Posljednje MasterIndex istraživanje o navikama korištenja platnih kartica u Hrvatskoj pokazalo je da se tim načinom plaćanja u najvećoj mjeri pokrivaju troškovi kupnje odjeće i obuće (73%), hrane i pića (59%) te goriva (53%). Ispitanici u dobi od 18 do 55 godina kao najveću prednost bezgotovinskog plaćanja navode eliminaciju potencijalnih rizika nošenja većih iznosa papirnatog novca u novčanicima, pa se postavlja pitanje kakva je budućnost papirnatog novca. Za odgovor smo se obratili direktorici kompanije MasterCard Hrvatska Sanji Žigić.
Kakvi su trendovi u bezgoto-vinskom plaćanju?
Na globalnoj razini 85% potrošačkih transakcija još uključuje gotovinu. No, primjetan je pozitivan trend rasta bezgotovinskog plaćanja, posebice u razvijenim europskim zemljama. Obujam potrošnje ostvarene MasterCard i Maestro beskontaktnim karticama u 2015. veći je čak 183% u usporedbi s godinom prije. U 2015. broj izdanih beskontaktnih kartica i uređaja porastao je 50% te je u četvrtom kvartalu 2015. u prosjeku 13% svih transakcija na prodajnim mjestima u Europi bilo beskontaktno.
Koliko Hrvatska prati te trendove?
Čak 93% Hrvata posjeduje barem jednu karticu, a taj način plaćanja svakodnevno koristi čak četvrtina ispitanika. Povećalo se i korištenje beskontaktnih plaćanja, sa 10% iz svibnja 2014. na 32% u svibnju 2015., da bi rezultati iz travnja 2016. pokazali da danas u ukupnom platnom prometu čak 40% udjela odlazi na beskontaktna plaćanja.
Koje su nove tehnologije uvedene u kartično plaćanje?
Primjer našeg suvremenog tehnološkog rješenja je MasterPass ili digitalni novčanik koji pojednostavljuje iskustvo internetske kupnje.
Kako se nosite s izazovima zaštite privatnosti?
Stalno razvijamo sigurnosna rješenja koja omogućuju bezbrižno plaćanje i bez imalo dvojbe mogu reći da je bezgotovinsko plaćanje najsigurnije. MasterCard je razvio MasterCard® SecureCode, osobni kod poznat korisniku kartice i banci, no ne i trgovcima. Tako korisnici kartica mogu biti sigurni da će svaka transakcija biti zasebno provjerena i odobrena.
Kakva je budućnost papirnatog novca?
Koja je moguća budućnost gotovine, već se može vidjeti u skandinavskim zemljama, gdje je gotovina marginalizirana.
Kakvi su trendovi u odgodi plaćanja, koliko su tome skloni građani Hrvatske?
Po našim podacima, u Hrvatskoj je zamijećen pad popularnosti plaćanja na rate. S ranijih 74% ispitanika ovogodišnji rezultati pokazuju da se 68% korisnika kartica odlučuje na plaćanje s odgodom, i to na iznose veće od 1000 kn, te prosjekom odgode šest mjeseci.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nažalost ljudi u Hrvatskoj nisu samo financijski neobrazovani tj. nepismeni. Uz svako pravo dolazi i obveza. Što nisi ili ne možeš zaraditi to ne kupuj. Ne izdaj novac koji ne posjeduješ i koji nikad nećeš posjedovati. Ne diži kredit ako imaš slaba primanja i(li) nesigurno radno mjesto. Itd. itd. itd.
Uključite se u raspravu