Za ekonomije Zapadnog Balkana, integracija trgovine i prometa je najizravniji put za napredak, tvrdi premijer Srbije Aleksandar Vučić u projektu kojim inicira uspostavljanje carinske unije u toj regiji koja obuhvaća zemlje bivše Jugoslavije bez Slovenije i Hrvatske, koje su ušle u EU, ali dodajući Albaniju.
Povećanje izvoza
S tom inicijativom Vučić, koji je već počeo kampanju za predsjedničke izbore u Srbiji, iako još nisu raspisani, upoznao je austrijskog kancelara Christiana Kerna, a s premijerima Bosne i Hercegovine i Albanije, Denisom Zvizdićem i Edijem Ramom, obavio prve konzultacije, javlja RTS. "Prošlost, sadašnjost i budućnost članica Zapadnog Balkana neodvojivo je povezana sa zemljama Europske unije, a veća ekonomska integracija unutar Zapadnog Balkana, kao i između Zapadnog Balkana i EU, predstavlja važan korak u tom pravcu", navodi Vučić u tom dokumentu, u koji je Tanjug imao uvid.
33 posto
ispod mogućnosti je uvoz iz EU zemalja Zapadnog Balkana
Stvaranje carinske unije u regiji, inicijativa koju je pokrenuo premijer Aleksandar Vučić, značajno bi povećala izvoz svake zemlje pojedinačno, kaže Rasim Ljajić, potpredsjednik srpske vlade i ministar trgovine. Premijer Vučić je ukazao kako se čini da je, unatoč koristima koje je donijela Cefta, trgovina između šest učesnica sporazuma i EU i dalje ispod potencijala. Procenjuje se da je uvoz iz EU ispod mogućnosti između 18 i 33% posto, a izvoz između članica Cefte još je ispod svog pravog potencijala. U svijetu globalnog lanca proizvodnje, regionalna integracija pruža mogućnost malim ekonomijama da se bolje integriraju na izvoznim tržištima, objašnjava Vučić, dodajući da su zemlje Zapadnog Balkana, posebno Srbija i Makedonija, imale koristi od investicija u automobilsku i elektroničku industriju.
Problemi na granicama
Srpski premijer ukazuje da bi ekonomije Zapadnog Balkana trebale unaprijediti trgovini i logistiku i da moraju postati centar za regionalnu i globalnu trgovinu. Problemi na granicama ili pretjerana državna birokracija ključni su uzroci činjenice da je trgovina regije ispod svog potencijala. Jednodnevno odlaganje smanjuje izvoznu vrijednost većine robe za jedan postotak, prema izvještaju Svjetske banke iz 2016. godine, a kada je riječ o poljoprivrednim proizvodima, koji su od velikog značaja za Zapadni Balkan, taj gubitak iznosi čak 7 posto, objašnjava Vučić. Također, Zapadnom Balkanu je potreban visoko kvalitetan prometni infrastrukturni sustav kako bi došlo do povećanja trgovinske i regionalne integracije s Europskom unijom. Transport i logistika takođe mogu povećati trgovinu tako što bi se isporuka robe učinila jednostavnijom, bržom i sigurnijom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu