Telekomi ulaze u IT svijet na velika vrata

Autor: Bernard Ivezić , 01. listopad 2016. u 10:28
Informatički supstituti za kapitalne telekom usluge globalno su prisilili telekomunikacijske kompanije da uđu u IT segment/ FOTOLIA

HT posjeduje najvećeg sistemskog integratora u Hrvatskoj, sam se kao i Vipnet pretvara u platformu za prodaju IT usluga, a čak i mali izazivači, poput Terrakoma, zahvaljujući sinergiji telekoma i IT-a vrtoglavo rastu.

Do prije desetak godina mnogi su se pitali koja je razlika između telekomunikacijske i informatičke kompanije. Onda je posljednjih nekoliko godina Facebook s više od 1,4 milijuna korisnika u Hrvatskoj, mogućnošću SMS-anja, MMS-anja i telefoniranja unutar Facebook Messengera te suštinski-informatičkom perspektivom prema komunikaciji, pokazao da su te razlike danas vrlo tanke, gotovo nevidljive iz kuta potrošača. Informatički supstituti za kapitalne telekom usluge prisilili su telekomunikacijske kompanije globalno pa tako i u Hrvatskoj da uđu u IT.

Koliko su komunikacijski dinosauri zagrizli u IT možda najbolje ukazuje činjenica da je najveći telekom u Hrvatskoj, Hrvatski telekom, sada vlasnik najvećeg domaćeg sistemskog integratora i jedne od najvećih hrvatskih IT kompanija, Combisa. A ni Combis više nije mali, novi izazivač. Ova kompanija, koja zapošljava više od 350 IT stručnjaka, u 2015. zabilježila je rast od 17,5% na 595,02 milijuna kuna prihoda i neto dobit od 15,1 milijun kuna. Taj rast nije rezultat ni ponude usluga kakve imaju Facebook i WhatsApp, ni nadogradnje klasične telekom ponude, već širenja u potpuno nova područja kojima su se dosad bavile kompanije poput IBM-a, Microsofta, Oraclea i drugih američkih softverskih divova koji su bili prisutni u specifičnim IT nišama.

 

Išek

Iako sinergija između IT-a i telekoma nije nimalo jednostavna za provesti, u budućnosti će je biti sve više.

Digitalna transformacija
Hrvoje Išek, predsjednik Uprave Combisa navodi da su razvili i na tržište plasirali tri vlastita softverska proizvoda. To su finalist EuroCloud nagrade ComCloud, sustav koji je omogućuje ponudu infrastrukturnih usluga iz clouda, zatim ComDebts, sustav za naplatu potraživanja i iFlight, sustav koji detektira razinu umora pilota koji na bazi informacija u realnom vremenu stvara sigurniji raspored posada. "Sva ta rješenja omogućuju digitalnu transformaciju kompanija kroz Cloud i Big Data platforme, Internet stvari, ali i moderna komunikacijska rješenja. Combis je pri tome implementirao integrirani kontakt centra u Istraturistu, Big Data rješenje u Erste banci, kompaniji Gavrilović uveli smo Smartmetering rješenje, u Crnogorskom Telekomu i ukrajinskom Infopulsu implementirali smo ComCloud rješenja, a osim toga uspjeli smo dobiti dosta velikih poslova u Italiji, Srbiji, Albaniji, BiH", kaže Išek.

Navodi da u odnosu na konkurenciju mogu ponuditi širok portfelj te snagu, posebno kroz sinergiju s HT-om. Dodaje da će u budućnosti sinergija između IT-a i telekoma biti još snažnija. "U Hrvatskoj ta sinergija već postoji u HT Grupi kroz povezanost u radu HT-a i Combisa, ali iako je to logičan slijed, moramo priznati da je nije nimalo jednostavna ni lagana za provesti. U svakom slučaju, Combis se želi pozicionirati kao najjači cloud/sistemski integrator u regiji i svi daljnji planovi razvoja i investicija u tržište, proizvode i ljude ići će u tom smjeru", naglašava Išek. I dok je sa Combisom otišao u specifična IT rješenja za digitalizaciju poslovanja, sam HT sve se više pozicionira kao platforma za prodaju IT rješenja svih partnera, ne nužno svoje tvrtke kćeri Combisa. U HT-u, kojeg vodi Davor Tomašković, pojašnjavaju da se i sami bave digitalizacijom gospodarstva i društva.

