Ministar turizma Darko Lorencin bio je sugovornik Intervjua jedan na jedan koji je, u sklopu Poslovnog uzleta grada Novigrada, vodio glavni urednik Poslovnog dnevnika Mislav Šimatović.
Godina koja za turizam dobra po statističkim pokazateljima donosi i ohrabrujući podatak da je otvoreno i više hotela, dok je za sljedeću najavljeno čak 40 posto više investicija. Ministar je ovu konstataciju komentirao da su za takvo što zaslužni dobri preduvjeti. „Stanje u sektoru mora biti pozitivno i treba se pravilno odgovoriti na pitanje trošiti ili štedjeti“, kaže Lorencin.
„Ako se troši, znači da je dobro. Ova su ulaganja u okvirima dozvoljenog, pa nam ne prijeti rušenje sustava. Unaprijed planiramo ne samo sljedeću godinu, već bitno dugoročnije.“, poručuje Lorencin.
Bilo je riječi o ulaganjima u sve hrvatske turističke regije, pa se tako spomenula i Varaždinska županija koja u vlasništvu ima Varaždinske toplice. S austrijskim konzultantima Varaždin je izradio novi koncept koji nameće rušenje postojeće i gradnju nove bolnice što košta nekih 50 milijuna eura. Da je u Istru proteklih godina uloženo najviše, a da se za nadolazeće investicije očekuje usmjeravanje i u Dalmaciju, ministar je ovom prilikom potvrdio.
„Split će, uz brojne druge novitete, dobiti novi hotel od pet zvjezdica jer smo jedan veliki minus pretvorili u plus. Otvorit će se nova radna mjesta zahvaljujući suradnji s Ministarstvom financija i Uredom za upravljanjem imovinom, ali i uz pomoć strateških investitora.“ kaže ministar, dodavši da su Korčula, Vranjic i Podgora samo su neka od mjesta koja doživljavaju ili imaju osnove za turistički procvat zahvaljujući pozitivnom obratu.
Spomenuli su se i aktualni Kupari, pri čemu je Lorencin naglasio da je Marriott pojam rastućeg hotelskog brenda koji je Kuparima namijenio najluksuzniji Carton. Ovim se projektom investitorima šalje poruka da su dobrodošli u Republiku Hrvatsku i da je kapital, poput kuparskog u iznosu od 100 milijuna eura, više nego poželjan. „Svima zajedno će nam biti bolje ako prihvatimo tu činjenicu“, poručuje Lorencin. Osim financijske strane, pozitivan ishod Kupara vidi se i u trasiranju puta za projekte i veće od Kupara: „Istrenirali smo i sinkronizirali administraciju.
Metodologija je sada poznata, pa se očekuje i pozitivan ishod sklapanja projekta Muzil. Ovo je ogromno područje, a referendum oko Muzila je bio potez interesnih grupa.“, rekao je ministar. Smatra da zapuštanje dovodi do masovnih devastacija, pri čemu je ipak razvojni plan bolja opcija. Uz građane koji nemaju posla i nekretnine koje treba održavati, a bez gospodarske aktivnosti, nemoguće je stvoriti nova radna mjesta. Kulturno nasljeđe čuva se složenim i kompleksnim procesima, ali se njihovo propadanje može spriječiti korištenjem, smatra. Naglasio je da je smisao Muzila upravo potencijal, jer je riječ o projektu koji pomiruje javni i privatni interes, s obiljem sadržaja koji će biti javan.
Trinaest akcijskih planova za razvoj i brojne mjere kojima se oni realiziraju budućnost su domaćeg turizma. „Razvijamo zdravstveni i kongresni turizam, a svrha toga je pružanje informacija u kojem segmentu i smjeru treba razvijati proizvode. Kongresni turizam ne može svugdje funkcionirati pa se treba fokusirati na gradove koji za to imaju kapacitete, dok zdravstveni povlači za sobom jednu dobru inicijativu. Potrebno je korigirati Zakon o zdravlju jer se u njemu nalazi konkretna zapreka. Naime, trgovačka društva koja obavljaju medicinsku djelatnost mogla su biti registrirana samo za medicinske usluge, no ne i za ugostiteljske.
