Kako komentirate procjenu Zavoda za statistiku o rastu prometa u trgovini na malo od 1,9% u veljači?

Autor: Marta Duić , 07. travanj 2015. u 22:00
Josip Zaher, HGK

Josip Zaher razloge tome vidi u povećanju neto plaća i porastu optimizma potrošača.

Usporedimo li izvorne podatke, uočljivo je da je promet u trgovini na malo zabilježio realan godišnji rast od 2 posto i nominalni od 0,6 posto, ali je na mjesečnoj razini u odnosu na siječanj zabilježen pad i u nominalnom (-4,8 posto) i u realnom (-5,1 posto) iznosu.

Rastu koji se iskazuje prema kalendarski prilagođenim indeksima prije svega je pridonijela niska baza s obzirom da je u veljači 2014. godine ostvarena tek neznatna stopa rasta od 0,1 posto te realno povećanje neto plaća koje je zabilježeno početkom ove godine kao rezultat promjene poreza na dohodak pa je došlo i do blagog porasta optimizma potrošača. Još uvijek nema gospodarskog rasta pa time ni promjene na tržištu rada o čemu prije svega ovisi osobna potrošnja. U odnosu na siječanj ove godine, prema desezoniranim podacima, promet u trgovini na malo je realno i nominalno zapravo stagnirao.

Potrošnja raste već sedam mjeseci zaredom. Kako je to moguće s obzirom na ekonomsku situaciju koja vlada u zemlji? 
U trgovini na malo nastavljen je pozitivan trend rasta u veljači ove godine koji traje od kolovoza prošle godine. No, to je vjerojatno samo privremenoga karaktera dok se ne "potroši" efekt rasta plaća, jer zapravo nema čvršćeg temelja promjene navike potrošača koji su uglavnom usmjereni na potrošnju vezanu za osnovne životne potrebe. Napominjem da je dinamika rasta u trgovini na malo na godišnjoj razini u veljači ipak usporena. Tako je realni godišnji rast iznosio 1,9 posto, ali je nominalno taj rast iznosio samo 0,5 posto i to zbog toga što u većem djelu potrošnje nije bilo inflatornih pritisaka. Potrošnja će u ovoj godini tek blago porasti, što će biti odraz niske baze koja je stvorena još početkom krize i povećanja turističkog prometa. 

Komentirajte prvi

New Report

Close