“Novim projektima poput žičare svim ćemo poduzetnicima produljiti sezonu”

Autor: Marta Duić , 21. listopad 2015. u 22:01
Foto: Miranda Cikotić / Pixsell

Tonći Bilić, gradonačelnik Makarske, o razvoju poduzetničke klime u gradu koji je sinonim za masovni turizam, širenju ponude na kulturni, rekreacijski, sportski, vjerski i zdravstveni turizam, planovima vezanim uz razvojnu agenciju, čije je osnivanje sam potaknuo, ulaganjima u infrastrukturu, novim investicijskim projektima, ponajprije u turizmu, kojim namjeravaju gospodarski oživiti cijeli grad, i to ne samo za trajanja turističke sezone.

Tonći Bilić, gradonačelnik Makarske, u svrhu poboljšanja poduzetničke klime i privlačenja novih investicija na području grada pokrenuo je osnivanje Makarske razvojne agencije MARA. Makarska najveće poslovne investicije bilježi u djelatnostima vezanim uz turizam, a malo i srednje poduzetništvo potiče raznim mehanizmima poput povoljnijih cijena poslovnih prostora u staroj gradskoj jezgri. Poznata po spoju mora i planine, Makarska svoj turistički uspjeh temelji na raznolikosti turističke ponude, a Bilić u razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva, među ostalim, ambiciozne turističke projekte.

Kako Grad potiče poslovne investicije na makarskom području?

Službe Grada izradile su stručne analize čiji su rezultati pokazali da su gospodarski sektor i poslovne investicije nedovoljno zastupljeni u razvoju lokalne zajednice. Gospodarski sektor uglavnom je, naime, orijentiran na turističku sezonu i djelatnosti koje se vežu uz turizam. S jedne strane to je pozitivno, ali s druge strane potrebno je koncentrirati se na podizanje poduzetničke klime, osobito onih djelatnosti koje djeluju tijekom cijele godine. S tim ciljem, Grad Makarska osnovao je Makarsku razvojnu agenciju MARA, čiji je glavni cilj upravo podizanje poduzetničke klime i privlačenje novih investicija. U prvoj fazi najviše smo uložili u edukaciju: organizirali smo nekoliko javnih i individualnih radionica s ciljem informiranja i obrazovanja poduzetnika, na kojima ih se pripremalo za aplikaciju projekata na natječaje Županije i resornih ministarstava. S obzirom na interes, smatram da je osnivanje makarske razvojne agencije više nego opravdano i da će MARA biti mjesto gdje će se okupljati poduzetnici sa šireg makarskog područja i gdje će dalje razvijati svoje ideje.

Kakvi su rezultati tih mjera?

Konkretan rezultat tih radionica bilo je uspješno sufinanciranje nekoliko projekata lokalnih poduzetnika od strane Županije i Ministarstva, kao i razvoj njihovih novih ideja, na kojima se aktivno radi. Rezultat je zasigurno i podizanje razine informiranosti i znanja, a iznad svega motivacije za daljnjim razvojem poslovanja. Makarska želi biti upravo takav grad i mislim da smo na dobrom putu.

U kojim sektorima i gospodarskim granama bilježite najveće poslovne investicije i zašto?

Najveće poslovne investicije bilježimo u djelatnostima vezanim uz turizam. Makarska je godinama svoju ponudu temeljila na dominantnom proizvodu sunca i mora, s nedovoljno razvijenim elementima selektivnog turizma. Upravo masovni segment turizma očituje se i u gospodarskoj djelatnosti koja traje koliko i turistička sezona. U posljednje vrijeme taj smo trend počeli mijenjati i poduzimati konkretne korake za razvoj selektivnih modela turizma, za koje Makarska ima predispozicije: kulturni, rekreacijski, sportski, vjerski i zdravstveni. Time se utječe ne samo na produljenje turističke sezone nego i produljenje gospodarskih djelatnosti, što pozitivno utječe na cijelo gospodarstvo.

Kakve poticaje dajete poduzetnicima i obrtnicima?

Grad Makarska potiče malo i srednje poduzetništvo kroz mehanizme koju su u domeni lokalne samouprave. Tako se mali obrtnicu potiču na način da se povoljnijim cijenama zakupa poslovnih prostora stimulira njihov rad u staroj gradskoj jezgri. Stvaranje preduvjeta za njihov povratak u centar grada vrlo je važno s obzirom na to da je velik broj komercijalnih sadržaja smješten na gradskoj plaži, čime se stvara veliki nesklad između broja posjetitelja na plaži i staroj gradskoj jezgri. Kako bi se ona revitalizirala, osobito kako bi se uklonili neprimjereni sadržaji kao što su svjetleće reklame, tende i sl., u planu je revitalizacija i njezino oživljavanje. Veliku ulogu u tome imaju upravo djelatnosti kao što su OPG-ovi, autohtona kuhinja, tradicijski obrti i lokalni umjetnici. Odlični primjeri oživljavanja stare gradske jezgre su sadržaji kao što su konobe Kalalarga, Arta Larga by Gastro Diva i Hrpina, koje nude autohtonu kuhinju u autohtonom ambijentu.

Koliko im Grad pomaže ulaganjima u infrastrukturu?

Dosadašnja praksa u gradskoj upravi bila je da su se izmjene Prostornog plana, koji je glavni preduvjet za realizaciju bilo kakvih investicija, radile tek nakon što bi se pojavio određeni poduzetnik i Gradu priopćio svoje namjere. Pokušavamo to promijeniti na način da stvaramo prostornoplanske uvjete koji ne koče investitore i potiču investicije koje otvaraju nova radna mjesta. Najveći problem je u tome što se investitorima događa da i nakon dobivanja dozvola nisu u mogućnosti svoje objekte priključiti na infrastrukturu. Najsvježiji primjer u kojem je Grad izašao u susret investitorima koji grade objekte u funkciji turizma i zapošljavanja su dogovori s HEP-om i Vodovodom o gradnji novog hotela visoke kategorije te omogućavanje početka gradnje trgovačkog centra na istočnom ulazu u grad.

Čime se Makarska ističe na turističkoj karti Hrvatske?

Makarska je poznata ponajprije po jedinstvenoj vizuri – spoja mora i planine. Osnova turističkog razvoja je upravo raznolika turistička ponuda kojoj je temelj bogatstvo prirodnih resursa kao što su čisto more, šljunčane plaže, blaga mediteranska klima te planina Biokovo koja je zaštićeno područje Parka prirode. Uz sve to, grad obiluje bogatom kulturno-povijesnom baštinom.

No, unatoč izuzetno bogatoj resursnoj osnovi, Makarska se dugo susreće sa problemom sezonalnosti i masovnog turizma. Naš je cilj prepoznatljivost na globalnom turističkom tržištu, a to se može postići isključivo selektiranjem ponude i razvojem specijaliziranih autentičnih turističkih proizvoda s ciljem zadovoljavanja potreba posebne klijentele. Osim brojnih prirodnih i kulturnih obilježja, Makarska je poznata po brojnim kulturno-zabavnim manifestacijama tijekom cijele godine.

Koje biste atrakcije izdvojili kao glavne zaslužne za vašu trenutnu turističku poziciju?

To su definitivno šljunčane plaže, jedne od najljepših u Hrvatskoj. Čisto, bistro more i povoljni klimatski uvjeti. Naši gosti su zaista zadovoljni, mi smo najkritičniji sami prema sebi, ali činjenica je kako je Makarska zaista biser, mali mediteranski grad u kojemu se naši gosti ugodno osjećaju i vrlo brzo udomaće.

Planirate li nove investicije koje će pospješiti turističku ponudu?

Strateški projekt je gradnja žičare koja će povezati Makarsku s vrhom Štrbina na Biokovu. Nedavno je usvojen Prostorni plan Parka prirode Biokovo, koji nam je napokon otvorio vrata za realizaciju te ideje. Panoramska žičara, s polaznom postajom na Zagonu, koja bi spojila Makarsku s biokovskim vrhom Štrbina (1337 m) bila bi duga oko 3100 metara, s visinskom razlikom od oko 1100 m i horizontalnom udaljenošću od oko 2800 m. Ukupna neto vrijednost projekta bila bi od 18 do 20 milijuna eura. Realizacijom žičare Makarska mnogo dobiva: otvaraju se brojne mogućnosti selektivnih vrsta turizma i produljenja turističke sezone, pa čak i na cjelogodišnje poslovanje, otvaraju se mogućnosti novih gospodarskih djelatnosti i još niz benefita.

Trenutačno radimo na nekoliko važnih turističkih projekata. Uskoro će Makarska imati Astro-park uklopljen u zvjezdarnicu, prvi takav ne samo u Hrvatskoj već i u Europi. Tu je i inovativni projekt Plažne knjižnice, također prvi takav u Hrvatskoj, za koji se nadamo podršci Ministarstva turizma. Već neko vrijeme radi se na projektu revitalizacije zaseoka Kotišina – ruralne cjeline smještene pod planinom, koja obiluje prirodnom i kulturnom baštinom, a tu je i projekt uređenja istočnog dijela gradske luke, tj. postojeće sportske luke Arbun.

Pripremamo i projekt sustava javnih bicikala te opremanje Multimedijalnog centra koji će prezentirati bogatu floru i faunu Parka prirode 
Biokovo. 

Komentirajte prvi

New Report

Close