JUB u Hrvatskoj nadmudrio krizu

Autor: Darko Bičak , 18. ožujak 2015. u 14:15
Foto: PD

JUB je krizu prepoznao kao izazov, koji treba iskoristiti i okrenuti u svoju korist.

Iako  je  građevinska  kriza  posljednjih  godina  i u Hrvatskoj rezultirala znatnim  smanjenjem  broja  novih  projekata,  pa  time  i  obujma radova u novogradnji,  te  propadanjem  velika broja tvrtki, slovenski JUB održao je stabilnu  poziciju  na  hrvatskom  tržištu, ističe Sašo Kokalj, predsjednik Uprave  JUB-H.  Tržišni  su lider, objašnjava, u segmentu boja za zidove, a imaju  znatan  udio i u kategoriji toplinsko-izolacijskih fasadnih sustava.

Na koliko procjenjujete svoj tržišni udio u Hrvatskoj?

S obzirom da ne postoje precizni podaci o potrošnji pojedinih vrsta materijala, nije moguće dati točne brojke o tržišnim udjelima u segmentu boja, lakova, premaza i fasadnih sustava u Hrvatskoj. Ono što mogu sa sigurnošću reći je da je kompanija JUB u dvije kategorije posebno uspješna. U segmentu boja za zidove (interijeri) dugogodišnji smo broj 1 s visokim tržišnim udjelom, a spadamo i među lidere u kategoriji toplinsko-izolacijskih fasadnih sustava, u kojoj bilježimo kontinuirani rast.

Da li je građevinska kriza koja zadnjih šest godina vlada Hrvatskom utjecala i na vaše poslovanje i planove u ovoj zemlji?

Građevinska kriza rezultirala je značajnim smanjenjem novih projekata pa samim time i obima radova u novogradnji te, također, propadanjem velikog broja poslovnih subjekata u Hrvatskoj. U tom smislu velik broj kompanija otišlo je u stečaj ili su postali predmetom predstečajnih nagodbi, a ne treba zanemariti niti činjenicu da je u zadnje dvije godine nekoliko velikih trgovačkih lanaca neprehrambene robe napustilo hrvatsko tržište. Te negativne trendove zaokružuje i smanjena kupovna moć hrvatskih potrošača.

S druge strane JUB je krizu prepoznao kao izazov, koji treba iskoristiti i okrenuti u svoju korist. Naše smo napore odlučili strateški usmjeriti na traženje novih kanala prodaje i novih ciljnih skupina kupaca. Barem jednako bitno bilo je i poboljšati logistiku dostave robe u sve dijelove Hrvatske, za što su ključni potezi bili otvaranje vlastitog distributivnog centra u Samoboru te skladišnog prostora u Dugopolju. Sve to učinili smo kako bismo naš proizvodni asortiman dodatno približili tržištu.

Veliku pažnju i značajna ulaganja uložili smo i u razvoj, što nam je omogućilo proširivanje prodajnog asortimana novim, inovativnim proizvodima i sustavnim rješenjima. Naglasio bih, također, i činjenicu da niti u jednom trenutku nismo smanjili naša ulaganja u marketinške i komunikacijske aktivnosti.

Mislim da smo gospodarsku krizu poprilično dobro preživjeli , između ostalog, i zbog činjenice da je JUB ipak poduzeće s 140-godišnjom tradicijom. Nju kupci itekako poštuju te nikad nisu gubili povjerenje u nas, jer smo neprestano ulagali napore u zadržavanju kvalitete i zadržavanje njih, naših vjernih kupaca.

Izuzetno sam sretan što su naši napori na kraju nagrađeni kroz kontinuirani rast prodaje, krizi usprkos.

 Kakva je trenutno pozicija JUB-a na tržištu – koja su vam glavna tržišta, s kojim proizvodima ste najkonkurentniji?

JUB je danas relevantna međunarodna korporacija s 570 zaposlenih, koja posluje u više od 30 zemalja te ostvaruje prihod od gotovo 90 milijuna eura. Iako je matično slovensko tržište prihodovno i dalje najjače, JUB više od 80 posto svoje zarade ostvaruje na drugim tržištima. Hrvatsko tržište tu ima ključnu ulogu, jer s prihodom od gotovo 15 milijuna eura predstavlja drugo najznačajnije tržište za Grupu JUB. Najveći dio prihoda ostvarujemo u segmentu proizvodnje boja, što nije nimalo čudno uzme li se u obzir da je linija JUPOL lider na velikom broju tržišta na kojima poslujemo. Kao temelj cijele JUPOL linije, proizvod Classic nastao je još davne 1969. godine te je do danas postao legendarna robna marka i drugo ime za bijelu unutarnju boju. Dodatak Classic uz izvorni naziv JUPOL dodan je zbog uvođenja novih proizvoda poput Golda, Trenda, Juniora i drugih. Tako JUPOL linija danas broji čak 13 različitih proizvoda te je postala sinonim za unutarnje boje.

