Europski parlament će sljedeći utorak u Strasborgu na plenarnoj sjednici raspravljati o Volkswagen skandalu s namještanjem mjerenja emisija ispušnih plinova, a europska povjerenica za industriju i unutarnje tržište Elžbieta Bienkowska će odgovarati na pitanja zastupnika o koracima koje poduzima Europska komisija. Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan u današnjem priopćenju ističe koliko skandal prijeti i domaćoj industriji.
"Naši ljudi su na ovaj skandal skloni odmahnuti rukom jer Hrvatska ne proizvodi automobile. No, preko 9000 radnih mjesta u našoj zemlji je direktno povezano sa sudbinom europske autoindustrije! Radi se o proizvodnji dijelova i opreme te inženjeringu i razvoju vozila. Najviše ljudi radi u sektorima metaloprerađivačke proizvodnje, elektroindustrije i proizvodnje polimera. Njihova i sudbine stotina tisuća radnika diljem EU su povezane s mogućim posljedicama skandala za autoindustriju", upozorila je Borzan.
Odbori Europskog parlamenta za okoliš i zdravlje te unutarnje tržište i potrošače, kojih je Borzan članica, inicirali su uvrštavanje točke o Volkswagenu na dnevni red plenarne sjednice. Članovi EK morat će odgovoriti što se poduzima kako bi se spriječile slične situacije, te koja je bila uloga Komisije s obzirom da nacionalna tijela nadležna za homologaciju nisu dovoljno brzo otkrila te zavaravajuće postupke, koji se možda provode godinama.
"Zastupnici iz zemalja koje imaju najviše gospodarskog interesa i radnih mjesta vezanih uz autoindustriju pozivaju da se svi oni koji su provodili, znali i zataškavali za nezakonite radnje zatvore i kazneno gone. To se odnosi na odgovorne u autoindustriji, ali i u tijelima vlasti koji su nadležne za to područje. Po povećalom medija su europarlamentarci koji su radili na regulativama vezanim uz standarde ispušnih plinova za motore, ispituju se njihovi amandmani i kontakti s lobistima," kazala je Borzan.
Janez Potočnik, bivši europski povjerenik za okoliš tvrdi pak da je EK znala da se u automobile ugrađuju dizelski motori s većim emisijama štetnih plinova od onih koje su proizvođači navodili, ali su to zataškali.
"Još u ožujku 2011. godine, kad sam bio povjerenik Europske komisije, izdali smo priopćenje za javnost kako postoje dizelski motori s bitno većim ispustima od deklariranih i da je vrlo vjerojatno da se radi o prijevari proizvođača", rekao je Potočnik u Ljubljani tijekom predavanja slovenskim menadžerima o održivom industrijskom razvoju, prenosi Delo. S obzirom da tad nije bilo nikakve reakcije, kaže Potočnik, došlo je do današnjeg skandala oko VW dizel vozila s ugrađenim programom koji pri testiranju vozila pokazuje niže emisije štetnih tvari, čime je "europskoj industriji upućen snažan udarac".
Volkswagen je priznao da se jedan dio od 11 milijuna automobila s dizel motorima koji imaju sporni software prodao i prodaje u Europi. Od prošlog mjeseca svi novi automobili s dizel motorima prodani u EU moraju spadati u najnoviju Euro 6 klasu, no, kako bi se proizvođači riješili zaliha, EU je dopustila prodaju i starije Euro 5 klase vozila još sljedeću godinu. S obzirom na to da sporna vozila spadaju u Euro 5 klasu, Volkswagen je započeo s njihovim povlačenjem s tržišta.
"Radi se o ugrožavanju zdravlja građana i obmanjivanju kupaca koji su skuplje plaćali vozila s ekološki prihvatljivim motorima. Oštećene su i države koje su poticale i davale olakšice za kupnju "čišćih" motora. Istragu treba provesti temeljito i transparentno kako bi se ponovno zadobilo povjerenje kupaca u europske automobile. Ne smije se dogoditi da cijenu za ovaj skandal plate radnici, a da se direktori i članovi uprava izvuku," poručila je Borzan.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu