U Privrednoj komori Srbije održan je skup Airbus Group – Dan dobavljača na kojem su predstavnici svjetskog zrakoplovnog diva sastali s predstavnicima 40 kompanija iz srpske zrakoplovne industrije i Vojske Srbije.
Airbus kao najveći europski proizvođač u zrakoplovnoj industriji posluje u velikom broju zemalja i surađuje s nekoliko tisuća dobavljača iz više pd 100 zemalja. Jedan od dugoročnih ciljeva kompanije je rast udjela dobavljača izvan granica zapadne Europe, i to u ukupnom iznosu od 40 posto do 2020. godine. Zato su boravak u Srbiji predstavnici Airbusa iskoristili za upoznavanje s mogućnostima srpskih kompanija od kojih će neke postati njihovi novi dobavljači. Nenad Bjelogrlić, v.d. direktora Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza SIEPA, rekao je da zrakoplovstvo u Srbiji ima dugogodišnju tradiciju i da se proizvode ultralake i bespilotne letjelice, te da postoje kompanije koje proizvode simulatore letenja.
Najveći problem je što srpske kompanije iz zrakoplovne industrije nemaju potrebne certifikate. "Kompanije srpske zrakoplovne industrije, proizvođači dijelova za zrakoplove od metala, nemetala i kompozitnih materijala, kao i prozvođači elektronskih uređaja, imaju priliku u izravnim razgovorima s predstavnicima Airbusa doznati o mogućnostima i procedurama za ulazak u lanac dobavljača te renomirane kompanije", rekao je Miroslav Miletić, potpredsjednik PKS-a.
260radnika
zaposleno je u tvornici zrakoplova Utva
To se odnosi i na predstavnike manjih privatnih kompanija koje se bave proizvodnjom lakih aviona, komponenti i dijelova, kao i tvrtke koje se bave zračnim prijevozom. Marco Miklis, potpredsjednik Airbusa, kao najveće potencijale srpske industrije vidi proizvodnju dijelova i kapacitete za održavanje letjelica, a prema njegovim riječima neke srpske zrakoplovne kompanije već rade kao poddobavljači Airbusovog originalnog dobavljačkog lanca.
Najpoznatija srpska tvornica zrakoplova dugo godina bila je Utva iz Pančeva, koja se počela oporavljati tek prošle godine. Proizveden je prvi prototip aviona Lasta, a potom je 20 zrakoplova toga tipa izvezeno u Irak. Danas radnici Utve ne znaju kakva sudbina čeka njihovu tvornicu. Naime, država više ne štiti tvrtku u restrukturiranju od prisilne naplate dugova jer nije uvrštena u strateški važne kompanije. Problem je u tome što Utva, čiji je većinski vlasnik država, nije niti kandidat za stečaj jer ima proizvodnju, vrijednu imovinu i 260 zaposlenih.
Prošle godine se u srpskim medijima navodilo da će Utvu preuzeti kompanija Mubadala iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, ali se ne zna zašto su Arapi odustali. Utva je dužna oko milijun eura, ali država se ne izjašnjava o zahtjevu iz tvornice da se prodajemo dijela suvišnih nekretnina taj dug otplati. Druga važnija srpska kompanija koja proizvodi zrakoplove je proizvođač ultralakih letjelica Aero Eaest Europe iz Kraljeva.
Riječ je o privatnoj kompaniji, utemeljenoj na kapitalu vlasnika, koja je dosad proizvela pedesetak malih zrakoplova, piše portal Avijaticar.net. Najveći problem Aero Eaest Europa je certifikacija ultralakog zrakoplovnog proizvoda, kojeg je vlasnik konačno riješio u Njemačkoj. Postoji i treća kompanija koja proizvodi male zrakoplove, riječ je o Nestoru Slepčevu iz Čarneja kod Novog Sada, koji je licenciju za proizvodnju donio iz Australije. Njegovi ultralaki zrakoplovi zapravo su replike zrakoplova iz Drugog svjetskog rata, ali je razvio i svoj mali zrakoplov koji je proizvodio i prodavao. Tržište mu je bilo u zapadnoj Europi i Americi, ali je kako navodi Avijaticar.net iz nepoznatih razloga smanjio proizvodnju, a možda i potpuno prestao raditi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu