Tradicionalna vozila uskoro bi mogla ustupiti mjesto samovozećim, velikim dijelom električnim vozilima, a svoj dio bogatog kolača na globalnom automobilskom tržišu nastojat će uzeti tehnološke tvrtke poput Applea i Googlea, rečeno je u srijedu na okruglom stolu "Izazovi digitalne ekonomije i budućnost automobilske industrije“.
Auto industrija i sama vožnja automobila u skoroj budućnosti izgledat će bitno drugačije nego danas, rečeno je na okruglom stolu održanom na Zagrebačkom velesajmu u sklopu Zagreb Auto Showa, u organizaciji Hrvatske udruge poslodavaca (HUP.
Zdravko Marijić iz The Boston Consulting Group, tvrtke koja se bavi trendovima u auto industriji, kazao je da na tu industriju djeluje nekoliko trendova koji su u međusobnoj sinergiji. Kao prvi proizvod tih trendova istaknuo je samovozeće odnosno autonomne automobile, zasad u fazi ispitivanja, no po njemu je neupitno da će oni sljedećih godina masovno izaći na ceste.
"Samovozeća vozila su trend koji će pokrenuti ostale trendove“, tvrdi Marijić, dodavši da će se ispočetka, oko 2020. godine, ipak raditi o poluautonomnim vozilima, dakle s autopilotima koji će se uključivati samo na autocestama. Međutim, do 2035. broj potpuno autonomnih vozila vjerojatno će značajno porasti, smatra on.
Kazao je i da je budućnost u električnim vozilima, čiji će broj također rasti na cestama u svijetu, ali i Hrvatskoj.
Usporedo s razvojem novih tehnologija, u auto industriju, u kojoj se godišnje 'okrene' više od tri milijarde dolara, ulaze novi „igrači“ poput tehnoloških divova Googlea i Applea, istaknuo je Marijić. Google je vodeći u svijetu po razvoju autonomne vožnje, a sličnim se područjem bavi i Apple.
Istraživanja Boston Consulting Groupa pokazala su i da je globalni interes za samovozećim vozilima vrlo velik, da je tehnologija više-manje spremna i da se sada radi na sigurnosti, što predstavlja glavnu barijeru masovnijoj upotrebi takvih vozila. Prema nekim anketama, već sada bi 53 posto ljudi kupilo samovozeći automobil.
I car sharing tj. dijeljenje vlasništva nad automobilom, snažno će utjecati na auto industriju. Zbog car sharinga, rekao je Marijić, smanjiti će se broj automobila na cestama, a vjerojatno će biti ugrožene i taksi službe, javni transporti i osiguravajuće kuće.
Zbog svih tih promjena, na globalnoj bi razini sljedećih godina moglo bi biti izgubljeno sedam milijuna radnih mjesta, ali će se otvoriti i nova, koja će pratiti naprednu industriju, zaključio je.
Za poduzetnika Sašu Cvetojevića budućnost auto industrije počela je onoga trenutka kada je električni auto posto zanimljiv običnim ljudima, a pravu će revoluciju u tome imati Teslin Model 3 za koji je na globalnoj razini već pristiglo 300.000 predbilježbi.
Cvetojević je ukazao i na hrvatski problem sa punionicama za električna vozila. "U Zagrebu ih ima dovoljno, kao i u nekim drugim hrvatskim gradovima i mjestima, ali neka ih uopće nemaju. To postaje problem, jer turistička smo zemlja i treba računati da će već ovoga ljeta nekoliko tisuća stranaca u Hrvatsku stići električnim automobilima“, istaknuo je Cvetojević.
Za dopredsjednika HUP-ove Udruge informatičke i komunikacijske djelatnosti, hrvatskoj prosvjeti trebat će objasniti da se budućnost ne događa za 15 godina već danas, pa bi i ljude trebalo školovati za poslove koji će se tražiti u budućnosti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu