Na današnjoj konferenciji sMind, u organizaciji tvrtke sMind d.o.o., zaključen je najveći istraživački projekt o internet kupovini kod nas: Shopper's Mind – Web trgovac godine 2016 (WTG 2016). Tvrtka sMind d.o.o. je dio grupacije Ceneje, koja upravlja trima najvažnijim portalima za usporednu kupovinu u regiji, ceneje.si, jeftinije.hr i idealno.rs. Naziv web trgovca godine 2016 osvojila je trgovina eKupi.hr dok su najboljim trgovinama u kategorijama Omni channel i Pure player proglašene trgovine Sonusart.hr i Gizzmo.hr. Nagrade za izvrsnosti u web prodaji dobilo je 13 trgovina. Primjere dobrih praksi poslovanja nagradili su rezultati istraživanja Shopper's Mind koji su otkrili kako na webu vrlo često kupuje čak 47 % hrvatske online populacije dok petina hrvatskih korisnika interneta na webu kupuje redovito. O rastu učestalosti internet kupovine govori i podatak da je više od trećine hrvatskih internet korisnika posljednju kupovinu na webu obavilo u posljednjih mjesec dana.
Za izvrsnost u prodaji nagrađeno je 13 trgovina
Za naziv Web trgovac godine 2016 natjecalo se 50 web trgovina, a izboru pobjednika doprinijelo je 34.601 anketiranih hrvatskih online kupaca koji su podijelili svoje kupovno iskustvo u 328 domaćih i inozemnih trgovina. Ukupnu pobjedu odnijela je trgovina eKupi.hr, koja je proglašena Web trgovcem godine 2016, dok su najboljim trgovinama u kategorijama Omni channel Web trgovac godine 2016 (višekanalna prodaja) i u kategoriji Pure player Web trgovac godine 2016 (prodaja isključivo putem weba) proglašene trgovine Sonusart.hr (Omni channel) i Gizzmo.hr (Pure player).
»Svi prijavljeni trgovci učinili su važan korak naprijed u svom razvoju i kvaliteti iskustva kupovine. Najbolje poslovne prakse trgovaca na webu odabrali smo temeljem tehničke savršenosti i iznimne korisničke podrške, a konkurencija je s obzirom na rast web trgovine u Hrvatskoj svake godine sve oštrija.«, rekao je Darko Dujić izvršni direktor tvrtke Ceneje d.o.o.
Prema glasovima potrošača, ove su godine nagrađene tri trgovine. Prvo mjesto zaslužila je trgovina Salonatech.com, na drugo se mjesto plasirala trgovina Printink.hr dok je treće mjesto prema glasovima potrošača osvojila trgovina Pinkpanda.hr.
Nagrade za izvrsnosti u web prodaji dobilo je 13 trgovina. U kategoriji Audio i video pobjedu je odnijela trgovina Sonusart.hr, u kategoriji Automobilizam pobijedila je trgovina Silux.hr, a u kategoriji Dječja oprema i igračke nagrađena je trgovina Emporium.hr. U kategoriji Dom i vrt pobijedila je trgovina Emmezeta.hr, u kategoriji IT, elektronika i tehnika pobjedu je odnijela trgovina Conrad.hr, a u kategoriji Kućni ljubimci nagrađena je trgovina Zooplus.hr. Najboljom trgovinom u kategoriji Ljepota i zdravlje nagrađena je trgovina Alternativa-webshop.com, u kategoriji Odjeća i obuća najboljom trgovinom proglašena je Dobra-macka.com dok je u kategoriji Sportska odjeća, obuća i oprema nagrađena trgovina Ferivisport.hr . Najbolja web trgovina u kategoriji Osiguranja je Allianz.hr, u kategoriji Telefonija najboljom trgovinom proglašena je trgovina Gizzmo.hr, u kategoriji Zabava najbolja je trgovina Partypops.hr dok je kategoriji Internet trgovački centar najboljom proglašena trgovina eKupi.hr.
