Novo ruho i tehnološka čuda oživljavaju tajanstvenu prošlost

Autor: Marija Crnjak , 06. ožujak 2016. u 08:14
FOTO: PD

Zahtjevan projekt težak desetke milijuna eura, stigao je do polovice puta. Sveti Mihovil i Barone već su postali turistički dragulji, sad su na redu sveti Ivan i sveti Nikola.

Provedba skupog i zahtjevnog projekta revitalizacije četiri šibenske tvrđave, jedno od ključnih rješenja uvođenja novih sadržaja te brendiranja grada koji će produžiti turističku sezonu, stigla je do polovice puta, a najzahtjevniji dio tek se očekuje.

Nakon obnove svetog Mihovila, koja se već u prvoj godini pokazala dobrim pogotkom u turističkom smislu, ove godine Šibenik je dočekao obnovu tvrđave Barone, i to sa štihom moderne multimedije koja je postala nezaobilazna u muzejskom biznisu, a u nadolazećem razdoblju slijede zapravo dva najskuplja projekta, obnova tvrđave Sveti Ivan te Svetog Nikole, otočne utvrde na pomorskom dobru.

Deseci milijuna eura potrebni su za realizaciju složenih rekonstrukcija i uvođenja dodatnih sadržaja za turiste, zbog čega je ključna uloga europskih fondova iz kojih se pokrio dobar dio već realiziranih projekata, a jednako se očekuje i s budućima. Rekonstrukcija tvrđave Barone je procijenjena na nešto više od 1,38 milijuna eura, od čega se iz EU fondova sufinancira milijun. Nakon sanacije zidina tvrđave i uređenje platoa kreirani su različiti sadržaji koji čine buduću kulturnu i turističku ponudu tvrđave Barone. Izgrađen je gastro-kulturni centar s ugostiteljskim objektom specifične ponude autohtonih namirnica, odnosno, hrane i pića, suvenirnica koja predstavlja ponudu pod brandom “Barone memories” i ostale specifične lokalne i hrvatske proizvode te pametni stol sa digitaliziranim sadržajem i dokumentarnim filmom.

Kako nam ističu u Turističkoj zajednici Grada Šibenika, ideja je da eno-gastronomska ponuda na tvrđavi Barone bude autohtona, utemeljena na ponudi lokalnih proizvođača. Posebna atrakcija je digitalna platforma koja koristit tehnologiju proširene stvarnosti (AR – augmented reality) za prezentaciju povijesnih okolnosti nastanka tvrđave i Šibenika u 17. stoljeću, koristeći odgovarajuće AR naočale, pametne telefone ili tablete. Proširena stvarnost (augmented reality; AR) je tehnološka inovacija u kojem korisnik smart uređaja vidi stvarni svijet proširen računalno generiranom slikom, videom ili zvukom.

“U praksi, iznajmivši AR naočale ili koristeći aplikaciju preko vlastitog smart uređaja, posjetitelj će upoznati naše digitalne ‘vodiče’, šibenskog dječaka Juru i povjesničara iz 17. stoljeća Franu Divnića. Oni će ih povesti na zanimljivu pustolovinu – stvarni, ali i prošireni obilazak tvrđave”, kažu u TZ-u.

Uređeno je i igralište s kombiniranom spravom za igru u obliku broda i amfiteatar za manja događanja do 150 posjetitelja, replike topova i oružja korištenog u vrijeme iz kojeg potječe tvrđava.

“Temeljna svrha projekta tvrđave Barone je valorizirati bogatu prošlost Šibenika prenošenjem znanja o baštini, tradiciji i lokalnom identitetu na suvremen način, korištenjem najmodernije tehnologije koja po prvi put u Hrvatskoj omogućuje oživljavanje povijesti”, pojašnjavaju u Turističkoj zajednici. Amfiteatar predstavlja idealan prostor za organiziranje različitih  programskih sadržaja, bilo da je riječ o onima namijenjenima djeci i mladima, poput škola na otvorenom i interaktivnih predavanja koja uključuju povijesne radionice uz primjenu AR tehnologije ili kulinarskih i gastronomskih radionica i degustacija na kojima bi i lokalni poduzetnici imali priliku predstaviti se na inovativniji način. Planirano je umrežavanje, kako s domaćom, tako i sa stranom neovisnom umjetničkom scenom na poljima kao što su kazalište, film, likovna, glazbena i književna umjetnost kroz manje, B produkcije. Organizacijom kongresa, debata, Zavičajnih škola ili tematskih kvizova upotpuniti će se ponuda čitave tvrđave kroz jedan drugačiji pristup povijesnoj interpretaciji i upravljanju kulturnim dobrom, nadaju se u Šibeniku.

Nezaobilazna postaja svakog posjeta Šibeniku svakako je srednjovjekovna tvrđava Sv. Mihovila. Podignuta je na 60 metara visokoj strmoj kamenoj uzvisini koja dominira okolnim akvatorijem. Pod njenim zidinama razvio se Šibenik, najstariji autohtoni hrvatski grad na Jadranu, koji se prvi put spominje na Božić 1066. godine kao mjesto u kojem je boravio hrvatski kralj Petar Krešimir IV. sa svojom dvorskom pratnjom.

