Pojačan nadzor bolnica zbog sumnje u pogrešno fakturiranje

Autor: Poslovni.hr/Hina , 24. travanj 2016. u 10:06
Foto: Robert Anić / Pixsell

U HZZO-u ističu da nije riječ ni o kakvim novim pravilima, već uvođenju reda u sustav i poštivanje ugovora koji su sklopljeni s bolnicama još prije tri godine, a po kojima je predviđen petodnevni rok za ispostavu računa.

Ako žele da im usluge budu plaćene, bolnice će ubuduće u roku pet dana nakon završetka pružanja zdravstvene zaštite morati ispostaviti račune  Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (HZZO) koji je od 20. travnja uveo pojačani nadzor zbog sumnje u pogrešno fakturiranje bolničkih usluga.

 U HZZO-u ističu da nije riječ ni o kakvim novim pravilima, već uvođenju reda u sustav i poštivanje ugovora koji su sklopljeni s bolnicama još prije tri godine, a po kojima je predviđen petodnevni rok za ispostavu računa.

 To je, kažu, važno za pravovremeni izračun svih dijelova prihoda, uključujući ključne pokazatelje uspješnosti i kvalitete, i odnosi se na većinu bolnica. Ne odnosi se samo na bolnice koje nisu informatizirane i one su dobile iznimno mogućnost ispostave računa u roku od osam dana. 

„Kreativno fakturiranje“ po bolnicama

 "U posljednje vrijeme bolnice su 'vrlo kreativno' počele fakturirati svoje usluge, ispostavljaju nam račune za sve i svašta, uključujući prevelik broj slučajeva s komplikacijama", rekla je Hini ravnateljica HZZO-a Tatjana Prenđa Trupec odgovarajući na nezadovoljstvo bolničkih ravnatelja koji su Zavodu već uputili prosvjed. 

  HZZO ih pak proziva zbog fakturiranja  daleko većeg broja komplikacija i komorbiditeta od europskog prosjeka.  Naime, u europskim bolnicama udio takvih faktura je ispod 20 posto, dok je u Hrvatskoj 27,99 posto, u jednoj općoj bolnici čak 39 posto. Takve bolnice u drugim europskim zemljama ne bi mogle sklopiti ugovor ni s jednom osiguravajućom kućom.

 „To pokazuje ili njihovu lošu kvalitetu ili lažno fakturiranje“, ističe Prenđa Trupec.

 A kako to izgleda u Hrvatskoj pokazuje i primjer jedne od bolnica koja je  za prošli mjesec prikazala "izvršenje od 183 posto", u kojemu je udio potrošenih lijekova i materijala svega devet posto, a 91 posto su "nabildani troškovi rada".

 "To nije problem samo HZZO-a, već i pacijenta koji plaćaju participaciju. Oni su platili 20 posto cijene nepostojeće usluge", upozorava ravnateljica.

Za uklanjanje madeža – 50 tisuća kuna

 U HZZO-u poručuju da ozbiljno namjeravaju stati na kraj dosadašnjoj praksi pa će već ovaj mjesec vraćati fakture s najkompliciranijim slučajevima. Bolnice će tako imati priliku još jednom ih pregledati i eventualno same korigirati.  Nakon toga iz Zavoda će kontaktirati dio obrađenih pacijenata kod kojih su se liječile velike komplikacije i komorbiditeti tijekom bolničkog liječenja.

 Osim toga, ravnateljica najavljuje i daljnju nadogradnju sustava plaćanja,  kako se više ne bi događalo da  skidanje madeža od nekoliko sati u dnevnoj bolnici zaračunava po 50-ak tisuća kuna jer je pacijent prije deset godina imao infarkt, što se dodatno "šifrira kao komplikacija".  

Računi koji im dolaze, kaže, pokazuju da većina bolnica danas tako fakturiraju. Poručuje i da to više  neće biti moguće jer će  sustav naplate mehanički sprječavati zlouporabe.

Od pogrešnog fakturiranja do listi čekanja

 Tijekom 2015. godine HZZO je u suradnji s bolnicama podigao cijene usluga za prosječno 20 posto pa je uz "namjerno krivo šifriranje usluga" i to razlog što danas većina bolnice prekoračuju svoje mjesečne limite i do 80 posto.

 "Same sebi nabijaju financijski iznos koji im preko limita ne možemo platiti. Istodobno odbijaju primati pacijente s obrazloženjem da im to ionako neće biti plaćeno.   Posljedično, izravno se povećavaju liste čekanja i nezadovoljstvo pacijenata", kaže Prenđa Trupec koja ističe da je          bolnicama ove godine na raspolaganju 8,2 milijarde kuna i da se taj iznos neće moći prekoračivati jer dodatnih novaca nema.  Taj je limit, naglašava, isti kao i prošle godine, te 1,3 milijarde kuna veći od 2014. godine. Bolnice će se morati naći u zadanim okvirima unatoč tome što su samo u prva tri mjeseca  isporučile 11 posto više faktura nego prošle godine.

HZZO: Uskoro „prava mjera za svaku bolnicu“

 I dok ravnatelji kažu da će zbog ograničenog roka fakturiranja izgubiti stotine milijuna kuna što se će dodatno otežati rad bolnica s ionako „ograničenim, netransparentnim i proizvoljnim limitima“, HZZO naglašava kako su posljednje dvije godine limiti bolnica po prvi put rađeni transparentno i metodološki, dijelom i prema izvršenju u prethodnom razdoblju, te da se sve bolnice plaćaju po jednakim pravilima.

 Pojašnjavaju i kako obrade različitih uzoraka osiguranih osoba u mikrobiološkom, patološkom, citološkom ili nekom drugom laboratoriju predstavljaju također pružanje zdravstvene zaštite te se datum završetka obrade smatra i datumom završetka pružanja takve vrste zdravstvene usluge, nakon kojeg se račun ispostavlja, pa nema straha da se obavljena usluga neće moći fakturirati. 

 Iz HZZO-a navode i kako se nadaju skoroj konsolidaciji bolničkog sustava i uspostavi "prave mjera za svaku bolnicu".

Komentirajte prvi

New Report

Close