‘Stara kuma’ puni džepove siromasima

Autor: Sergej Novosel Vučković , 22. studeni 2016. u 22:00
Ima ga u gotovo svakoj kineskoj trgovini i nezaobilazan je u jelima

Kraj na jugozapadu Kine ima gotovo dupli rast BDP-a nego Kina, najviše zbog odličnih prihoda od prodaje umaka Lao Gan Ma.

S rastom lokalnoga društvenog proizvoda od 10,5 posto u prva tri tromjesečja ove godine, gotovo dvostruko većim od državnoga kineskog prosjeka od 6,7 posto, planinska provincija Guizhou (35 milijuna stanovnika) na jugozapadu Kine, gotovo do granice s Vijetnamom, postaje mjesto poželjno za život i rad i svijetla točka u nacionalnoj slici gospodarskoga zastoja, kako to primjećuje Bloomberg.

 Jedno od najsiromašnijih područja u državi ovu promjenu percepcije duguje "običnom" chili umaku, pikantnom sosu na bazi ljutih papričica, luka i začina, nezaobilaznom u kineskom kulinarstvu. Ime mu je Lao Gan Ma, u slobodnom prijevodu "Stara kuma", a proizvodi ga tvrtka Guiyang Nanming Laoganma Food Company iz glavnoga grada provincije Guiayanga. 

Blage i prisne naravi
Bočice pikantnog sadržaja zapremine oko dva decilitra prodaju se diljem Kine za oko 1.45 dolara, tj. desetak kuna, a u ponudi su i u 45 zemalja svijeta. Prihod od prodaje bočica zapremine oko 2 decilitra je, prema podacima iz 2013., iznosio više od 520 milijuna dolara, no kako se umak može kupiti i na Amazonu, za nemalih 9 dolara (63 kune), a znamo li koliko je u svijetu Kineza i obožavatelja njihove hrane, za vjerovati je da je stvarni prihod kudikamo veći. Tim više što iz kompanije nisu komentirali navode kineskih novinare o navedenom iznosu.  Upravo "Stara kuma", dakle, drži ekonomiju provinciju konkurentnijom od same države i uz bok najrazvijenim zemljama svijeta, što treba pripisati umješnosti osnivačice kompanije, "kumi" Tao Huabi, 69-godišnjakinji koja je proizvodnju pokrenula 1996. u svom susjedstvu u Guiyangu.

Priča o njenom usponu više je romantizirano američka nego kineska, a govori da "teta" Lao nikad nije išla u školu, da je rano ostala udovica i da je radi uzdržavanja sebe i dvoje djece 1989. pokrenula obrt za izradu i posluživanje tjestenine. Tijesto je posluživala s domaćim ljutim umakom i tako brza došla na dobar i fini glas. Lao Gan Ma doslovno znači "majka usvojiteljica", što je nadimak dobiven od mušterija zadovoljnih njenom blagom i prisnom naravi… Od prve "šarže" od samo 100 bočica umaka koje je isporučila lokalnim restoranima, Lao je danas dosegla proizvodnju od 1,8 milijuna bočica dnevno, s vrijednošću kompanije od oko 317 milijuna dolara. Ove je godine izvoz chilija za 16,5 posto bolji nego lani. 

Radnik za primjer
Vlasnica zbog svojih poslovnih uspjeha nosi i nekoliko časnih titula, kao što su "Radnik za primjer", "Izvrstan poduzetnik" i "Krčitelj putova", a obavlja i visoke partijske funkcije."Ja sam osoba koja je iskusila teške trenutke i zato znam kako cijeniti sve što sam postigla", istaknula je jednom prigodom na partijskom kongresu u Pekingu poduzetnica Lao Huabi.No, nije ona ipak jedina koja diže provinciju Guizhou – ovdje je i tvornica alkohola Kewichow Moutai. Proizvođač su likera baijiu, izrađenog od pšenice i sirka. Te je žestice dosad u 2016. izvezeno za 44 % više nego lani, u vrijednosti 2,18 milijardi dolara…

Uz ljuti umak i žestoki liker kao robe široke potrošnje, provincija Guizhou, subtropske i vlažne klime, svoju snagu želi temeljiti i na visokoj tehnologiji i big data sustavima, pa su tako privukli i investitore poput ogranka proizvođača čipova, dio tvrtke Foxconn koja izrađuje iPhone te kineske telekomunikacijske divove China Mobile i China Unicom.
 

Komentirajte prvi

New Report

Close