Takvo što bi trebalo mijenjati“, poručio je ministar. Nastavno na temu, spomenuo je i ulazak privatnih osiguranja što smatra revolucijom najavivši i želju za uključivanjem privatnog sektora u zdravstvo.
Kako napreduje projekt Hrvatska 365 dok se hoteli se zatvaraju, bilo je jedno od sljedećih pitanja. Ministar se ovdje osvrnuo na ponudu koje naše destinacije poput Dubrovnika nude turistima. „Hotel je samo infrastruktura, ali nema sadržaja. Motiv dolaska je proizvod, a ako imate dobar proizvod, cijele ćete godine biti bukirani. Za time ide Hrvatska 365, što je na tržištu dobro prihvaćeno. Želimo imati turizam i izvan ljetnih mjeseci, pa smo došli na ideju plasiranja sedam proizvoda koji nisu sunce i more. U prva tri mjeseca od lansiranja projekta bilježimo 20 posto više posjetitelja nego lani. Najbolje je što raste i broj domaćih gostiju, i to dviju skupina – onih koji su ranije putovali u inozemstvo, i onih koji uopće nisu putovali.“, kaže Lorencin. Želja njegova ministarstva jačanje je upravljanja destinacijama, gdje je menadžment destinacija nešto što se mora hitno promijeniti: „Za destinaciju nije dovoljno da se o njoj brinemo, već iziskuje kvalitetno rukovodstvo.“, tvrdi, spomenuvši i prvu fazu dodatne promotivne aktivnosti koja je iznjedrila grupiranje destinacija po klasterima. Čak 39 destinacija, od čega 14 na kontinentu, dobilo je zadatak da iskaže svoja 2 proizvoda mimo sunca i mora.
„Preslagivanjem našeg, ali i budžeta turističkih zajednica, za sljedeću smo godinu osigurali triput više novca nego lani. Uz malo naporniji rad i bolju povezanost, mijenjamo i percepciju Mediterana. Jedno s drugim daje mogućnost pružanja i drugih oblika turizma poput kulturnog, zdravstvenog, kongresnog, eno – gastronomskog, ali i njihovih kombinacija. Ovo možemo pretvoriti u konkurentsku prednost.“ tvrdi Lorencin. Dok će se prvi značajniji rezultati kod nekih vidjeti nakon dvije godine, pojedine destinacije već bilježe pozitivne rezultate. Jedna od zanimljivosti koje je ministar spomenuo jest i činjenica da što lošije političke odnose imamo s pojedinom zemljom, to više njihovih turista imamo.
Turističke zajednice vidi kao marketinške agencije koja trebaju razvijati brend i istovremeno redovito provoditi turistima korisne aktivnosti. Kaže da su im zadani novi zadaci i da im je redefinirana misija – moraju biti na ti sa svim turoperatorima, znati tko raste i zašto.
Očekivano se osvrnulo i na neizvjesnu emigracijsku krizu i njen utjecaj na turistički aspekt zemlje. Ministar smatra kako je Vlada pokazala da se itekako dobro nosi s krizom, a da utjecaja na turizam nije bilo svjedoče podaci kako se u rujnu bilježi deset posto više noćenja u odnosu na godinu ranije, dok u listopadu pet posto. „Ovim se rezultatima sve više približavamo špici sezone, ali je riječ o zajedničkom europskom problemu o kojem ćemo u budućnosti nastaviti voditi računa.“, potvrdio je ministar spremnost odolijevanja potencijalnim izazovima. Na kraju je, na Šimatovićevo pitanje, bi li ponovno preuzeo ovo ministarstvo, ministar Lorencin odgovorio da mora razmisliti do ponedjeljka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu