Uvode se samoljepljive markice za alkoholna pića?

Autor: Suzana Varošanec , 16. siječanj 2017. u 09:44
Nove samoljepljive markice realno je očekivati najbrže za tri mjeseca/Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Riječ je o markicama koje služe kao mjera sigurnosti plaćanja trošarina i ostalih davanja prema Ministarstvu financija, a jamstvo su da su pića ušla u Hrvatsku ili su u njoj proizvedena legalno. No, nitko ne prigovora zbog nadzora, štoviše svi ističu korist od toga za državu i poštene poduzetnike, nego problematiziraju lijepljenje markica.

Više od stotine manjih tvrtki koje rade s alkoholnim pićima kao visokotarifnom robom – proizvođači i uvoznici, imaju problem s postavljanjem na boce evidencijskih markica Ministarstva financija, koje oni zadužuju putem svog područnog carinskog.

Riječ je o markicama koje služe kao mjera sigurnosti plaćanja trošarina i ostalih davanja prema Ministarstvu financija, a jamstvo su da su pića ušla u Hrvatsku ili su u njoj proizvedena legalno. No, nitko ne prigovora zbog nadzora, štoviše svi ističu korist od toga za državu i poštene poduzetnike, nego problematiziraju lijepljenje markica. Veliki su troškovi za ljude koji ih lijepe, a ne postoji sigurnost da se markica neće odlijepiti zbog vremenskih uvjeta. Kad se to i dogodi, posljedično nastaju problemi za sve u lancu počevši s trgovinama. Kada se boce bez markica nađu na policama naših dućana ili u lokalima, carinske službe za nadzor automatizmom zapljenjuju takve boce i kažnjavaju.  

Kako doznajemo, ovo se pitanje nije isticalo kod nedavnih izmjena Zakona o trošarinama, jer se u sklopu administrativnog pojednostavljenja uvjeta poslovanja u nacrtu novih rješenja predviđalo ukidanje evidencijskih markica, što se na sreću nije dogodilo jer je po općoj ocjeni to loš potez. Ipak, tako je propala prilika za razgovor o unaprjeđenju sustava u kojem markice nemaju nikakvu zaštitu, što znači da ih može krivotvoriti onaj tko se usudi i lažne stavljati na jeftiniji alkohol nabavljen, primjerice, u članicama EU s nižim PDV-om.  Rješenje je stoga višestruko potrebno, a poduzetnici tvrde da treba uvesti samoljepive markice. Treba slijediti, kaže jedan naš sugovornik, primjer tzv. vinskih markica koje su bile obvezne pri uvozu vina.

Dodaje da tada nije postojala mogućnost u praksi onečišćenja boca ljepilom, postavljanje je bilo brže i čišće za manipulatora te u konačnici, što također ističe, nikada nije bilo problema s otpadanjem markica s boca. Smatra se i da bi im cijena bila neznatno veća, pa to ne bi utjecalo na konačnu cijenu proizvoda, dok bi postupak lijepljenja bio brz, jednostavan i čist. U tom slučaju svi u krugu trgovine od prve do zadnje karike ne bi imali problema, što znači opći profit od postupka koji bi bio univerzalan za sve tvrtke koje su dužne takve markice postavljati na boce.  Čini se da za ove prijedloge imaju sluha u Ministarstvu financija, gdje objašnjavaju kako je u okviru analize poreznog sustava razmatrana mogućnost daljnjeg olakšavanja općih gospodarskih uvjeta poslovanja trošarinskih obveznika ukidanjem obveze označavanja alkohola i alkoholnih pića evidencijskom markicom.

Prevladali su argumenti u prilog njihova zadržavanje, i pritom je posebno aspektirano da markice omogućavaju praćenje sljedivosti prometa alkoholnih pića od proizvođača i trgovca do krajnjeg potrošača, jer osim slovne i količinske oznake, sadrže podatak i o broju serije, što olakšava i postupak inspekcijskog nadzora.  U obzir su uzeli i snažno protivljenje konceptu ukidanja evidencijskih markica predstavnika industrije alkohola i alkoholnih pića u RH, HGK-a i HUP-a. Također, uvažen je i argument razvijene svijesti potrošača da alkoholna pića koja su uredno označena markicom potječu od legalnog proizvođača i sadrže prehrambeno upotrebljivo piće te argument mogućnosti jače ugroze od pojave krivotvorenih alkoholnih pića u prometu.  

No, zadržavanje markica nužno podrazumijeva potrebu poboljšanja njihove kvalitete, poručuju iz Carinske uprave Ministarstva financija. Kako navode, u cilju poboljšanja nadzora zakonite proizvodnje i prometa alkoholnim pićima, pokrenuli su radnje za razmatranje mogućnosti izrade i apliciranja postojećih markica tako da dio bude samoljepiv, odnosno da se time olakša apliciranje i umanji mogućnost odljepljivanja, uz poboljšanje kvalitete kako bi se dodatno otežalo krivotvorenje, primjerice uvođenjem holograma na markice, s posebnim elementima zaštite. Poduzetnici ovo itekako pozdravljaju i predlažu da se to učini što prije. Realno je to izvedivo, kažu, u roku od tri mjeseca. 

Komentirajte prvi

New Report

Close