“Tvrđava Sv. Mihovila ovim je projektom revitalizacije istovremeno postala prepoznatljivi spomenik kulturne baštine u najužoj gradskoj jezgri, svakodnevno dostupan posjetiteljima, koji promovira revalorizaciju i revitalizaciju hrvatskih kulturnih dobara i jedna od najprestižnijih pozornica u regiji, koja organizira različita kulturna, glazbena i scenska događanja i time doprinosi imidžu RH, te posebice grada Šibenika, kao nezaobilaznih destinacija kulturnog turizma. Obnovljena tvrđava Sv. Mihovil danas je kulturno povijesni spomenik s najprestižnijom pozornicom na otvorenom u Hrvatskoj”, podsjećaju u TZ-u te ističu kako je u nepune dvije sezone rada Tvrđava Sv. Mihovila ostvarila iznimne rezultate. Tvrđavu je posjetilo više od 250.000 posjetitelja i održala su se 43 večernja događanja na kojima je nastupilo preko 600 renomiranih domaćih i stranih izvođača koji nisu krili oduševljenje lokacijom.

“Obnova šibenskih fortifikacija omogućuje pozicioniranje Šibenika kao destinacije s kulturno-turističkim atrakcijama temeljenim na inovativnim rješenjima i uspješnom spajanju tradicije i najmodernije tehnologije. Ponuda koju smo dobili obnovom tvrđava omogućuje diverzifikaciju Šibenika kao destinacije na turističkom tržištu, bolje pozicioniranje i odmak od sezonalnosti”, kažu nam u TZ-u. Revitalizirane tvrđave postaju jedinstvene regionalne i kulturne atrakcije, prepoznatljive i privlačne posjetiteljima zbog upečatljivog pogleda u prošlost Šibenika pomoću suvremene tehnologije proširene stvarnosti i specifične gastro ponude.

Osnovni cilj revitalizacije tvrđava je valorizacija bogate Šibenske povijesti na suvremen i inovativan način korištenjem najmodernijih tehnologija, što se savršeno uklapa u temeljne odrednice brendiranja Šibenika ( Šibenik – inovativan doživljaj Jadrana). Iduća na redu za obnovu i revitalizaciju je tvrđava sv. Ivan, projekt koji je također prijavljen za financiranje iz EU fondova, dok je tvrđava Sv. Nikole, čije će uređenje biti pod ingerencijom Šibensko-kninske županije, kandidirana za UNESCO baštinu, na zajedničkoj listi obrambenih sustava nekadašnje Mletačke republike. Kako je poznato, Grad Šibenik predao je skoro 1600 stranica dokumentacije potrebne za uređenje tvrđave svetog Ivana Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU. Riječ je o investiciji vrijednoj 50 milijuna kuna, a rezultati natječaja trebali bi biti poznati za par mjeseci.

Tvrđava svetog Ivana najveća je šibenska tvrđava pa je i njezino uređenje drastično skuplje nego Mihovila, za koji je utrošeno nešto manje od 20 ili za Barone. Grad se nada da će iz fondova dobiti oko 85 posto potrebnog novca. Tvrđava Sv. Ivana se nalazi na brdu visokom 115 metara, iznad stare gradske jezgre. Podignuta je u zvjezdolikom obliku 1646. godine prema projektu mletačkog vojnog inženjera Antonija Lenija s ciljem zaštite grada od turskih napada iz zaleđa i izgrađena za samo mjesec i pol dana. Projekt uređenja izradio je arhitektonski studio Vulin Ileković.

Projekt predviđa šetnicu, trim i jogging stazu uokolo cijelog kompleksa, vidikovac i caffe bar s terasom. Predviđeno je i uređenje sjevernog, izduženog dijela tvrđave poznatog kao Kliješta gdje bi se nalazio novi glavni sadržaj namijenjen prvenstveno djeci i mladima nazvan KID’S LAB2 koji se sastoji od povijesnog laboratorija i zelenog labirinta. Tvrđava svetog Nikole predložena je za postupak upisa na UNESCO-vu listu kulturnih dobara materijalne baštine koju je inicirao talijanski grad Bergamo za venecijanske utvrde od 15. do 17. stoljeća na prostoru nekadašnje Mletačke Republike, a osim šibenske, među hrvatskim su i utvrde na Hvaru, Korčuli i u Zadru. Očekuje se da će procedura u UNESCO-u biti dovršena u ovoj godini. Dobrim dijelom i zbog toga radovi neće ni dinamikom ni veličinom pratiti projekte revitalizacije ostalih šibenskih tvrđava. Tvrđava sv. Nikole najvažniji je dio šibenskog fortifikacijskog sustava i najbolje što grad može ponuditi turistima, no godinama je zapuštena i nedostupna oku javnosti.

Čini se da su se Grad Šibenik i Županija konačno dogovorili pod čijom je ingerencijom uređenje te tvrđave, što je bio važan preduvjet da krene složena procedura investicijskog projekta. Osim tvrđave trebat će urediti i obližnji otočić Školjić, te uvalu Škar. Bit će to najzahtjevniji zalogaj u projektu revitalizacije šibenskih tvrđava, ali i jednog dana najveća atrakcija.

Komentari (2)
Pogledajte sve

1600 stranica dokumentacije Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU!!!
Kakav suludi birokratski burden. Da je to barem garancija uspješnosti EU projekata, ali nije.
Šibenčanima respekt!

Znači, nešto u stilu muzeja u Krapini…..to će biti fenomenalno, zanimljivo turistima, oni su
ovisni o takvim spoznajama o povijesti civilizacije i povijesti kulture naroda,…
Ne možemo se dočekati…..samo hrabro naprijed Šibenčani !!!

New Report

Close