Kontejneraši u alijansama traže spas od krize stoljeća

Autor: Tomislav Pili , 23. svibanj 2016. u 15:17
Arhivska fotografija: Goran Kovačić / Pixsell

Cijene prijevoza kontejnera trenutno niže nego u vrijeme recesije.

Kompanije za brodski prijevoz kontejnera proživljavaju svoje najteže trenutke u posljednjih 60 godina, što ih tjera da ulaze u alijanse s drugim prijevoznicima kako bi smanjile troškove i preživjele na tržištu.
Kontejnerskim prijevoznicima o glavu se obio veliki investicijski val u nove, još veće brodove koji je svoj vrhunac imao netom prije globalne krize 2008. godine.

Nikad niže cijene

Naime, prema podacima konzultanstske kuće Drewry, prosječna veličina broda angažiranog na ključnim brodskim rutama između Azije i Europe rasla je 7,6 posto svake godine od 2001. godine. Međutim, povećanje kapaciteta nije stalo. Stručnjaci predviđaju da će ove godine flota kontejneraša porasti za šest posto. Istovremeno, vodeći prijevoznik – danski Maersk Line – predviđa da će kontejnerski volumen rasti između jedan i tri posto.

Skok kapaciteta koji nije pratio i istovjetni skok volumena doveo je, logično, do pada cijena prijevoza. Tako je šangajski indeks kontejnerskog tereta u travnju dosegnuo najnižu razinu od svog uvođenja 1998. godine, piše Financial Times. U veljači je AP Møller-Maersk, kompanija u čijem je vlasništvu Maersk Line, objavio da su vozarine trenutno niže nego u vrijeme financijske krize. U prvom tromjesečju danski je prijevoznik po kontejneru uprihodio 1857 dolara, četvrtinu manje nego samo godinu ranije. Stoga je operativna dobit kompanije srezana čak 95 posto na svega 37 milijuna dolara. No, Maersk bar još uvijek posluje pozitivno dok je većina konkurenata u gubicima.

Val spajanja

Pesimistične prognoze i za ovu godinu nagone kompanije na ulazak u alijanse. To je prvi shvatio Maersk još 2013. godine oformivši sa švicarskim Mediterranean Shippingom alijansu P2 Alliance. Ovaj mjesec su tri japanska brodara – Mitsui OSK, K Line i NYK – najavili sklapanje saveza pod nazivom The Alliance s njemačkim Hapag Lloydom, korejskim Hanjin Shippingom i tajvanskim Yang Mingom. Ocean Alliance činit će francuski CMA CGM s kineskim China Coscom, tajvanskim Evergreenom i hongkonškim Orient Overseasom. Uz val spajanja pojednih kompanija, oformljene alijanse trebale bi okrupniti globalnu industriju brodskog prijevoza i time dovesti do ušteda. Međutim, ključni test održivosti tog povezivanja biti će spremnost prijevoznika da pošalju dio brodova u rezališta, ocjenjuju stručnjaci.

Komentirajte prvi

New Report

Close