svima njima to pruža jedinstvenu priliku za širenje kontakata i razmjenjivanje poslovnih ideja. 

Ohrabrivati mlade
Od početka je odabir pobjednika povjeren neovisnom žiriju na čijem se čelu nalazi predsjednik Uprave Atlantic Grupe Emil Tedeschi. Dosadašnji osvajači titule EY Poduzetnik godine u Hrvatskoj su Đuro Horvat iz tvrtke Tehnix te Alan Sumina i Zoran Vučinić iz tvrtke Nanobit, a tko će biti pobjednik trećeg izdanja programa, saznat ćemo krajem mjeseca.  Tijekom proteklih izdanja programa, imali smo priliku pobliže upoznati brojne domaće poduzetnike iz raznih industrija koji nižu uspješne poslovne rezultate ne samo na domaćem, već i na stranim tržištima. Primjerice, mjerljivi podaci pokazuju kako su prethodni sudionici u trenucima sudjelovanja u programu EY Poduzetnik godine bilježili ukupne prihode od preko 8,2 milijarde kuna te zapošljavali blizu 10.000 ljudi, a do danas su te brojke narasle za dodatne 1,2 milijarde kuna i 1500 zaposlenih.

Stoga, kada pogledamo sva dosadašnja izdanja programa EY Poduzetnik godine, sudionici sveukupno bilježe 12,8 milijardi kuna prihoda i zapošljavaju 15.000 ljudi. I takvih primjera u Hrvatskoj ima još mnogo.Ove brojke bude optimizam i pokazuju koliko potencijala u Hrvatskoj imamo. Baš zato treba raditi na jačanju poduzetnika koji već imaju razvijen biznis, ali i ohrabrivati mlade ljude s novim idejama da se okušaju u poduzetničkim vodama. Tržište je takvo da sve ideje neće zaživjeti i u tim slučajevima ne smije se osuđivati neuspjeh, već se ta iskustva trebaju iskoristiti za razvoj novih i održivih projekata. 

Poslovanje šire od regije
Novim poduzetnicima treba ponuditi programe edukacije u skladu s njihovim potrebama, mogućnost mentoriranja od strane osoba s iskustvom, kao i različite izvore financiranja. S druge strane, poduzetnici s uhodanim poslovanjem trebaju težiti širenju poslovanja šire od regije jer je to jedini način da njihove tvrtke ostanu konkurentne i zdravo rastu.

Komentirajte prvi

New Report

Close