Darko Dujić o važnosti projekta ističe: »Natjecanje za najbolje hrvatske web trgovce omogućava povećanje povjerenja, a time i ugled trgovina u očima potrošača jer se prijavljeni trgovci natječu i za dobivanje oznake povjerenja Pouzdan trgovac. Velika vrijednost za svakog natjecatelja, odnosno svakog prijavljenog web trgovca je i u tome što dobiva stručnu i objektivnu analizu svoje prisutnosti na tržištu te usporedbu sa tvrtkama iz svoje branše. Izvještaj obuhvaća rezultate tehničke analize koje su proveli stručnjaci tvrtke sMind d.o.o., istraživanja koje je provela tvrtka Valicon, bonitetnog izvješća koje je pripremio partner projekta Bisnode te SEO analize koju je obavila tvrtka SeekandHit koja se bavi internet marketingom. Takav zaokruženi izvještaj web trgovcu daje konkretnu analizu njegova poslovanja.«
Dvije karakteristike hrvatskih online potrošača koje SU iznad prosjeka EU i regije
Shopper's Mind istraživanje kojeg za Ceneje d.o.o. i sMind d.o.o. provodi partnerska agencija Valicon, pokazalo je kako je Hrvatska prema utjecaju interneta i na njemu prikupljenih informacija prije odluke o kupovini iznad prosjeka Europske unije. Internet ima značajan utjecaj na cjelokupnu djelatnost trgovine, ne samo one na webu, već i na tradicionalne kanale prodaje.
Velika većina, gotovo 90 % hrvatskih korisnika interneta se prije kupovine informira o proizvodu ili usluzi pri čemu koriste različite kanale – prevladavajući izvor informacija još uvijek su internet tražilice poput Googlea na kojem pretražuje 61 % ispitanika, a podaci pokazuju kako ih u posljednjih nekoliko godina brzo sustižu i online uspoređivači. 55 % ispitanika, prije kupovine uspoređuje proizvode dok ih 26 % uspoređuje cijene.
Okvirni iznosi kupovine kod 65 % web kupovina iznosi 350 HRK ili manje. Vrlo je zanimljiv trend načina plaćanja hrvatskih internet kupaca – čak 33 % njih plaća PayPal-om, 28 % pouzećem, a 16 % kreditnom karticom.
Tu se primjećuje značajna razlika sa susjednom Slovenijom gdje postoji određena razina nepovjerenja u elektronske oblike plaćanja pa je sa 46 % udjela najčešći način plaćanja upravo pouzećem dok se za PayPal odlučuje tek 15 % slovenskih internet kupaca. Hrvatska tako uspješno slijedi trendove razvijenih europskih online gospodarstava u kojima prevladavaju elektronski oblici plaćanja.
U budućnosti možemo očekivati značajan rast ecommerce sektora
Igor Martinović sa Jeftinije.hr na konferenciji je istaknuo kako je vidljiv napredak online kupovine u odnosu na istraživanje od prošle godine te da su ulaganja sve veća. Kako su u 2016. na tržište došla i dva nova velika igrača koji ciljaju regionalno Igor Martinović očekuje da će uz njihova ulaganja, ali i rast povjerenja u online kupnju te isticanje pouzdanih online trgovaca doći do još značajnijeg rasta cijelog sektora. »Očekuje nas veći broj novih manjih web trgovina koji će napredovati na istom valu ulaganja« . Sve veća konkurentnost dobra je za krajnjeg potrošača zbog podizanja kvalitete usluge, smatra.
Naveo je i kako je internet konferencija i proglašenje najboljih već drugu godinu zaredom bitno upravo zbog toga kako kupci više ne bi nasjedali na članke s portala i lažne oglase iz oglasnika. Ovako im se pomaže da lakše odabiru pouzdane web trgovine koje su najviše upravo oni takvim ocijenili. »Ključ svega je da se trgovine trude biti najbolje na ovakvim natjecanjima te više ne ignoriraju kupce već dodatnim ulaganjima poboljšavaju svoju uslugu.« naglašava Martinović.
Više o projektu Shopper's Mind – Web trgovac godine 2016
sMind konferencija o internet kupovini protekla je u sponzorstvu Mastercard®-a, Hrvatske pošte, Net projekta i Laboss-a. Partneri projekta Shopper's Mind – Web trgovac godine 2016 su bili Valicon, Bisnode i Seekandhit.
Kriteriji za odabir pobjedničkih trgovina uključivali su rezultate istraživanja Shopper's Mind i to pod uvjetom da je za prijavljenu trgovinu od strane potrošača riješeno minimalno trideset anketa. Pored ankete za svaku je trgovinu provedena nezavisna i stručna, dvostruka tehnička analiza web trgovine, a svoje je mišljenje dala i stručna komisija koju su sastavljali: izvršni direktor grupacije Ceneje, Darko Dujić koji je ujedno bio i predsjedavajući u komisiji, Josip Tvrtković, izvršni direktor Valicona, Branimir Kovačić viši financijski analitičar u tvrtci Bisnode, Mario Frančešević osnivač agencije Seekandhit te Marcel Majsan, osnivač udruge Ecommerce Hrvatska.