Dolazak češkog Malla prije više od dva mjeseca, pokretanje Agrokorove Abrakadabre, Ikein web shop, više od 450 tisuća artikala u ponudi internetskog portala e-kupi – početak su trenda koji će obilježiti ovu godinu. Revolucija u internetskoj prodaji započela je gotovo preko noći, iako u Hrvatskoj već nekoliko godina postoje ozbiljni internetski shopovi od kojih su neki tijekom vremena čak i ugašeni. Uostalom, sjeća li se više itko portala ponuda.com.
Nažalost neki su krenuli prerano, a drugi jednostavno promašili poslovni model. Kako god bilo, nakon godina pisanja i čitanja o uspjesima kineskog Alibabe ili američkog Amazona pohvalno je što na scenu ulaze i hrvatske kompanije, ali ne iz nacionalnog ponosa već čiste gospodarske računice. Ako uzmemo u obzir činjenicu da u ovom trenutku online možemo naručiti gotovo sve što možemo zamisliti, rijetko ćemo se upitati gdje je to proizvedeno. Ulazak u prostor web trgovine postao je za zapadne kompanije podjednako težak kao i prije dosta vremena ulazak na police velikih trgovaca poput Walmarta i Carrefoura.
Izgubljeni u algoritmima
U svijetu nepoštene trgovačke prakse proizvođači, posebice oni mali i srednji, podjednako maštaju o plasmanu svoje robe na Amazonu kao i na police Walmarta, a dolazak je još teži jer ponudom moraju zadovoljiti svjetsku potražnju i to u svijetu o kojem malo znaju. Nerijetko ostaju izgubljeni među algoritmim u prostoru u kojem uspjeh njihovog proizvoda lako može odrediti jedan krivi matematički kod na nekoj tražilici. Upravo iz tog razloga jako je važno podržati razvoj hrvatskog online trgovačkog prostora, jer on nije samo igralište za velike, renomirane kompanije već i prilika za male proizvođače. Razvoj domaće online trgovine uvelike će ovisiti o agilnosti malih kompanija i njihovoj spremnosti da svoje proizvode plasiraju u cyber prostoru.
Koliko se u ovom trenutku može pročitati poruka koju šalju iz Agrokora, njihova online trgovina otvoren je za sve koji se jave, prostor trgovine e-kupi takav je već duže vrijeme, a i slabije razvikani web shopovi mogu lako ponuditi manje serije robe na svojim stranicama. Prilika je to koju mali i srednji poduzetnici ne bi smjeli propustiti, ali i prilika koju bi država trebala prepoznati. Naime, dok čekamo velike investitore i za njih okrupnjavamo desetke tisuća hektara zemlje, sve pomalo naivno očekujući otvaranje tisuća radnih mjesta, drugi puno jednostavniji prostor za osvajanje opet smo prepustili incijativi pojedinaca bez jasne državne strategije. Prostor koji političari posljednjih godina vole koristiti za puštanje objava bez da odgovaraju na pitanja novinara puno može se mudrije upotrijebiti.
Poziv zlata vrijedan
To nam pokazuje primjer internetskih trgovaca i njihovih dobavljača. Ali to nam pokazuju i primjeri drugih visokorazvijenih IT kompanija u Hrvatskoj koje na kraju urede sele u druge zemlje. Zbog svega toga, pokretanje Abrakadabre treba pohvaliti jer bez obzira na rezultat Agrokor je osvojio prostor i u fokus gurnuo priču o online trgovini. Poziv upućen malim i srednjim tvrtkama da se jave i stave svoje proizvode online u ovom trenutku je puno vrijedniji od svih političkih priča o privlačenju investicija. On je vrlo konkretna prilika za one koji čine više od devedeset posto hrvatskog gospodarstva pristigla iz realnog sektora uz vrlo malo državne pomoći. Tu se treba zapitati gdje bi bili Amazon, Facebook ili Google bez državne podrške, jer priča o uspjehu iz garaže u SAD-u nikada ne završava selidbom istih u neku drugu zemlju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu