Povećanjem urbanizacije stavljen je neviđen pritisak na gradonačelnike koji moraju održati stalnu ravnotežu u gradovima uz izazove i ograničenja resursa misleći pritom na održiv okoliš. Gartner Inc, jedna od vodećih svjetskih tvrtki za istraživanje informacijskih tehnologija i savjetodavna tvrtka, procjenjuje da će se 1,1 milijardi povezanih stvari koje su kose ristile za bolje funkcioniranje pametnih gradova u 2015. godini, porasti na 9,7 milijardi do 2020. godine.
S obzirom na trenutna ulaganja, pametne kuće i pametne poslovne zgrade će predstavljati 45 posto ukupnih povezanih stvari u upotrebi od 2015. godine, a Gartner procjenjuje da će ta brojka narasti na 81 posto do 2020. godine. "Pametni gradovi predstavljaju veliku mogućnost zarade za tehnološke tvrtke, proizvode i pružatelje takvih usluga, ali je potrebno da već sad krenu s planiranjem, uključe i postave svoje ponude odmah", pojasnila je Bettina Tratz-Ryan, potpredsjednica za istraživanja u Gartneru. Gartner definira pametni grad kao urbanizirani prostor gdje više sektora surađuje kako bi postigli održive rezultate kroz analizu konteksta grada, informacije u raelnom vremenu, međusobno dijeljenje informacija i operativne tehnologije sustava namijenjene za pojedine sektore.
"Većina Interneta stvari (IoT) korištenog za pametne gradove doći će iz privatnog sektora. To je dobra vijest za tehnološke tvrtke jer privatni sektor ima kraće i jezgrovite cikluse nabave od javnog sektora i gradova", dodala je Tratz-Ryan. Građani su ti koji će voditi ovu priču time što će sve više ulagati u pametna rješenja za svoje domove, s brojnim povezanim i priključenim stvarima koje se koriste u pametnim kućama poput primjerice pametna LED rasvjete, zdravstvenog nadzora, pametnih brava i raznih senzora za detekciju pokreta ili detekciju ugljičnog monoksida. Smart LED rasvjeta će zabilježiti najveći rast IoT potrošačkih aplikacija, od 6 milijuna jedinica u 2015. godini na 570 milijuna jedinica do 2020. godine. Svjetlo će tim prestati biti samo izvor svjetlosti već će postati komunikacijski prijenosnik koji uključuje sigurnost, zdravlje, zagađenje i personalizirane usluge.
"Kuće će biti međusobno povezane, a ono 'pametno' u njima će omogućiti da u integriranom okruženju te usluge ne samo pružaju veću vrijednost kuće, već i stvaraju individualan ambijent. Domovi će postati osobni prostor koji pruža pomoć ili posebno iskustvo svakom pojedincu", dodala je Tratz-Ryan. Osim stambenih ulaganja, postoje brojni IoT implementacije na ulicama i parkinzima, za upravljanje cestovnim prometom i za mjerenja protoka prometa. Naravno, korištenje tehnologije u prometu ujedno dovodi do smanjenja zagušenja prometa. Kalifornija i Ujedinjeno Kraljevstvo već koriste radio-prijemnike i senzore koji su ugrađeni na dionicama autoceste i dijagnosticiraju stanje u prometu u realnom vremenu. Još jedna uspješna primjena IoT u gradu je u svrhu pametnog parkinga.
Grad Los Angeles je primjerice primjenom novih parkirnih metoda, senzorima za parkiranje vozila, podataka o parkingu u stvarnom vremenu i čitavim upravljačkim sustavom za parkiranje utjecao na lakše pronalaženje parkinga tijekom najvećim gužvi. "Električna mobilnost, stanice za punjenje i ugrađeni IoT će generirati dodatne IoT mogućnosti u pametnim gradovima. To primjerice može biti, IoT u vozilima, ili u akumulatorima vozila koji komuniciraju s vozačem ili sljedećom stanicom za punjenje automobila kako bi utvrdili vrijeme punjenja", tvrdi Tratz-Ryan. Kao rezultat toga pojavit će se posve novo i preobraženo poslovno okruženje i ekosustav. Primjerice, automobilske tvrtke danas sve više ulažu u uličnu rasvjetu s ugrađenim stanicama za punjenje kako bi se smanjili ulaganja u infrastrukturu za električne automobile.
Postavljeni senzori im omogućuju da prepoznaju slobodna parkirna mjesta za svoje kupce te im dostave i te informacije putem mobilnih aplikacija ili sustava. Dok je ulaganje u IoT od temeljne važnosti za pametne gradove, prava prilika za prihode otvorena je i za tehnološke tvrtke te za uslužni sektor i analitičare. Gartner procjenjuje da će sigurnost u pametnim domovima predstavljati drugo po veličini tržište usluga po prihodu u 2017. godini te da će do 2020. godine pametne zdravstvene usluge i fitness tržište narasti na gotovo 38 milijardi američkih dolara. "Očekujemo da će komercijalne IoT implementacije koje će se koristiti u različitim industrijama, kao što su pametna energija, usluge zaštite okoliša ili planiranje putovanja ponuditi mnogim tvrtkama priliku da unovče IoT izgradnjom IoT modela usluga", zaključila je Tratz-Ryan.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu