Deindustrijalizacija je u posljednjih desetak godina iz Splita u nepovrat izbrisala brojne industrije, uz iznimku brodogradnje, a grad podno Marjana okrenuo se k turizmu te ne skriva svoje velike ambicije prema kreativnim industrijama, rečeno je na panelu Poslovnog uzleta u Splitu.
Među pionirima novog pravca ističe se Shift konferencija, koja je prve korake napravila tek 2013. da bi prošle godine dobila titulu najveće IT konferencije i jugoistočnoj Europi s više od 1000 posjetitelja. "Ove godine očekujemo oko 1200 posjetitelja među kojima i vrlo zvučna imena, poput Reddita", najavljuje suorganizator Shift konferencije Marijan Čipčić. Budući da više od polovice posjetitelja dolazi izvan grada, Shift je prilika za promociju Splita. "Konferencija je platforma za nastavak razgovora i kapital koji se treba podržati", kaže. Iz prethodnih izdanja izrasla su danas poznata startup imena, Oradian i Bellabeat.
Kad je o gospodarstvu riječ, tradicionalne industrijske teme, poput brodogradnje, sve više zamjenjuju one kreativne. "Veseli me što se krenulo u definiranje što je to kreativna industrija jer to može biti sve od arhitekture, dizajna, ICT-ja, filma pa do znanosti i obrazovanja", ističe pročelnica gradskog ureda za gospodarstvo Ela Žižić. "Split se okrenuo turizmu i kreativnim industrijama. Prošle godine osnovan je klaster za kreativnu industriju, a Split je osnovao Centar za film", kaže Žižić.
Split je, posebno nakon što je postao set za HBO-ovu seriju Game of Thrones postao i neizostavna turistička atrakcija za ljubitelje sedme umjetnosti. Marko Kapitanović iz Dream division produkcije kaže: "Snimili smo film o Jadranu i pokazali što Split znači za film i filmsku industriju. Osvojili smo prvu nagradu u Azerbajdžanu ostavivši iza sebe velika holivudska imena koji su snimali promotivne turističke filmove o drugim gradovima".
Kad je u pitanju druga grana kreativne ljestvice, ona znanstvena, u Splitu se intenzivno radi na jačanju spone s gospodarstvom. Glavna uloga tu je pripala Sveučilištu u Splitu koji je kreirao Ured za za transfer tehnologije. Na njegovom je čelu Leandra Vranješ Markić čiji je posao olakšati da se istraživanja pretvore u proizvode i usluge, i ne budu sama sebi svrhom. "Nama je cilj da studentima obrazovanje postane relevantnije, ali i da jačamo njihove poduzetničke kapacitete", kaže. Na lokalnoj zajednici, kaže, važno je da ohrabri buduće poduzetnike prepoznajući projekte, da bi se novac za njihovo financiranje kasnije povukao iz većih izvora, među kojima su i europski fondovi.
"Turizam nije više ono što je nekad bio, danas se moramo maksimalno dati poduzetništvu", istaknuo je Anđelko Katavić, pročelnik Upravnog odjela za gospodarstva, razvitak i EU integracije Splitske županije u kojoj je broj financiranih projekata veći iz godine u godinu, a samo prošle godine financirano je 96 startup projekata. Katavić podcrtava da je poduzetnička klima narušena, između ostalog i brojnim parafiskalnim nametima koje bi trebalo ukidati.
Gradski turizam počiva (i) na kulturnoj baštini, od spomenika nulte kategorije, 1700 godina stare Dioklecijanove palače, preko Mediteran film festivala, do najnovijeg festivala elektronske glazbe Ultra koji je u Split prošle godine sam doveo više od 100.000 gostiju. "I Splitsko ljeto i Ultra festival mogu postojati simultano u Splitu, jedan festival Ultra ima manje ekscesa nego neke utakmice", mišljenja je Siniša Kuko, pročelnik gradske službe za kulturu. "Turizam je ovdje naš glavni adut, a deindustrijalizacija je je mana koja se može pretvoriti u prednost. Trebamo produljiti zadržavanje turista u gradu, a država bi možda trebala turistima olakšati i omogućiti da bar u sezoni plaćaju u eurima", predlaže Kuko.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu