Elektronički oglasnik javne nabave (EOJN) ima opciju objave nadmetanja za bagatelnu javnu nabavu, ali je koristi zanemarivo mali broj naručitelja jer to nije zakonska obveza, a i naplaćuje se.
Riječ je o racionalnom ponašanju u svjetlu pritužbi na zidanje troškova u javnom sektoru, ali se gubi na transparentnosti unatoč objavi na web stranici naručitelja, što najviše tangira mikro i male poduzetnike, potencijalne ponuditelje. Problem je tim veći što u odnosu na nadmetanja koja se po zakonu objavljuju u EOJN ustvari stalno raste vrijednost bagatelne nabave, čija je procijenjena vrijednost bez PDV-a od 10. prosinca 2013. manja od 200.000 za nabavu robe i usluga, odnosno za nabavu radova manja od 500.000 kn, a do tad je prag bio 70.000 kn.
4posto
nadmetanja obavljeno je preko EOJN-a
Razlozi su to, prema mišljenju direktorice tvrtke Briefing e-servisi Tatjane Korcebe-Huić, što će za statističko izvješće o javnoj nabavi za 2014., koje se očekuje u lipnju, bagatelna nabava ostati potpuno skrivena. "Ovaj izvještaj pokazivat će nerealnu sliku smanjenja državne potrošnje kroz javnu nabavu, jer se poslovi do novog praga službeno ne registriraju na prijašnji način", kaže ona dodajući da su lani pronašli 7730 nadmetanja bagatelne javne nabave, dok ih je nešto preko 300 objavljeno putem EOJN, što je zanemiravih oko 4%. Izvješće, pak, za 2013. pokazuje ukupnu vrijednost objavljenih ugovora i okvirnih sporazuma od 33,15 milijardi kuna, od čega evidentirana bagatelna nabava iznosi 6,34 mlrd kuna.
6,34mlrd.
kuna bila je vrijednost bagatelne javne nabave u 2013.
No, taj se iznos temelji na unosu dodatnih podataka u EOJN-u od strane obveznika javne nabave. S drtuge strane, kroz našu internu mjesečnu statistiku, ističe ona, vidljivo je da nadmetanja u kategoriji bagatelne javne nabave i nadmetanja iz Dodatka IIB Zakona o javnoj nabavi, koja se ne objavljuju u službenim izvorima, a koje prateći tisuće web stranica naručitelja Briefing e-servisi prate kroz Briefingovu web tražilicu, čine od četvrtine do preko polovine ukupno objavljenih nadmetanja u RH.
Javnost više nema jednostavan pristup pregledu poslova koji država i državna tijela, kao i lokalna samouprava obavljaju o trošku poreznih obveznika, a put je otvoren netransparentnom poslovanju naručitelja, koji rješavajući nabavu svojim internim aktom, mogu zanemariti načela tržišnog natjecanja nabavljajući robu, usluge i radove prema nekim svojim kriterijima, upozorava Korceba-Huić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.javna nabava, tajni dobavljači i provizije
bagatelna javna nabava (tzv. dogovorna, bez natječaja) raste zato jer je SDP nedugo po dolasku na vlast izmijenio raniji (HDZ-ov) zakon koji je praktički za sve nabave iznad 70.000 kn propisivao javni natječaj, a onda je SDP izmijneio zakon i javne natječaje propisao tek iznad praga od 200.000/500.000 kn!!! tako da neka se vidi kako to radi “pošteni” SDP!!!
Uključite se u raspravu