Prošlogodišnji 45. rođendan JUPOL Classica proslavili smo unapređenjem njegove formule, koja je omogućila da se istom količinom prefarba i do 20 posto veća površina, što je značajno poboljšanje. Classic je kroz ovih 45 godina postao istinski klasik, a kolika je njegova popularnost kod kupaca na najbolji način pokazuje i brojka od čak 900 tisuća prodanih tona. Ta bi količina na primjer bila dovoljna za bojanje čak 20 milijuna dvosobnih stanova. Dokaz njegove kvalitete su i brojna dobivena priznanja i nagrade kupaca i stručne javnosti, poput Best Buya, Trusted Branda i drugih.

Značajno mjesto u našem portfelju zauzima i segment vanjskih radova, u kojem nudimo liniju visokokvalitetnih fasadnih toplinsko-izolacijskih sustava pod robnom markom JUBIZOL. Ugradnja ovih sustava omogućava do 40% uštede energije za grijanje i hlađenje, a JUB je jedna od rijetkih kompanija koja proizvodi sve komponente fasadnog sustava. Poseban zamah u prodaji fasadnih materijala omogućila je proizvodnja EPS-a (stiropora) u vlastitim pogonima. Uz dvije postojeće tvornice EPS-a u Sloveniji te novu tvornicu koju otvaramo u Srbiji u srpnju, JUB ima status jednog od tržišnih lidera i u ovom segmentu.

Kakvi su vam planovi za narednih nekoliko godina?

JUB nastavlja s ambicioznim planovima koji u sljedećim godinama pretpostavljaju kontinuirani rast prihoda Grupe i jačanje udjela na svim tržištima na kojima posluje.

Temelj našeg rasta bit će razvoj i širenje asortimana novim inovativnim proizvodima unutar postojećih linija. Osnovni razlog za to leži u činjenici da je životni vijek proizvoda sve kraći, a od proizvođača se traži da budu u korak sa sve zahtjevnijim tržištem. Upravo zato smo prije nekoliko godina otvorili razvojni centar vrijedan 5 milijuna eura, što je tada predstavljalo isključivo ulaganje u budućnost. Danas sa zadovoljstvom mogu reći da nam se ta investicija vratila kroz brojne nove proizvode koje smo do sada plasirali te koje ćemo i u budućnosti plasirati na tržište.

Na nekim tržištima za očekivati je daljnje ulaganje u proizvodne kapacitete, koji trebaju omogućiti snižavanje transportnih troškova, rast konkurentnosti te dodatno približavanje proizvoda kupcima na lokalnom tržištu.

Za 2016. godinu bih najavio projekt koji smo nazvali JUB Home, a radi se o gotovim energetskim rješenjima za individualnu gradnju te o ponudi pasivnih i nula-energijskih obiteljskih kuća, koje ćemo po sistemu ključ u ruke ponuditi tržištu.

Ono što je svih ovih godina bila konstanta, a što će biti ključna strateška odrednica kompanije i u budućnosti, je prepoznatljivost JUB-a kao proizvođača visokokvalitetnih proizvoda i sustavnih rješenja u građevinarstvu.

Koji su bili ključni momenti u dugoj povijesti vaše tvrtke?

JUB ove godine obilježava veliku obljetnicu, čak 140 godina svoga poslovanja, što je tradicija s kojom se malo kompanija u regiji može pohvaliti. Počeci proizvodnje mineralnih boja na današnjoj lokaciji tako sežu u 1875. godinu kada je Viktor Gale, vlasnik mlinova za žito, počeo mljeti različito obojane minerale, takozvane zemljane boje. U to su vrijeme najčešće sirovine za izradu zidnih boja bile čađa, crvena kreda, ugljen, vapno, olovni, željezni i drugi oksidi. Za što bolji prihvat tih boja na površinu kasnije su se dodavala ulja, masti, ljepila i druge tvari, koje danas nazivamo vezivima.

