Hrvatska će, po ocjeni ministra turizma Antona Klimana, u 2016. oboriti rekord naspram svih dosadašnjih turističkih sezona i ostvariti prihod veći od osam milijardi eura. Jesmo li možda, kada je riječ o potrošnji turista, u ovogodišnjoj sezoni mogli ostvariti i bolji rezultat raspredat će se i zbrajati na mnogim destinacijama diljem Jadrana u jesensko-zimskom razdoblju.
No, hoćemo li iz ovogodišnjeg iskustva izvući pouku te dogodine učiniti kvalitetne pomake kroz bogatiju ponudu, posebice lepeze proizvoda koju tržištu plasira hrvatski poljoprivredno-prehrambeni sektor, tek će se vidjeti. Hrvatska gospodarska komora (HGK) publicirala je naime, analizu pod nazivom Procjena povećanja broja potrošača i potencijala potrošnje hrane i pića u turističkoj sezoni, vezavši sve podatke za 2015. kada je prihod od turizma iznosio 7,96 milijardi eura. HGK-a u analizi iznosi, koristeći podatke Instituta za turizam, da strani turist na ljetovanju u RH prosječno dnevno troši 66,4 eura od kojih 18 posto ili 12,2 eura otpada na konzumaciju hrane i pića izvan smještajnog objekta.
Kao najjača destinacija za dolazak stranih turista ističe se Rovinj. Na toj se destinaciji, stoji u analizi, tijekom kolovoza broj stanovnika trostruko (za 222,7%) poveća upravo radi dolaska i noćenja (prije svega) stranih turista. Uzme li se u obzir da je kupovna moć, odnosno potrošnja stranih turista u segmentu hrane i pića oko 2,4 puta veća od potrošnje domicilnog stanovništva, trostruko povećanje populacije zapravo je, iznose u HGK-a, mjerljivo kroz gotovo sedam puta (630,6%) veću potrošnju od one koju izvan turističke sezone ostvaruje domicilno stanovništvo. Najkraće, ističe se u analizi, povećanje broja stranih turista tijekom kolovoza za jednu osobu, ne samo u Rovinju nego i na ostatku Jadrana, znači povećanje od 2,4 potrošača u segmentu hrane i pića.
Za razliku od dnevne potrošnje prosječnog turista s inozemnom putovnicom na ljetovanju u RH, Austrijanci dnevno troše 72 eura, Francuzi 95, Rusi 99, a najrastrošniji su sa 122 eura Britanci. Konzultantica Zvjezdana Blažić kaže da se, nakon godina punih kritika, konačno vide velikli pomaci u sve boljoj suradnji turističkih destinacija, odnosno hotelskih kuća i domaćeg poljoprivredno-prehrambenog sektora. "Podravka i Agrofructus na vrijeme su shvatili potencijal turizma, napravili su najveći iskorak u odnosu na konkurenciju iz branše. Turizmu je itekako bitan kontinuitet i sigurnost opskrbe. Podravka s ponudom polugotovih proizvoda, a Agrofructus s voćem i povrćem uspješno su već trasirali suradnju s mnogim hotelskim kućama," iznosi Blažić i dodaje da s turističkim tvrtkama dobro surađuje i Vindija.
Smatra da ponuda obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, radi ograničenih kapaciteta, za sada može biti interesantna tek malim hotelima iz neposrednog susjedstva. "Nažalost naši OPG-i su još nepovezani i neorganizirani, ne mogu jamčiti kontinuitet i veće količine. U takvim okolnostima nekom OPG-u iz Slavonije preskupo je dostavljati proizvode u Istru ili Dubrovnik, troškovi logistike, transporta i skladištenja preskupi su," ocjenjuje Blažić.
Velpro iz koncerna Agrokor i Metro Cash&Carry trgovački su lanci koji su najizravnije odgovorili na izazov turizma i potrošnje koju taj sektor stvara locirajući objekte diljem Jadrana te i na nekim otocima, s primarnim ciljem intenzivne suradnje s kupcima iz HoReCa grupacije. "Velpro je u HoReCa segmentu u prvih sedam mjeseci ove godine zabilježio povećanje prometa od 10 posto. To je rezultat nove poslovne orijentacije Velpro-a na segment HoReCe, kao i povećane potrošnje pogotovo u segmentu restorana i hotela. Svi pokazatelji upućuju na to da će i ova turistička sezona u Hrvatskoj biti rekordna. Najave naših partnera u hotelijerstvu, malih obiteljskih hotela, ali i velikih hotelskih lanaca, također su odlične što nas veseli", kaže Dražen Kocijana, predsjednik Uprave.
Iz Stanić grupe pak kažu da u HoReCa kanalu ovisno o proizvodima u 2016. naspram 2015. bilježe rast prodaje između tri i 15 posto. Nije malo, ističu, no s obzirom na informacije o rekordnoj sezoni očekivali su veći rast. U Metrou pak izdvajaju objekt u Puli, otvoren 2014. kao prvi objekt u RH prilagođen upravo HoReCa kupcima, s obzirom da se u Istri nalazi petina svih turističkih objekata u RH. Police su otvorili i za 20-ak lokalnih dobavljača među kojima su Zigante, Klara M, Pisinum te vinari Cattunar, Degrassi, Meneghetti i Pilato.
Povećanje
Potrošnja veća 300 posto
Analiza HGK iznosi da se u špici sezone u odnosu na razdoblje izvan sezone u Istarskoj županiji broj potrošača u segmentu hrane i pića, koji uključuje domicilno stanovništvo i turiste, poveća 350,5 posto. U Zadarskoj županiji poveća se za 228,6 posto, u Šibenskoj županiji za 219,6 te u Dubrovačko neretvanskoj županiji za 203 posto dok u Splitsko-dalmatinskoj raste 175,9 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Vidim gomilu ljudi iz ex yu , s djecom pricaju na stranom a odrasli na domacem jeziku.
Da nije dijaspore,banana
Ako je blagajna u koju se slijeva sav novac šuplja i na dohvat ljudima kojima nije ni blizu mjesto takvim blagajnama, onda oni i mi možemo trošiti koliko hoćemo, sve uzalud. Nestručni, rasipni, kradljivi, loših namjera, bez obzira na bilo što, neodgovorni, neozbiljni i štošta drugo nedobro. Građani ne idu na ulice, kad idu, idu zbog lapalija i gluposti a ovi kvazi-političari, stranke itd. su dovoljni sami sebi, nemaju pojma ni o čemu osim da prave štetu na razne načine, pravosuđe neegzistentno. I to sve u Europi, u zemlji koja je to samo geografski.
domaćini štede da mogu otići na odmor u neku stranu državu
Uključite se u raspravu