Trgovine prehrambenih proizvoda, tj. trgovački lanci, mogli bi se suočiti s najvećom promjenom u poslovanju u posljednjih sto godina. Sve je započelo davne 1916. godine, u Jefferson Street u Memphisu, američkoj državi Tennessee, kada je otvoren Piggly Wiggly, prva samoposlužna trgovina. U to vrijeme ovakvo je poslovanje bilo novitet, s obzirom da su ranije trgovine bile koncipirane na način da su kupci svoju narudžbu govorili prodavaču koji je po tom za njih uzimao namirnice s polica. Novi model trgovina ubrzo je postao modelom za ovaj tip industrije.
U periodu od pet godina, mala trgovina iz Memphisa proširila se na 200 gradova u 40 država, s prometom od 60 milijuna dolara. Danas, prema podacima iz 2014., samoposlužna prehrambena industrija generira više od 638 milijardi dolara profita.
"Tradicionalna je trgovina, po mom mišljenju, prahistorijska." komentirao je za Fortune Phil Lempert, industrijski analitičar koji dinamiku supermarketa proučava više od 25 godina, te dodao: "S takvim je konceptom završeno."
Lempert navodi kako su, u prehrambenoj industriji, najnoviji trend manje trgovine s većim izborom raznovrsnije hrane, te predviđa da će se model kakav imaju njemački Lidl i Aldi biti onaj će se pokazati uspješnim u budućnosti.
Promjena je već nastupila u poslovanju trgovina. S obzirom na konkurenciju supermarketi su primorani su na konsolidaciju. Ranije ove godine Albertsons je akvizirao Safeway, a nizozemski Ahold planira kupnju belgijskog Delhaize-a, i to za 29,5 milijardi dolara, dok je prošle godine Kroger kupio Harris Teeter za 2,5 milijardi dolara.
Manje trgovine mogu biti potencijalno zanimljivije određenim kupcima, ali je Lempert ukazao i na model koji koriste, primjerice, trgovine maslinovim uljem. Naime, riječ je o trgovinama koje nude stotine boca proizvoda koji je u osnovi isti, odnosno nekoliko verzija iste namirnice.
Potpunu dominaciju supermarketa ugrožava i pokret "kupujmo domaće" koji postaje sve popularniji diljem svijeta. Dodatno, u strahu od genetski modificirane hrane, kupci su sve skloniji kupovanju autohtonih proizvoda kakvi se mogu pronaći u manjim trgovinama.
No, u konačnici, zapravo će tehnologija biti ključna za razvoj trgovine u godinama koje dolaze.
S obzirom na sve veću prisutnost interneta, danas je moguće imati pametne hladnjake koji automatski naručuju namirnice, poput mlijeka i jaja. Usluge poput Instacarta i Amazon Fresha bitno su promijenile današnje navike kupovanja, uslijed čega Amazon navodno razmišlja i o pokretanju drive – thru trgovina. "Smatram kako će trgovina kakvu je danas poznajemo izumrijeti ne za 50 ili sto godina, već za deset godina", komentira Lempert, te dodaje: "Dostava na kućna vrata pomiče granice. Uz tehnološke inovacije poput autonomnih automobila lako je zamisliti da će upravo oni obavljati vašu dostavu, baš poput Ubera."
Vrijeme će pokazati hoće li se Lempertova predviđanja zaista obistiniti. Istovremeno, valja napomenuti kako, dok Lempert tvrdi da se industrija zaokreće prema manjim trgovinama, brojke ne podržavaju uvijek njegovu tvrdnju. Između 2000. i 2013. godine, površina koju zauzimaju američke trgovine prehranom dodatno je povećana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.U članku je jedna greška. trend je smanjivanje veličine trgovina (to radi i Walmart) ali sa manjim asortimanom a ne većim kako piše. Nudi se manji asortiman jer preveliki izbor paralizira neodlučnog kupca.
Uključite se u raspravu