Kroz povijest je JUB razvijao proizvodnju unatoč promjenama vlasništva poduzeća. U 1919. godini se prvi puta kao ime poduzeća spominje JUB, koje se očuvalo do danas. Između oba svjetska rata JUB je bio već renomirana tvornica boja koja je svoje proizvode prodavala diljem Kraljevine Jugoslavije. U vrijeme 2. svjetskog rata tvornica jedno vrijeme nije radila, no nakon rata je obnovljena kompletna proizvodnja, koja je već do sredine 50-ih godina ponovno dosegla predratni opseg.

Strelovit uspon našeg poduzeća praktički je započeo 1969. godine, kada smo tržištu po prvi puta predstavili disperzijsku boju JUPOL, koja je već tada bila, u vidu kvalitete i cijene, usporediva s proizvodima najboljih europskih proizvođača. Kroz godine linija JUPOL se maksimalno afirmirala i postala perjanica izvoza kompanije JUB, uz prisutnost na tržištima više od 30 europskih zemalja.

Slijedio je planiran i stabilan razvoj naše kompanije, koji je vrhunac dosegao 1990. godine s rekordnim opsegom proizvodnje od 50 tisuća tona i čak 60-postotnim tržišnim udjelom u segmentu disperzijskih boja u bivšoj Jugoslaviji.

Raspadom Jugoslavije i osamostaljenjem Slovenije JUB proživljava jedno od najtežih razdoblja u svojoj povijesti. Izgubio je više od polovice tržišta i preko noći se morao usmjeriti na razvijeno i znatno zahtjevnije europsko tržište. Kompanija se prvo usredotočila na srednjoeuropsko tržište, nakon čega se postupno vraćala i na tržišta bivše države. JUB je 1994. godine zakonom o vlasničkom preoblikovanju poduzeća postao prvo dioničko poduzeće u Sloveniji, a već 1996. godine dosegnute su prodajne brojke iz vremena prije raspada Jugoslavije.

Niti još uvijek aktualna globalna financijska kriza nije nas dočekala nespremne, a posebno značajno za daljnji iskorak JUB-a u zahtjevnim tržišnim okolnostima bilo je otvaranje novog Tehnološkog razvojnog centra JUB d.o.o. u Dolu pri Ljubljani 2010. godine. Sljedeća veća investicija dogodila se 2012. godine s otvaranjem nove tvornice za proizvodnju sistemskih ploča toplinsko izolacijskih sustava JUBIZOL, i izolacijskih ploča iz stiropora koje se prodaju pod našom robnom markom EUROTHERM.

Niti prošlu godinu nismo završili bez značajne investicije, pa je tako realizirana kupnja proizvodnog pogona na Blokama u Sloveniji, pomoću koje smo se pozicionirali i u području industrijske upotrebe stiropora.

Koliko je danas ekologija bitna u vašem sektoru (kako po pitanju regulative zakonodavca, tako i zahtjeva kupaca)?

Mi se na tržištu pozicioniramo kao proizvođač visokokvalitetnih proizvoda, pri čemu se vodi maksimalna briga o zaštiti potrošača i okoliša. Zakonska regulativa inače ide u smjeru postepenog izbacivanja iz proizvodnje proizvoda koji sadržavaju štetne, isparavajuće tvari. JUB je i ovdje postavio ljestvicu maksimalno visoko, jer naš kompletan prodajni asortiman već danas proizvodimo na vodenoj osnovi. Osim toga, JUB je dobitnik i brojnih nagrada za brigu o okolišu. JUPOL Junior boja za dječje sobe tako je nositeljica certifikata Ecolabel, potvrde proizvođačima i trgovcima da njihov proizvod zadovoljava najviše standarde kada je riječ o utjecaju na okoliš. Dodao bih da 30 posto energije dobivamo iz vlastitih malih hidroelektrana i sunčane elektrane. Imamo i vlastiti kemijski i biološki pogon za pročišćavanje otpadnih voda, koji pokriva potrebe ne samo tvornice JUB, već i čitavog okolnog kraja. Naposljetku, neprestano radimo na unapređivanju upravljanja otpadom, a kao rezultat toga je da smo u prošloj godini postali zero waste kompanija, s obzirom da smo čak 99 % tvorničkog otpada uspjeli preraditi. 

Komentirajte prvi

New Report

Close