Gradnje autoceste na Koridoru 5C u Federaciji BiH mogla bi biti zaustavljena, ako vlada ne pronađe novi model financiranja planiranih dionica, pišu Nezavisne novine.
Naime, javno poduzeće Autoceste FBiH već je uzelo milijunske kredite kod banaka i sada može otplaćivati mjesečne rate samo od svojih prihoda, naplate cestarine i raznih doprinosa. Za buduće dionice više se ne mogu zaduživati jer nove kredite ne bi moglo vraćati. Takva situacija dovodi u pitanje planirani završetak izgradnje ključnog infrastrukturnog projekta u BiH, koji se pokrenuo nakon desetljeća zastoja i kašnjenja. Vlada FBiH razmatra nekoliko modela daljnjeg financiranja gradnje autoceste.
945m
bit će dug most na dionici od Počitelja do Međugorja
"Niti jedna opcija nije isključena, uključujući i kreditiranje, ali prednost dajemo nekreditnim aranžmanima. Cilj nam je nastaviti i pojačati rad", rečeno je Nazavisnim novinama iz kabineta premijera Novalića. Međutim, prema mišljenju stručnjaka, iako se kao jedna od mogućnosti pojavljuje ugovaranje koncesija, teško je očekivati investitore za ovakvu vrstu ulaganja s obzirom na postojeću i planiranu gustoću prometa na Koridoru 5C. "Pitanje je tko bi se mogao pojaviti i biti zainteresiran za koncesiju? Da bi ceste bile u funkciji, mora biti dovoljno putnika i robe. Zato smatram da se nitko neće javiti, jer se novac može puno brže oplođivati na primjer u BH Telecomu, gdje se može ulagati i zarađivati", kaže Vjekoslav Domljan, profesor i ekonomski stručnjak iz Mostara.
Za njega je jedino moguće rješenje dobivanje koncesijskih sredstava europskih razvojih banaka. Profesor Muris Čičić kaže da Autoceste FBiH imaju sredstava za još 11 kilometara dugu dionicu Počitelj – Međugorje, čija gradnja počinje u lipnju i na kojoj će biti izgrađen najduži most na Koridoru 5C, dug 945 metara i visok 100 metara, te dionicu Zenica jug – Zenica sjever i za dio oko Svilaja. "Već se spominje da dionica Žepče – Doboj ide pod koncesiju, samo pitanje je tko će se javiti", tvrdi Čičić. On smatra da bi, ako BiH postane zemlja kandidat za EU, odmah trebalo tražiti sredstva iz IPA fondova, te da će ključni problem biti dionica Tarčin – Mostar, koja prolazi kroz planine i koja će biti vrlo skupa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Možda da lažiraju studiju izvodivosti, kao kod nas IGH, pa će postat isplativo.
Uključite se u raspravu