O ulozi i rasprostranjenosti faktoringa, značaju za domaće tvrtke koje muči svakodnevna bobra s naplatom potraživanja, razgovarali smo s predsjednicom Uprave Erste factoringa i čelnicom Udruženja faktoring društava pri HGK Almom Mekić Ćerdić.
Problem nelikvidnost godinama raste. S obzirom na stanje (ne)naplate, kome je uopće preporučljiv faktoring? I zašto?
Usluge faktoringa posebno su povoljne za mala, srednja i brzorastuća društva s kvalitetnim potraživanjima u svom portfelju, a koja ne mogu ili ne žele čekati na njihovu naplatu. Korištenjem faktoringa prodavatelj potraživanja može kvalitetno upravljati sredstvima jer ima stalan izvor gotovine. S obzirom da mogu prodati potraživanje, mogu ponuditi povoljnije uvjete plaćanja svojim kupcima, povoljnije kupovati pa su konkurentniji su na tržištu što se pozitivno odražava na ukupno poslovanje.
Kakva su vaša iskustva iz prakse, kako faktoring doživljavaju domaći poduzetnici?
Usluge faktoringa najviše koriste tvrtke koje imaju potrebu za ubrzavanjem novčanog tijeka što se najčešće odnosi na tvrtke koje šire svoje poslovanje. U Hrvatskoj te usluge podjednako koriste velike tvrtke, kao i male i srednji. Ne postoji dominantni sektor koji bi se više isticao u korištenju faktoringa u odnosu na njegov udio u ukupnom gospodarstvu, sukladno tome sektor trgovine bi bio najzastupljeniji. Razlog posezanja za faktoringom je što otežana likvidnost utječe na sve subjekte koji imaju potrebu ubrzavanja novčanog toka, a da pritom ne trebaju mijenjati dogovorene valute plaćanja.
Može li se reći da postoji potencijal za jači razvoj faktoringa u narednim godinama?
Faktoring je postao respektabilna industrija s prilikom za daljnji rast tržišta, no ona istodobno, društvima nameće i obavezu razvoja i unapređivanja faktoring proizvoda i usluga kako bi i u budućnosti zadržali važnu ulogu u financiranju tvrtki.
Što bi konkretno trebalo učiniti za 'popularizaciju' faktoringa?
Prva pretpostavka već je zadovoljena, a to je uspostavljanje zakonskog okvira. Sljedeći korak je edukacija i upoznavanje poduzetnika s prednostima takvog financiranja. U tom smislu smo organizirali edukaciju u suradnji s EBRD-om i HGK-om te planiramo najesen nastaviti s edukacijskim aktivnostima kroz Udruženje faktoring društava pri HGK obilazeći poduzetnike po županijskim centrima. I Erste banka je nedavno održala niz radionica za poduzetnike na temu izvoza, gdje je u velikoj mjeri bio zastupljen faktoring. Također, radimo na promociji faktoringa kod ostalih institucija, poput HBOR-a.
Naplata potraživanja u nekim slučajevima nosila je i određene kontroverze. Tko i kako zapravo kontrolira rad faktoring društava?
S obzirom da je faktoring kod nas relativno mlad proizvod kojem se tek u posljednjih par godina daje malo više medijskog prostora, mnogi njegov razvoj povezuju s nastankom krize. Iako je možda uvriježeno mišljenje da faktoring posao počinje cvjetati u nestabilnom ekonomskom okruženju, riječ je o zabludi. U najrazvijenijim zemljama Europe, kao primjerice Engleskoj ili Njemačkoj, faktoring ima važnu ulogu u financiranju gospodarstva. Faktoring u Hrvatskoj uređuje Zakon o faktoringu, a u nadležnosti Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) je njegovo provođenje.
Godinu je dana od donošenja tog zakona. Što se njime promijenilo i kako je to utjecalo na poslovanje sektora?
Zakonom je uspostavljen pravni okvir za obavljanje poslova faktoringa te olakšan nadzor i supervizija nad faktoring društvima. Njime se uređuju ugovori, prava i obveze u poslovima faktoringa, uvjeti za osnivanje, poslovanje i prestanak rada faktoring društva te način i uvjeti za prekogranično obavljanje djelatnosti i izvještavanje faktoring društva, a definira se i upravljanje rizicima i nadzor.
Koje bi izazove trebalo riješiti na nivou industrije i gdje vidite tržište faktoringa za pet godina?
Budući da zakon, između ostalog, definira minimalan iznos kapitala, uvjete licenciranja Uprave te Nadzorni odbor, za očekivati je da će se tržište konsolidirati u smislu broja društava. Ove godine dominirat će usklađivanje sa zakonom i pravilnicima dok će buduće poslovanje prije svega ovisiti o makroekonomskom okruženju. Tako će razvoj novih proizvoda te unapređivanje postojećih biti među ključnim faktorima za buduću ulogu faktoringa. S povećanom likvidnošću tvrtke će promijeniti motiv za ugovaranje faktoringa, a to je ubrzanje proizvodnog procesa, osiguranje konkurentnosti, kontinuiteta te rasta poslovanje. Nadamo se da ćemo takav razvoj situacije vidjeti već naredne godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu