CNG je gorivo budućnosti, ali Hrvatska zasad ima tek dvije punionice

Autor: Poslovni.hr , 27. listopad 2015. u 08:31
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Hrvatska je jedna od država koja ima predispozicije postati značajnim proizvođačem prirodnog plina.

Hrvatska je jedna od država koja ima predispozicije postati značajnim proizvođačem prirodnog plina. Molve već desetljećima daju odlične rezultate, a sve značajnije se količine dobivaju i od Ivane, plinskog polja na Jadranu.  Prema predispozicijama, Hrvatska u podravskom i jadranskom dijelu skoro pa »leži« na golemim rezervama plina.

Taj je plin u zoni prometa jedan od najpoželjnijih na nekoliko razina. Istraživanje njemačkog ADAC-a pokazalo je da čak šest od deset najbolje plasiranih automobila, kad su u pitanju potrošnja i njihov ekološki karakter, koriste – prirodni plin označen međunarodno razgranatom kraticom CNG (compressed natural gas – SPP stlačeni prirodni plin).

Da ne bi bilo zabune, u ovom slučaju nije riječ o autoplinu na koji smo navikli i u Hrvatskoj, koji koristi propan i butan u ravnomjernom omjeru, već o plinu u kojem je najvažniji sastojak metan – i do 90 posto. Uostalom, autoplin ima kraticu LPG (Liquefied Petroleum Gas – UNP ukapljeni naftni plin) i dobiva se kao nusprodukt rafiniranja nafte.

Sve poznatiji kao najekološkije gorivo budućnosti, CNG se širi u svojoj primjeni velikom brzinom, piše Novi list. Hrvatska ima čitav niz plinskih polja te bi bez većih problema mogla opskrbiti i do deset posto hrvatskog voznog parka tim energentom te tako za jednaki postotak osloboditi se od uvozne ovisnosti. Da o broju radnih mjesta nastalih na taj način ni ne govorimo.

No umjesto širenja te mreže, Hrvatska se za sada zadovoljava s tek dvije takve stanice – jedna je u Zagrebu za potrebe 60-ak ZET-ovi autobusa, druga u Rijeci, u ulici Milutina Barača koju koriste Autotrolejevi autobusi, njih tridesetak, a namijenjena je i komercijalnom korištenju.

Compressed natural gas (CNG) ili stlačeni prirodni plin (SPP) trenutno je fosilno gorivo za upotrebu u prometu sa najnižim emisijama štetnih plinova. SPP u odnosu na dizel gorivo ima emisiju CO2 i do 30 posto nižu te značajno niže emisije sumporovih i dušikovih spojeva te ostalih sitnih čestica, istaknuo je Nereo Milin, dipl. ing., stručnjak koji u Energu godinama razmatra problematiku korištenja ovog goriva.

A da ne bismo govorili samo u zoni pozitive kad je CNG u pitanju, činjenica je da automobili na CNG imaju nešto skuplju ugradnju instalacije, da su im spremnici veći, deblji zbog razine stlačenosti plina čime oduzimaju više prostora, a imaju i nešto manju autonomiju. No, rezultat svega je niža potrošnja, najmanja cijena prijeđenog kilometra i sjajan ekološki učinak. I korištenje domaćeg energenta. Ono što pak daje nadu da je CNG prepoznat jest činjenica da je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ove godine stimulirao prenamjenu vozila na taj energent, no bez mreže punionica ništa od ekspanzije.

Strateška odluka na razini Vlade trebala bi u svojim energetskim promišljanjima uključiti i CNG. Poticati izgradnju punionica i omogućavati popuste, kao što to Fond čini i za hibride – i to s hrvatskim novcem, a ne s nekim što dolazi iz EU – za nabavku takvih automobila. Da naprosto hitno podupru potrošnju energenta koji zbog čitavog niza karakteristika stručnjaci smatraju energijom budućnosti, a mi – ležimo na njemu.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Sve što je dobro i bolje profitabilnije i jeftinije kod nas uvijek kasni i to debelo. Zašto? Nesposobnost, nezainteresiranost, provizija…, ko zna što li je.

New Report

Close