 

Galler

Iza nas je niz informatičkih poslova, no najveći rast bilježimo u ponudi usluga podatkovnog centra.

'Pametni' projekti
"HT je u suradnji s partnerima realizirao više Smart City projekata i tu bismo svakako istaknuli Dubrovnik, pilot projekt vrijedan više od 1,5 milijuna kuna koji je dio sveobuhvatnog projekta Dubrovnik Smart City, zahvaljujući kojem je Dubrovnik postao naš prvi inovativni, testni i referentni T-City", kažu u HT-u. Navode i primjer pametnog upravljanja odvozom otpada, koji rade u suradnji sa Zagrebačkim holdingom i EcoMobilom. U HT-u navode da se pozicioniraju kao "one-stop shop" za telco i ICT usluge za poslovne i privatne korisnike. "Tako nam je cilj ponuditi širok portfelj Cloud usluga kako bi svaki poslovni korisnik mogao pronaći uslugu za svoj biznis, neovisno o veličini i industriji, a zadnjih pet godina otkad razvili smo širok portfelj usluga koji uključuje Cloud Nadzor vozila, Fiskalizaciju, Cloud storage i Office 365", kažu u HT-u. Dodaju da niz godina grade partnerski ekosustav s pouzdanim hrvatskim IT tvrtkama, ali i sa svjetskim IT tvrtkama poput Microsofta.

"Biramo partnere koji su kompetentni i agilni te shvaćaju da samo kvaliteta i pouzdanost mogu stvoriti istinsku komparativnu prednost na ICT tržištu", kažu u HT-u. U najvećem alternativnom operateru u Hrvatskoj, Vipnetu, kojeg vodi Jiří Dvorjančanský, kažu da je iza njih niz informatičkih poslova među kojima i jedan sistem-integracijski projekt u "jednoj od vodećih prehrambenih industrija u Hrvatskoj", zatim niz projekata uvođenja poslovnih wi-fi sustava, hotelskih televizijskih sustava i rješenja mobilnih plaćanja. Ipak najveći rast u području ICT-a, ističu, bilježe u ponudi usluga podatkovnog centra. "Neki od najznačajnijih zaključenih poslova se odnose na usluge našeg podatkovnog centra koje ujedno imaju najveći rast u čitavom ICT portfelju, što pokazuje ispravnost višemilijunskog ulaganja u prostor tehnologije vrhunske pouzdanosti i sigurnosti koji ima ISO/IEC 27001 certifikat", kaže Mislav Galler, glavni direktor za segment poslovnih korisnika Vipneta.

Iz kompanije, koju očekuju i organizacijske promjene kako bi mogla uvesti zasebnu ICT vertikalu, poručuju da su trenutačno u procesu razvoja većeg broja ICT usluga. I dok HT brendiranje novih proizvoda prepušta partnerima, Vipnet zasad razvija vlastite ICT brendove. Tako je početkom godine predstavio m-Autopraonice, usluga kojom se želi digitalizacije sustava za razmjenu kovanica ili isporuku žetona. "Ovim rješenjem smo posebno ponosni jer smo stvorili dodanu vrijednost u obliku ugrađenog intelektualnog kapitala u suradnji s domaćim malim poduzetništvom te tome integrirali sposobnost telekoma u procesuiranju financijskih transakcija. Osim usluge mAutopraonice, dostupna je i platforma mKovanice kojom korisnici mogu platiti proizvode i usluge SMS porukom na samoposlužnim automatima s oznakom mPlati", veli Mislav Galler. Najveći izazivač HT-a u jednome se slaže sa svojim konkurentom. Naglašava da su telekomi temelj digitalne transformacije. 

 

Tatarević

Terrakom je zahvaljujući sinergiji telekoma i IT-a lani utrostručio prihod na 50 milijuna kuna.

