Gisela Sommer već više od dvadeset godina radi u Katalonskoj agenciji za otpad kao tehničar za zaštitu okoliša na poslovima prikupljanja podataka i izradi statistike o otpadu. Bila je jedan od prezenterica na konferenciji Poslovnog dnevnika Pametni gradovi pa smo s njom popričali o pametnim rješenjima koja Katalonija koristi kako bi bila što ugodnije mjesto za život.
Koja 'pametna rješenja' nudi Katalonija za problem otpada?
Postigli smo jako dobre rezultate u odvojenom sakupljanju otpada jer smo građane nagradili sustavom povrata poreza. Katalonska agencija za otpad je javno poduzeće Vlade Katalonije. U Kataloniji su općine nadležne za gospodarenje otpadom i njegovo odvojeno prikupljanje. One donose propise u vezi prikupljanja, obavljaju uslugu prikupljanja ili ovlašćuju treće osobe za skupljanje otpada. Njihova je zadaća razviti rješenja koja najbolje odgovaraju njihovoj lokalnoj samoupravi. Katalonskoj agenciji za otpad bavi se zbrinjavanjem i recikliranjem otpada te postavlja tehničke i pravne okvire za politiku njegovim gospodarenjem. U tom smislu potičemo recikliranje i motiviramo lokalne inicijative za recikliranje. Usmjereni smo i na zbrinjavanje neupotrebljivog otpada, na njegovo preusmjeravanje iz odlagališta prema spalionicama. Branimo samostalno odlaganje ili spaljivanje takvog otpada.
Koje metode prikupljanja otpada Katalonija koristi?
Postoje različiti modeli prikupljanja koje provodimo na cijelom teritoriju. Najčešći je još uvijek klasična model postavljanja pet uličnih kontejnera: za odvojeno prikupljanje biljnog otpada, papira, staklene ambalaže, mješovitog otpada i preostalog otpada. Zadnjih nekoliko godina Agencija aktivno promiče 'od vrata do vrata' modele naplate usluga, koji će omogućiti da građani plate sukladno tome koliko su otpada proizveli.
Kako motivirate građane za odvajanje otpada?
Taj pristup obuhvaća kampanju podizanja svijesti u medijima (televizija, novine, radio, itd), što nam je pomoglo da dođemo do stope od 40 posto. Međutim, postalo je jasno da je aktivnije uključivanje implikacija građana u model 'od vrata do vrata' može dovesti do puno većih stope, između 60 i 80 posto. Model od 'vrata do vrata' omogućava općinama da naplate građanima ako ne prikupljaju odvojeno otpad, te da ih s druge strane nagrade ako to čine. To može djelovati kao vrlo jaka motivacija.
Katalonija je turistička zemlja, koju količinu otpada turisti generiraju godišnje?
Utjecaj turizma na količinu otpada je vrlo očit, ali to nije lako kvantificirati, jer samo neke općine odvojeno prikupljaju otpad iz hotela, restorana itd. Općenito, općine s visokim sudjelovanjem turističke djelatnosti pokazuju stvaranje komunalnog otpada između dva i šest kilograma po stanovniku na dan, dok ne-turističke općine općenito pokazuju niže omjere.
Kako rješavate problem s otpadom na plažama?
Općine postavljaju kante za odvojeno prikupljanje i stalno čiste plaže. Tijekom sezone kupanja od lipnja do kolovoza čišćenje se provodi svaki dan. U Barceloni, na primjer imamo 19 timova za čišćenje plaća koji to rade u dvije smjene, jutro i poslijepodne. Oni grabljaju pijesak s posebnom opremom. Uz to, tri posebno dizajnirana broda za čišćenje prikupljaju plutajući otpad na javnim plažama.
Imate li podatke o tome koliko otpada godišnje proizvede restorana i barova u Kataloniji?
Nedavna studija procjenjuje da ga je oko 500.000 tona, što znači da gotovo 14 posto komunalnog otpada u Kataloniji generiraju u restorani, barovi i kafići. Hoteli i kampovi čine još 120.000 tona, odnosno daljnjih 3,3 posto.
Prikuplja li se otpad noću ili tijekom dana?
Općenito, u većim općinama s tradicionalnim sustavima kontejnera otpad se prikuplja svake noći, kako bi se izbjegle smetnje za promet. Osim toga, odvojeno prikupljanje tijekom dana, kao i pražnjenje kontejnera može dovesti do buke. Općine koje su provele model 'od vrata do vrata' razvile su vrlo specifične rasporede skupljanja, ovisno o vrsti otpada. Otpad koji nije moguće reciklirati skupljamo danju jer se to radi svega ili dva puta tjedno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu