Hrvatske ceste su od 2013. do 2015. planirale nabavu roba, radova i usluga u vrijednosti 11,3 milijarde kuna, a u te je tri godine ugovoreno samo 5 milijardi nabava. Lani je npr. odrađeno nepunih 18 posto godišnjega plana, dok je u 2014. realizirano 41, a u 2013. godini 62 posto.
No, loše planiranje potreba HC-a samo je jedna od 15 primjedaba koje su državni revizori iznijeli tvrtki u izvješću o reviziji učinkovitosti sustava nabave. Njome je bilo obuhvaćeno još šest trgovačkih društava, pri čemu su neprolaznu ocjenu uz HC dobili i Zračna Luka Zadar te Luka Vukovar, dok su Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD), Hrvatski operator tržišta energije, Podzemno skladište plina i Zračna luka Pula dobili prolazne ocjene uz određene preporuke za poboljšanja. Kako nabave HC-a vrijednošću daleko premašuju sve ostale promatrane, i nalazi u njihovu slučaju su teži, mada je npr. kod Luke Vukovar nabrojano duplo više (30) primjedaba i preporuka.
Iako u HC-u tvrde kako na potrebe nabave, kao i odstupanja realizacije od planova u pogledu vrijednosti i rokova, utječu i nepredviđene okolnosti – od elementarnih nepogoda do inspekcijskih naloga do neriješenih imovinsko pravnih odnosa – čini se da revizore nisu uvjerili da "nije do njih". Od pregledana 72 postupka nabave vrijedna 4,5 mlrd. kuna, kod njih 33 rok za ponude je produljen zbog izmjena dokumentacije, a zbog propusta u izradi dokumentacije Državna komisija za kontrolu postupaka nabave od 2013. do 2015. poništila ih je šest. Zbog nezadovoljavajućeg načina odabira izvoditelja radova u dvije javne nabave izvoditelji su se povukli s terena, a jednu je poništila Državna komisija.
Kod 24 postupka dostave jamstava za pravodobno i kvalitetno izvršenje ugovornih obveza kasnile su u prosjeku 141 dan, dok su kod osam jamstva za otklanjanje nedostataka u odnosu na ugovorene rokove kasnila prosječno 123 dana. Za jedan postupak vrijedan gotovo 15 milijuna jamstvo za uredno ispunjenje ugovora nije uopće pribavljeno. Rokovi obavljanja radova nisu realno utvrđeni kod 41 od pregledana 72 postupka. Dodaci ugovoru za produljenje rokova nisu pravodobno zaključivani, tj. zaključivani su nakon ugovorenog roka završetka radova.
Zbog nerealnog utvrđivanja roka izvođenja radova jednom izvoditelju radova plaćeno je 1,2 milijuna kuna indirektnih troškova. U prilog ocjeni neučinkovitosti nabave u HC-u državni revizori navode i primjer 45,7 milijuna kuna vrijednog ugovora o radovima obnove državne ceste na dionici Vukovar-Orolik sklopljen u svibnju 2013. s rokom izvođenja do 26. svibnja 2014. Nakon što je na zahtjev izvođača rok najprije produljen, ugovor s njim raskinut je jer je prekinuo radove i napustio gradilište te je u rujnu 2014. HC naplatio 4,6 milijuna kao jamstvo za uredno izvršenje ugovora.
Prema ugovoru, obavljeni su radovi za 25,6 milijuna (56% ugovorene cijene), a u dokumentaciji je planirana vrijednost za nastavak radova 29 milijuna. Nakon pregovaračkog postupka javne nabave bez prethodne objave (zbog žurnosti) HC je s drugim izvođačem u prosincu 2014. zaključio ugovor na iznos od 31,3 milijuna kuna. Cijene u tom postupku su, dakle, značajno više od onih iz otvorenog postupka javne nabave, a prema zapisniku o primopredaji iz studenoga 2015. radovi su obavljeni u iznosu 30,6 milijuna ili 1,6 milijuna više od planirane vrijednosti nastavka radova.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu