Velik broj mladih koji je danas u procesu školovanja ili prvi put traži posao spada u tzv. generaciju Y. Ova skupina mladih rođenih između 1980 i 2000. godine, koju sociolozi nazivaju i milenijskom generacijom, zbog teške je ekonomske situacije, ali i niz drugih faktora promijenila dotad uvriježena razmišljanja i gurnula nove životne vrijednosti u prvi plan. Tako 'millenialsima' novac i privatno vlasništvo više nije primarni cilj – više su orijentirani na druge ljude, važan im je osjećaj smisla te prakticiraju ekonomiju djeljenja.Iako nisu spremni kupovati luksuzne stvari, rado će izdvojiti više vremena i novca za zdravlje i prehanu.
Posebno je zanimljivo da su spremni puno više ulagati u osobni razvoj i obrazovanje te se lakše prilagođavaju novim situacijama. A kakva su iskustva s generacijom Y kao zaposlenika upitali smo Tinu Balenović, direktoricu Službe ljudskih potencijala Uniqa osiguranja "Brojna istraživanja koja se bave obilježjima različitih generacija opisuju generaciju Y kao brzu, otvoreniju, kritičniju ali i zahtjevniju generaciju koja u karijeri ne traži samo materijalnu satisfakciju i ispunjenje ambicije već i smisao i svrhu, a ravnoteža između privatnog i poslovnog života važnija im je nego pripadnicima starijih generacija.
Balenović
Važno im je da ih posao ispunjava, ali žele imati i dovoljno vremena i za obitelj.
Društveno su odgovorni
Generacija Y stasala je u drugačijim društvenim okolnostima; iako obrazovaniji i fleksibilniji, teže nalaze posao i imaju drugačija očekivanja od radnog mjesta: ne žele karijeru pod svaku cijenu, važno im je da ih posao ispunjava ali žele imati dovoljno vremena za obitelj i prijatelje i profesionalno se usavršavati. Društveno su odgovorni i tehnološki napredni, pa žive na internetu i na društvenim mrežama, kaže Tina Balenović i nadodaje da iz vlastitog iskustva može reći da je nezahvalno generalizirati, jer svaki je pojedinac drugačiji, ima drugačije afinitete, sklonosti i karakter bez obzira na datum rođenja.
"Gotovo trećinu naših zaposlenika čine upravo takozvani 'ipsilonci' koji se odlično uklapaju i surađuju s pripadnicima starijih generacija jer potičemo participativno vođenje, zajedničko donošenje odluka i individualnu odgovornost. Kod nas je prisutna sinergija najboljeg od svih generacija i uobičajena je pojava da mlađi uče od starijih i obrnuto, a Uniqa kao poslodavac jednako ih potiče na profesionalno usavršavanje i napredovanje u karijere", zaključuje Tina Balenović. A da li su i kako vrijednosti generacije Y utjecale na obrazovanje i obrazovne institucije, upitali smo Anu Skledar Matijević, v.d. dekana Veleučilišta Baltazar Zaprešić.
Skledar Matijević
Generacija Y primorala je visokoškolske ustanove da promisle o onome što nude.
Potreba za povezivanjem
"Prema podacima za prošlu akademsku godinu, na Veleučilištu Baltazar Zaprešić studiralo je 82,5% studenata koji su pripadnici generacije Y, poznate i kao millenialsi, a ove je akademske godine taj postotak još i veći. Prema istraživanju koje je proveo Pew Research Center 2014. godine, ta je generacija primorala visokoškolske ustanove da promisle o načinu na koji pružaju obrazovanje, budući da je pod velikim utjecajem tehnologije i društvenih medija te očekuje individualizirane usluge. Osim toga, fokusirani su na odnose s vršnjacima, inovacije i multikulturalizam. Iskustvo s Veleučilišta Baltazar potvrđuje ove tvrdnje, a nastavnici se često pitaju kako kapitalizirati njihovu kreativnost i potrebu za povezivanjem. Stoga smo, svjesni potrebe za uvođenjem promjena u način na koji studenti uče, a nastavnici podučavaju, kao dio odgovora na potrebe generacije Y, pokrenuli niz projekata koji uključuju isprepleteno učenje, on-line učenje i stvaranje on-line zajednica", kaže Ana Skledar Matijević.
Luburić
Ova je generacija civiliziranija i odgovornija od prethodnih generacija.
Digitalizirani i dostupni
Goran Luburić, prodekan za nastavu i studente Visoke poslovne škole Zagreb, ističe da pripadnici generacije Y razmišljaju brže, vole promjene te su potpuno digitalizirani i dostupni u komunikacijskom smislu. Slaže se da im je općenito novac manje važan od ispunjenosti poslom, ali upozorava da motivi samoaktualizacije nisu sasvim isti kod svih. "Uvijek postoje i oni orijentirani materijalnom. No, da više riskiraju, to svakako. Također, to je civiliziranija i odgovornija generacija od prethodnih generacija na ovim prostorima", zaključuje Luburić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu