Statistika je varljiva, stvarni uzlet još nismo dočekali

Autor: Darko Bičak , 06. listopad 2016. u 22:00
Prodaja bilježi rast, ali više od 20 posto prometa odnosi se na na rent-a-car nabave

Na statistički rast prodaje automobila utječu i državne nabavke koje znaju obuhvatiti i više tisuća automobila.

Hrvatsko tržište osobnih automobila se polagano oporavlja te statistika iz mjeseca u mjesec ukazuje na sve veći rast. No, činjenica je da je prodaja u proteklih osam godina pala toliko da je baza iz koje se računa sadašnji rast izuzetno  niska. Konkretno, lani je u Hrvatskoj prodano 35.715 novih automobila, što je bilo 1800 više nego u godini prije. S druge strane, rekordne 2008. godine nove je vlasnike našlo čak 88.265 automobila. 

Živahno ljeto
Prema posljednjim podacima agencije za istraživanje tržišta Promocija plus, u prvih osam ovogodišnjih mjeseci je u Hrvatskoj prodano 32.330 putničkih vozila, odnosno 5702 automobila ili 21,5 posto više nego tijekom prvih osam mjeseci 2015. Samo tijekom kolovoza prodano je 636 vozila više nego u istom mjesecu lani te je za očekivati da će ukupni rezultati ove godine biti znatno bolji nego lani. Samo tijekom kolovoza ove godine u Hrvatskoj je prodano 2365 putničkih vozila, što je za gotovo 37 posto više u odnosu na rezultat iz istog mjeseca prošle godine. Najtraženija su tijekom kolovoza bila Volkswagenova (VW) vozila, kojih je prodano 338 ili 14,3 posto ukupno prodanih automobila u osmom mjesecu.

 

21,5posto

rasla je u osam mjeseci 2016. godine prodaja automobila u odnosu na isto lanjsko razdoblje

Slijede Škoda, čijih je vozila u kolovozu prodano 178 (7,5 posto), Dacia sa 171 prodanim vozilom (7,2 posto) te Opelova vozila, kojih je prodano 150 ili 6,3 posto ukupno prodanih automobila u kolovozu. Iz tzv. premium segmenta, pak, prodano je 107 Audija, 69 BMW-a te 57 Mercedesa, ali i primjerice četiri Porschea i šest Jaguara. No, podaci Promocije Plus pokazuju da prošlog mjeseca u Hrvatskoj nije prodan niti jedan od najluksuznijih automobila, primjerice Maseratija ili Tesle. Hrvati najviše vole "dizelaše". Naime, od 32.330 vozila prodanih od početka ove godine njih 18.352 ili 56,8 posto su vozila na dizelsko pogonsko vozilo. "Benzinaca" je istodobno prodano 13.436 ili 41,6 posto, dok vozila na alternativni pogon ukupno zauzimaju manje od 2 posto tržišta. .

Upozorenje stručnjaka
No, usprkos statističkom rastu prodaje osobnih vozila, automobilski stručnjaci upozoravaju da to ne znači nužno da je došlo i do ekonomskog oporavka. Naime, posljednjih godina je u Hrvatskoj došlo do velikog turističkog rasta, što je čak dovelo do bujanja rent-a-car flota koje u sezoni dosežu i više od 12.000, uglavnom novih, automobila dok se zimi ta brojka svede na maksimalno 2-3 tisuće. Činjenica je da mnoge tvrtke "kupe" automobil na razdoblje od nekoliko mjeseci, što se statistički bilježi kao prodaja, a onda ga pod unaprijed dogovorenim uvjetima s leasing kućama plasiraju uglavnom na inozemno tržište.

Procjenjuje se da na rent-a-car nabavke otpada 20 posto ukupne prodaje automobila u Hrvatskoj. Na statistički rast prodaje automobila utječu i državne nabavke koje znaju obuhvatiti i više tisuća automobila, u slučaju da se obnavljaju policijske i inspekcijske flote. Rast prodaje osobnih automobila bilježi se i na razini čitave Europe. Naime, prema analizi Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), tijekom drugog ovogodišnjeg kvartala je došlo do rasta BDP-a na prostoru EU-a za 1,8 posto, a taj postotak se očekuje i na kraju godine. Tijekom 2017. bi BDP trebao porasti za dodatnih 1,9 posto, a što sve pogoduje jačoj prodaji osobnih automobila. U prvom ovogodišnjem polugodištu u Europi se bilježi rast prodaje osobnih vozila za 6,4 posto, a ako se zna da europska prodaja čini 24,5 posto globalnog tržišta vozila, jasno je da se radi o dobrom rezultatu. Na tržištu 28 zemalja EU-a rast je bio i veći jer je prodano 7,8 milijuna automobila, a što je 9,4 posto više nego u istom razdoblju lani. 

Strana tržišta
U ACEA-i ističu da bi rezultati bili i bolji da nije bilo neizvjesnosti oko Brexita, a o čemu je krajem lipnja održan i referendum. Izvan Europske unije, tržišta Ukrajine i Turske su u prvom polugodištu zabilježila značajan oporavka. Jedino tržište koje je početkom godine bilježilo pad je Rusija, i to za 14,9 posto, zbog rasta inflacije i devalvacije rublje. Iz ACEA-a ističu da je prodaja osobnih automobila ove godine rasla i na globalnoj razini te je u prvih šest mjeseci prodano 37,4 milijuna automobila, 3,2 posto više nego u istom razdoblju lani. 

Komentirajte prvi

New Report

Close