Posao budućnosti
"Svekolika integracija podataka iz današnje podatkovno umrežene javne, privatne ili korporativne okoline te davanje konteksta takvim podacima biti će posao telekoma budućnosti i Vipnet će tijekom sljedećih nekoliko godina postati nezaobilazan partner u stvaranju agilnih i robusnih rješenja koja objedinjuju procesuiranje podataka, upravljanje senzorima, digitalne transakcije i telekomunikacijske usluge kombinirane s uslugama podatkovnih centara", poručuju. Treći mobilni operater Tele2, kojeg vodi Viktor Pavlinić, budućnost vidi u Internetu stvari i uslugama temeljenim na 4G/LTE mreži. Tele2 je početkom veljače u rad pustio 4G mrežu. Od tada, navode, već su počeli graditi partnerski ekosustav.

Jedan od partnera im je zaprešička tvrtka Pet finder koja je razvila IoT rješenje za kućne ljubimce koji vole odlutati. "Zadovoljstvo nam je što je tvrtka Petfinder, proizvođač lokatora, uređaja za praćenje životinja, prepoznala Tele2 IoT rješenje kao čvrsti oslonac po pitanju pokrivenosti i mogućnosti prodaje proizvoda na EU tržištu", pojašnjavaju u Tele2. Navode da je hrvatski Tele2 dio globalne Tele2 grupe i da kao takav može ponuditi pokrivenost i kvalitetu usluge krajnjim korisnicima. To je, navode, posebno od koristi proizvođačima IoT uređaja, jer im se nudi kvalitetan poslovni model i pristup tržištu u kojem se Tele2 pozicionira kao "veza" između proizvođac?a i krajnjih korisnika.

Dodaju da je primjena te tehnologije mnogo šira. "4G osigurava cijeli eko-sustav IoT usluga koje se oslanjaju na nisku latenciju i stabilne velike brzine od povezivanja maloprodajnih mjesta s 4G mobilnim terminalima za plac?anje, sigurnost i nadzor, koji zahtijevaju stalno prac?enje u realnom vremenu, preko video konferencija pa sve do zdravstva na daljinu", kažu u Tele2. U Terrakomu, jednom od rijetkih preostalih alternativnih fiksnih telekom operatera, s obzirom da se tržište sve više polarizira na fiksne igrače koji su unutar tabora bilo HT-a, bilo Vipneta, istiću da je upravo pravi put onaj koji vodi u sinergiju telekom i IT svijeta. Terrakom je lani upravo zahvaljujući tome što je takvu sinergiju proveo interno utrostručio svoj prihod na 50 milijuna kuna.

Bez papira
Igor Tatarević, predsjednik Uprave Terrakoma, pojašnjava da su razvili vlastiti CRM kroz koji su uveli poslovanje bez papira. "Upola smo skratili proces aktivacije usluga kod novih korisnika te smanjili broj pogrešaka i zagubljenih zahtjeva na minimum. Sustav je u potpunosti usklađen s regulativom HAKOM-a i olakšava nam poštivanje propisanih rokova prema korisnicima i drugim operaterima, a time smo postali i jedan od rijetkih telekoma u Hrvatskoj koji je već sada spreman za najavljivanu digitalnu razmjenu dokumentacije koju će tražiti regulator", kaže.

Dodaje da je spoj IT-a i telekoma omogućio i poboljšanje usluga korisnicima. Izradili su portal na kojem korisnici mogu pratiti svoju potrošnju, aktivirati dodatne usluge i pregledavati račune. Navodi da su usto najviše radili na širenju vlastite optičke infrastrukture u Zagrebu i Kutini. "Terrakom se razvija u smjeru sinergije telekoma i IT-a, a naš glavni izazov je kontinuirano tražiti pravi spoj između specifičnih potreba Terrakoma i onoga što IT tehnologija, poput big date, može ponuditi kako bi u konačnici to polučilo poslovni uspjeh", zaključuje Tatarević. 

Komentari (1)
Pogledajte sve

Neto dobit Combisa je 2,5% od prihoda što je lošije nego što rade supermarketi. Neš ti IT-a

New Report

Close