Globalni zaokret strategije Lavazze, sve manja ulaganja u brend, uslugu i edukaciju na tržištu, izazvali su prilične teškoće u poslovanju Franckove tvrtke Gale Plus, što je ocijenjeno neodrživim te smo raskinuli ugovor. Rijetko se događa da distributer otkazuje principalu, no u Francku vjerujemo u snagu vlastitih brendova espressa s kojima ravnopravno možemo konkurirati svim europskim igračima. Kvaliteta i dugoročna održivost poslovanja oduvijek su nam imperativ, kaže predsjednik Uprave Francka Dubravko Artuković.
Milijunska ulaganja i inovacije, osluškivanje najnovijih trendova, prilika za dalji rast i uvažavanje želja potrošača te mladi razvojni tim hrvatskoga lidera u proizvodnji čajeva i kava, proteklih godinu i pol dodatno su podigli ljestvicu prema konkurenciji. Čelnik Francka otkriva kakvi su im dalji planovi u poslovanju i udjeli na tržištu, kakvu kavu Hrvati najradije piju, prijeti li nam globalna nestašica…
Kako će se raskid s Lavazzom odraziti na vaše poslovanje?
Neće značajno, s obzirom na to da Lavazza nema signifikantan tržišni udjel u Hrvatskoj. Za razliku od Francka koji drži oko 6000 prodajnih mjesta, Lavazza ih ima oko 1100. Lavazza u Italiji dostupna je u približno jednakom broju ugostiteljskih objekata koliko ih Franck ima u Hrvatskoj. No Franck nije samo espresso. Mi imamo jake tržišne udjele i široku paletu proizvoda i u čajevima, capuccinima, miksevima, čak i određene proizvode za djecu.
60posto
udjela domaćeg tržišta kave drži Franck, dok sa svojim čajevima ima 50 posto udjela
Kako će se to odraziti na HoReCa segment?
Kako ne postoje podaci neovisnih agencija za istraživanje tržišta, mi tržište pratimo s više parametara i prema tome možemo reći da je Franck s kavom u HoReCa kanalu u Hrvatskoj uvjerljivi lider s 38 posto tržišta, a Lavazza ima sedam posto. Franckova prodajna organizacija za HoReCu danas je ogledni primjerak izvrsnosti i dobre ekipiranosti u smislu brze reakcije na potrebe naših partnera. Ne nudimo samo proizvod već kompletnu uslugu što nas čini pouzdanim i dugoročnim partnerom. Ne primjenjujemo predatorski pristup s ciljem isključivog 'osvajanja' što većeg dijela tržišta – to ne bi bilo u skladu s našom strategijom dugoročno održivog razvoja poslovanja.
Primjećuje se kako Franck odnedavosnažno ulaže u vlastiti brend i inovacije.
Posljednjih godinu i pol bilo je vrlo dinamično razdoblje i marketinški i razvojno. Samo u kategoriji toplih napitaka u Hrvatskoj, lansirali smo više od 25 potpuno novih proizvoda od Franck Creme, 100 Arabice, napitaka za djecu bez kave Bananacino i Jagodacino do premium linije čajeva za HoReCu Superiore Tea. Uvjeren sam da hrvatsko znanje i proizvodnja kvalitetom mogu ozbiljno konkurirati igračima na EU tržištu. Sve što je strano nije nužno i bolje od hrvatskoga i žalosti činjenica da kod nas prevladava ovakvo mišljenje. Primjerice, malo se zna da naši strani partneri preuzimaju i u svojim pogonima primjenjuju dobre prakse, stručno znanje i proizvodno iskustvo od nas. Kao domaća kompanija, sve što želimo lansirati većinom razvijamo doslovno od nule. To iziskuje intenzivna istraživanja tržišta značajna i ulaganja u razvoj kako bi finalni proizvod bio apsolutno konkurentan i dominantan u kategoriji.
Je li mljevena kava i dalje broj jedan na tržištu?
Mljevena kava je i dalje, i volumno i vrijednosno, daleko najjača kategorija u Hrvatskoj i tu je Franck uvjerljivi lider. Držimo preko 60% udjela, a u segmentu instant cappuccina, s brendovima Franck café i Gloria, više od 50%, ispred jake inozemne konkurencije i na ova sva segmenta smo najviše fokusirani. Imamo i značajne udjele koji rastu u kategorijama 2u1 i 3u1 mixeva te čistoj instant kavi. U instantima smo na 15% udjela koji bilježi daljnji rast, dok u čaju predvodimo tržište s više od 50 posto.
Kakva je trenutačna situacija na globalnom tržištu kave?
Na cijenu sirove kave na globalnom tržištu dosta utječu burzovne špekulacije, procjene potražnje i klimatskih uvjeta u zemljama uzgajivačima poput Brazila. Dok su očekivanja i procjene uroda bile manje za 2014. i 2015. u 2016. očekuje se ponovno cikličko povećanje proizvodnje, no s obzirom na špekulacije, moguće je ponovno povećanje cijena sirove kave u ovoj godini.
Potražnja raste, navodno za 30 milijuna vreća godišnje?
Prema nekim procjenama globalna potražnja za kavom raste u prosjeku 2% godišnje, a kako je neka tržišta tek 'otkrivaju', moguć je i veći rast.
Što za Franck znači članstvo u neprofitnom društvu International Coffee Partners?
S vodećim europskim proizvođačima i traderima kave u ICP-u, aktivno sudjelujemo u razvojnim projektima u 11 zemalja i malim uzgajivačima pružamo financijsku i savjetodavnu podršku kako bi povećali prinose, kvalitetu usjeva i konkurentnost na tržištu. Benefiti za Franck ogledaju se kroz osiguravanje dostupnosti najbolje moguće kvalitete sirove kave što dalje prenosimo na krajnje korisnike – naše potrošače.
Jesu li Franckova milijunska ulaganja u čajeve razlog što se Atlantic riješio svojih?
Prošlogodišnjim ulaganjem od 40 milijuna kuna potpuno smo rekonstruirali pogon čajeva čime smo digli standard na svjetski nivo. Pogon kave dodatno smo automatizirali čime smo dobili na fleksibilnosti i proizvodnoj izvrsnosti.
Ima li 'nemoralnih' ponuda po pitanju Francka ili sebe vidite kao preuzimatelja drugih?
O eventualnoj promjeni vlasništva odlučuju dioničari, odnosno vlasnici tvrtke, dok smo u menadžmentu usmjereni na rast i širenje. Pomno pratimo što se događa u regiji i šire. Preuzimanje brendova u Sloveniji je na tragu naših ciljeva na tom tržištu.
Kakvi su vam dalji planovi u poslovanju?
Strateški smo usmjereni na daljnje ulaganje u kategoriju kave i čaja. Radimo na razvoju inovativnih koncepata u kategoriji kave s čime izlazimo u ovoj godini. Intenzivirali smo i naše aktivnosti na izvoznim tržištima regije, ali moramo ići i šire. Kupnjom brendova kave Santane i Loke, postavili smo dobre temelje za bolje pozicioniranje u Sloveniji. U Slovačkoj imamo društvo s kojim ćemo raditi na razvoju HoReCa ponude, a jako nas interesira i austrijsko tržište. Franck je potrošačima sinonim kvalitete, koja je temelj našeg uspjeha – to se odražava na reputaciju naše kompanije i vrijednost naših brendova i s time se ne igramo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu