Čuli ste za trgovine u koje se naplaćuje ulaz, dronove koji dostavljaju robu i hladnjake koji sami naručuju vaš omiljeni jogurt kad ga ponestane. Ta budućnost nije tako daleka. Pod pritiskom konkurencije izvana poput Alibabe i Mall.cz-a, najveći trgovac u Hrvatskoj odlučio je napraviti prvi korak.
Agrokorov Konzum Klik izgleda kao online trgovina kakva je trebala biti od početka i u tom smislu, čini se, ni po čemu nije poseban u odnosu na prijašnji Online.Konuzum.hr. Ali nije tako. Agrokorova premisa da moraju na tržište ući prvi kako im se ne bi dogodilo ono što se u Francuskoj dogodilo Carrefouru izazvala je tsunami promjena u koncernu. Nije samo ono "online" otišlo na uštrb zvonkijeg "Klika". Agrokor radi isto ono što je prije koju godinu počeo raditi Hrvatski telekom. Transformira se u organizam koji može bilo koji svoj proizvod ili uslugu prodati na bilo kojoj točki doticaja s korisnikom, tzv. omnichannel. To se u ponedjeljak na površini stvari vidjelo kroz "Klik".
Omnichannel model
Zato se nemojte začuditi ako koncern uskoro dobije člana Uprave za korisničko iskustvo, pa čak i novu poslovnu vertikalu, kao što ste se možda začudili što su na svoj novi logistički centar u Zagrebu stavili najveći strip u Hrvatskoj.Darko Knez slikovito je opisao kako se Carrefouru, koji je broj 1 u Francuskoj s fizičkim trgovinama, dogodilo da to isto nije u internetskoj trgovini. Pretekao ga je mali konkurent koji je mnogo investirao u online prvi, time stvorio takvu prepoznatljivost da u onlineu ima trostruko veći tržišni udio u odnosu na očekivani udio prema broju fizičkih trgovina. Znamo li da se fizičke trgovine danas više brinu kako zadržati kupce nego povećati promet, dok online prodaja raste 14 posto godišnje u Europi, a čak 28 posto u Hrvatskoj, postaje jasno zašto Konzum kao tržišni lider ne želi propustiti svoju priliku na internetu.
Dodatno, interes za regionalno tržište pokazali su Alibaba i Mall.cz. Oba igrača za uzor imaju Amazon, najuspješnijeg e-trgovca na svijetu. Istog onog na koji se ugledao i Agrokor te njegov Konzum, a sutra već Mercator u Sloveniji i Srbiji. Ključ Amazonova uspjeha nije u brendu, već u nevjerojatno efikasnoj logistici, zbog koje može ponuditi najbolje korisničko iskustvo kupovine na svijetu. Simboli Amazonove logistike su vrhunski i strateški pozicionirani logistički centri, vlastiti softverski razvoj i Amazonov dron za dostavu. Prva odluka koju su u Agrokoru donijeli u okviru projekta A007, koji je najavio Ivica Todorić, jest da nije isto prodavati kruh i cipele. Prehrambeni dio Agrokorove ponude, jasno je, prodavat će online trgovine Konzuma u Hrvatskoj te Mercatora u Sloveniji i Srbiji.
Prvi brend već znamo – Konzum Klik. Kako će se zvati online trgovine u susjednim državama, tek ćemo doznati. No, ne nužno Konzum. Todorić je nedavno u Srbiji dao do znanja da tamo ima golemu vlastitu prehrambenu proizvodnju i brine se o lokalnim brendovima. Neprehrambeni asortiman prodavat će se pak kroz Abrakadabru. Nitko ne želi potvrditi da je to točan brend online trgovine koja bi trebala ponuditi sve, od hladnjaka i mobitela preko cipela i hlača do karata za kino. No, to je ime o kojem se u Agrokoru najčešće govori kad se spomene drugi dio ponude koncerna i njegovo stremljenje da postane regionalni online trgovac broj 1. Abrakadabra i nekoliko Klikova u Konzumu i Mercatoru ono su što bi u kombinaciji s drugim kapacitetima, poput Tiskovih kioska, trebali postati oslonci Agrokora aka A007.
Glavno iznenađenje
Mnogo važnije od organizacije posla, u kojoj je Agrokor tradicionalno efikasan, odabir je kadra. Ne trebaju u Agrokoru strahovati imaju li dovoljno novca za moderne logističke centre, napredan softver, čak ni mogu li si priuštiti dronove u budućnosti. Ono što će biti presudno su ljudi. I ne samo kupci, koji traže bolje korisničko iskustvo, zbog čega je Konzum Klik danas trgovina čiji Search zna da je čičvarda slanutak i zbog čega može zapamtiti vašu uobičajenu narudžbu da je ne morate opet upisivati, već i zaposlenici.
I opet nije toliko impresivna menadžerska rošada u vrhu Agrokorovih kompanija koliko je impresivan popis hrvatskih top stručnjaka za online promociju i prodaju, koji mogu raditi gdje žele, a pristali su prijeći u Agrokor u posljednjih pola godine. I još impresivnije: koncern sluša što ti ljudi imaju za reći.Za korporaciju koja se u kuloarima opisuje kao "dvor", top menadžment kao "dvorjane", a kadroviranje kao "dvorske igre" to je kopernikanski obrat. Agrokor se uključio u igru po pravilima Silicijske doline, gdje je ključ uspjeha u startup kulturi i nesvakidašnjim kadrovima. Zato mi se Todorićev san o koncernu od 20 milijardi eura prometa (trenutačno 5 mlrd. eura) više ne čini neostvarivim. Štoviše.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu