Prva dva dana Nove godine u kafićima pokraj suncem okupanog zagrebačkog jarunskog jezera tražilo se mjesto više, a slično je bilo i u drugim popularnim okupljalištima! Masovnih poskupljenja još nije bilo, no pitanje je dana ili tjedna kad će se ugostitelji odlučiti i na to.
Tri promjene u pet godina
Ceh ugostitelja tvrdi da je vlasnik kafića s tri zaposlena radnika na 300 kvalitetnih kava prodanih po 8 kuna s dosadašnjim PDV-om ostvarivao samo 63 lipe zarade po jednoj kavi. Da bi izbjegli poslovanje s gubitkom promjene cijena su neminovne. U pet godina stopa PDV-a u ugostiteljstvu mijenjala se tri puta, prvo je pala s 23 na 10 posto, zatim porasla s 10 na 13, da bi sad ugostitelji ostali bez povlaštenog poreznog statusa.
U obranu svojih interesa, cehovsko udruženje tvrdi da vlasnici kafića i restorana ne mogu preuzeti dodatni porezni teret jer im je promjena došla nenajavljeno, a oni su u međuvremenu pokrenuli nove investicije. Kako bilo, na ime većeg poreza kava nigdje ne bi smjela poskupjeti više od jedne kune, a soka dvije kune, no masovne promjene cijena često postaju izgovor i za poskupljenja koja nisu potaknuta poreznim promjenama. Vraćanjem PDV-a na 25 posto Vlada je stvorila prostor za smanjenje PDV-a na struju i odvoz otpada te sirovine i repromaterijal u poljoprivredi.
Gleda li se regionalno, najnovija porezna preraspodjela pogoduje sredinama koje su više orijentirane na poljoprivredu, jer se računa da će Hrvatska i s većim PDV-om ostati prihvatljiva i jeftina turistička destinacija za strane goste. Mjesečni promet u kafićima i restoranima kreće se od približno 800 milijuna kuna u zimskim mjesecima kao što su siječanj i veljača do 4,5 milijarde kuna na vrhuncu sezone. Fina navodi da je u djelatnosti pripreme i usluživanja hrane i pića bilo 5732 poslovna subjekta koji su ostvarili 7,7 milijardi kuna ukupnog prihoda.
Jeftinija struja i sirovine
Učinak snižene stope bio je vidljiv jer su investicije u ugostiteljskom i turističkom sektoru eksplodirale, i jedini su stvarni pokretač izlaska iz recesije, tvrde ugostitelji koji su u svoju obranu što nakon spuštanja PDV-a nisu smanjivali cijene naveli da prethodnih deset godina nisu značajnije mijenjali cijene iako su im ulazne cijene poput vode, energenata i slično značajno povećane. Veći PDV primjenjuje se i na šećer (25%), te kino ulaznice (13%) no niža stopa od 13% predviđena za isporuku lijesova, struje, odvoza smeća, dječjih auto sjedalica te sirovina i repromaterijala u poljoprivredi. Država ove godine planira od svih poreza prikupiti oko 73 milijarde kuna, te još 23 milijarde kuna od socijalnih doprinosa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.@bolesnik zvonkac,
Odkud tebi to da sam vjernik ?
Da sam katolik ?
Da sam humanista ?
Dobro da nisi napisao i da mi je rit slana .
Pero je veliki katolik i humanista kao i Bernardica ( neka crknu), to je slika nove katolibanske Hrvatske.
U Hrvatskoj je slobodno formiranje cijena.
Oni slabi , lijeni , nezaposleni radnici , socijalni slučajevi i zgubidani ako nemaju za kavu neka si doma kuhaju kavu .
U Hrvatskoj raste svake godine broj turista jer osim sigurnosti i i prirodnih ljepota i cjene su niske u odnosu na konkurenciju.
Uključite se u raspravu