Otkako je aktualno Ministarstvo prometa rad Ubera proglasilo nelegalnim, Uberu i sličnim poduzetnicima preostaje samo čekati hoće li radna skupina koju je najavio ministar Oleg Butković olabaviti tržište i staviti ih u zakonske okvire. U međuvremenu Uberovi vozači i dalje mogu očekivati inspekcije i kazne. Iako u Uberu ranije to nisu željeli otkrivati, kako ekskluzivno doznajemo od Davora Tremca, direktora Ubera za Hrvatsku i regiju, radi se o čak tisuću vozača koji su odlučili raditi za Uber, a opslužuju oko 100.000 registriranih korisnika. Tremac tvrdi da Uber nije tu da bilo kome krade posao, već da stvara nove navike potrošača, što se pokazalo u mnogim gradovima u kojima već dulje posluju. Zadovoljni su što je najavljena nova zakonska regulativa, za koju već imaju konkretne prijedloge po uzoru na neke druge zemlje, primjerice Švedsku, Litvu i Estoniju.
“Za Uber aktivno vozi preko tisuću vozača u Hrvatskoj, najviše u Zagrebu, i jako su zadovoljni prometom. S druge strane, u Zagrebu je oko 1200 taksista kojima broj u zadnjih godinu dana nije padao, a sami kažu da im je porastao promet te prihod. Već te brojke pokazuju da Uber nije tu da bilo kome uzme posao, već se radi o stvaranju sasvim novog tržišta. Slična situacija događa se na ostalim tržištima, London je primjerice zadržao jednak broj svojih taksi vozila od dolaska Ubera s čak 25 tisuća vozača”, pojašnjava Davor Tremac. Navodi kako su analize pokazale da se Uberom najviše koriste oni koji ni ranije nisu koristili taksi, već su se vozili vlastitim automobilima.
Kako bi izbjegli gradske gužve, probleme s parkiranjem, automobile ostavljaju kući i koriste Uber. Na primjedbe da Uber ruši cijene pojašnjava kako oni nemaju taksimetar ni jedinstvene cjenike za vožnje, već se cijene prilagođavaju tržištu, odnosno ovise o ponudi i potražnji. Tremac također ponavlja da Uber ne krši zakon.
Zakonska regulativa jest nejasna, jer propisuje da potrebu i način obavljanja djelatnosti iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem propisuju jedinice lokalne uprave. To gradovi nisu regulirali, no ono što nije zabranjeno jest dozvoljeno”, ističe Tremac.
U Ministarstvu nemaju dileme oko toga da je Uber ušao baš na taksi tržište, te da radi nelegalno.
“Pitanje taksi prijevoznika resorno Ministarstvo trenutno sagledava kroz prizmu cestovnoga prometa u kontekstu novonastalih uvjeta na tržištu pojavom navedenoga prijevoznika. Ovo složeno pitanje rješavamo u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova i Ministarstvom financija, kao i u suradnji s jedinicama lokalne samouprave”, pojašnjavaju u Ministarstvu. Dodaju kako su nadležne inspekcije utvrdile da su vozači Ubera obavljali taksi prijevoz na neadekvatan način.
Ističu da se prijevoz putnika putem aplikacije Uber može obavljati kao taksi prijevoz ili kao iznajmljivanje vozila sa vozačem, kao posebni oblik prijevoza, što pak gradovi nisu regulirali. “Većina kontroliranih prijevoznika koji obavljaju prijevoz preko aplikacije Uber ne udovoljavaju uvjetima zakona”, tvrde u Ministarstvu. Oni koji su u skladu sa Zakonom očito su već taksisti, koji za Uber voze u “fušu”. Iz Ubera nam otkrivaju kako se većina vozača odlučuje na žalbe protiv inspecijskih rješenja. Kad je u pitanju regulativa, imaju konkretne prijedloge koje su nedavno i prezentirali u sastanku u Ministarstvu.
“Predlažemo izglasavanje amandmana na navedeni Zakon koji će prepoznati novu kategoriju takozvanog predugovorenog prijevoza uz narudžbu elektronskim putem. Predlažemo da se propišu uvjeti koje moraju ispuniti vozači, uz osnivanje registra partnera Ubera pri Ministarstvu prometa, kao i povezivanje s Ministarstvom financija, kako bi sve bilo što transparentnije”, kaže Tremac, kojeg je organizacija Friends Of Europe nedavno stavila na popis 40 europskih mladih lidera. Radi se o neovisnoj organizaciji čiji je cilj povezivanje europskih lidera, a na navedenom popisuTremac je jedini predstavnik iz Hrvatske. Zanimljivo, iako firmu koju vodi u Hrvatskoj optužuju za ilegalno poslovanje, Tremac je nedavno imenovan i u vodstvo Američke gospodarske komore u Hrvatskoj (Amcham).
U Ministarstvu ne žele predviđati hoće li se Zakon mijenjati i kad, samo ističu da im nije cilj pogodovati nijednom poduzetniku na hrvatskom tržištu.
“Ministarstvo prometa pokrenulo je osnivanje radne skupine sa zadatkom da se analizira aktualna zakonska regulativa, kako bi se pronašlo najbolje zakonsko rješenje, ako postojeći Zakon o prijevozu cestovnom prometu to nije. Cilj nam je kvalitetno organizirati cestovni promet/prijevoz, uz istovremeno uspostavljanje zakonskih uvjeta za dostizanje i poštivanje najviših mogućih sigurnosnih standarda svih sudionika u prijevozu u cestovnom prometu”, zaključuju u Ministarstvu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu