Nakon što je i najnovija "bračna ponuda" prvog direktora Fiat Chryslera (FCA) Sergija Marchionnea završila odbijenicom, sve je očitije kako s tom kompanijom nitko ne želi imati posla. Izvršni direktor Forda Mark Fields tijekom vikenda izjavio je novinarima kako kompanija kojoj je na čelu nije zainteresirana za spajanje s FCA. "Ne mogu govoriti o tome što je Sergio želio reći", dodao je Fields uoči otvaranja pekinškog automobilskog salona, a prenosi Reuters.
220mlrd.
eura prihoda objavila je Toyota za fiskalnu 2015.
Fiksacija na spajanje
Fordova odbijenica posljednja je u nizu nakon što je Marchionne prošloga tjedna označio Ford – uz Toyotu i Volkswagen – kao moguće partnere za spajanje. Toyota je još lani odbacila takvu mogućnost, a Volkswagen se još nije izjasnio dok proživljava najdublju krizu u svojoj povijesti nakon skandala s lažiranjem testova ispušnih plinova. Mogućnost spajanja s jednim od ta tri proizvođača još je jedna u nizu Marchionnevih ponuda koji godinama zagovara konsolidaciju u automobilskoj industriji.
Ovoga puta Marchionneu je podršku dao i predsjednik FCA John Elkann prisnaživši u pismu dioničarima Exora – holding kompanije koja drži najveći udjel u FCA – kako bi spajanje s jednim od "velike trojice" moglo donijeti 10 milijardi dolara ušteda. I to godišnje. Podsjetimo, prošle godine Marchionne je uporno pokušavao nagovoriti General Motors na spajanje, ali izvršna direktorica Mary Barra nije dijelila njegovu viziju. Međutim, analitičari automobilske industrije tumače kako je Marchionnijeva fiksacija na traženje strateškog partnera uvjetovana stanjem kompanije koje baš i nije blistavo.
124mlrd.
eura iznose globalni prihodi Forda za prošlu godinu
Naime, iako je prošla godina bila i više nego odlična generirajući 18 posto više prihode od 110,6 milijardi eura, ionako nesigurna budućnost u kojoj posluje automobilska industrija za talijansko-američku grupaciju nešto je nesigurnija. Ponajprije, FCA pritišće dug. Prema podacima iz godišnjeg izvješća, neto dug kompanije krajem prosinca iznosio je više od pet milijardi eura. Zaduženost se lani snizila prvenstveno zbog uspješnog izlistavanja Ferrarija na burzi jer je 2014. FCA bio dužan 7,7 milijardi eura.
Kompanija se u daljnjem snižavanju duga uzda u projekcije rasta, ali njihovo ostvarenje ovisi o tržišnim silnicama. No, tu se FCA suočava s bitnim nedostatkom u odnosu na konkurenciju. Naime, kompanija nema financijski ogranak koji bi podupro prodaju u uvjetima usporavanja tržišta. Kada prodaja uspori, proizvođači sa snažnijim bilancama mogu se jeftino zadužiti i taj novac iskoristiti za rezanje cijena.
111mlrd.
eura dosegli su lani prihodi Fiat Chryslera
Premalo ulaganja
Jeftino zaduživanje kao pojam ne postoji u slučaju FCA jer kompanija, zbog zaduženosti, ima kreditni rejting u "smeću". Kod agencija Fitch i Standard & Poors's srednjoročni rejting je na razini BB-, a kod Moody'sa na B1. FCA je pokušao premostiti problem financiranja kupaca suradnjom sa španjolskom bankom Santander. Ono što posebno zabrinjava, tumače Bloombergovi analitičari, jest FCA-ovo (pre)veliko oslanjanje na prodaju Jeepa. Prema podacima iz lanjskog izvješća, od ukupno prodanih 4,6 milijuna FCA-ovih vozila, Jeep je sudjelovao s 1,23 milijuna vozila, gotovo četvrtinom udjela.
Međutim, nastavak dobre prodaje tog brenda ovisi o jeftinoj nafti te usklađenost sa sve strožim normama o ispušnim plinovima što zahtijeva ulaganja. A to je još jedan FCA-ov problem. Naime, ulaganja u istraživanje i razvoj lani su dosegla svega 2,6 posto neto prihoda što je znatno manje od konkurencije. Međutim, FCA ima i jednu značajnu prednost zbog koje bi mogao postati zanimljiva "udavača". Kompanija je lider u vozilima pogonjenima na plin, a čak i prema konzervativnim procjenama, do 2030. globalno tržište automobila vrijedit će četiri bilijuna dolara, 60 posto više nego danas. Većina novoprodanih automobila za 15 će godina biti pogonjena upravo plinom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu